12 חיילי ישיבות הסדר סירבו פקודה בכיסופים

"12 חיילים, תלמידי ישיבות, סירבו פקודה אתמול באירועים במעבר כיסופים, שלושה מתוכם חזרו בהם ואילו תשעה מטופלים על-ידי צה"ל", כך גילה אייל זמיר, מפקד חטיבה 7 האחראי על המעגל החמישי שסביב הרצועה. אל"מ זמיר מעריך שיהיו תופעות נוספות של סרבנות, אך מקווה שאלו יישארו בגדר תופעות מקומיות ולא מעבר לכך. עד כה נרשמו בצה"ל 78 גילויי סרבנות לקראת ההתנתקות.

לדברי אל"מ זמיר האירוע נמשך עד 4:30 לפנות-בוקר. התושבים הניפו שלטים וחלקם פיזרו "נינג'ות" מתחת לכלי רכב צבאיים. צה"ל, כך לפי זמיר, ניסה לשמור על איפוק.

מדובר בחיילים הנמצאים בעיצומו של שלב מתקדם בטירונות במתקן אדם. רק לפני מספר שבועות חלק מחיילי המחלקה סירבו להקים אוהלים סמוך לצומת רעים, האזור שבו הוקמה עיר האוהלים של צה"ל לכוחות שיבצעו את תוכנית ההתנתקות. באירוע הקודם, בו חמישה חיילים הביעו סירוב החליטו המפקדים להעביר אותם לביצוע משימה אחרת, אולם מאוחר יותר הודו בצה"ל כי שיקול הדעת של המפקדים לא היה נכון, ואין זה נכון שחיילים יבחרו את המשימות אלא יבצעו את מה שמוטל עליהם.

גורמים בצה"ל אמרו ל-ynet כי עצם העובדה ששוב מדובר בחיילים בני ישיבות הסדר, כפי שהיה בגבעתי ובמקרים אחרים, צריכה להציב תמרור אזהרה והדבר מחייב את צה"ל לפעול ביתר שאת מול הרבנים ואלה שעומדים בראש הישיבות: "כנראה שהמסרים שהעברנו לא מספיקים, ואם לא נעשה צעד ממשי התופעה תלך ותתרחב", אמרו הגורמים וציינו את החומרה היתרה שהם רואים בכך שהחיילים סירבו פקודה במעבר כיסופים, אל מול עיניהם של חבריהם ליחידה ומיחידות אחרות. עוד ציינו את העובדה שהאירוע הפך למעין "ניצחון של המתנחלים, שקראו לעברם קריאות עידוד".