סיכום 98' בהוליווד: שנה טובה לפוקס ופרמונט, גרועה למ.ג'.מ ויוניברסל

ההכנסות מהקרנות סרטים בבתי הקולנוע בארה"ב גדלו ב-1998 בכ-%10 לשיא של כל הזמנים - 6.86 מיליארד דולר, למרות שמספר הכרטיסים שנמכרו ב-1998 גדל רק ב-%5.4 ל-1.46 מיליארד. למרות הגידול, לא כל חטיבות הסרטים באולפנים ההוליוודיים תצגנה רווח.

עם המרוויחים הבולטים נמנים אולפני פוקס ופרמונט שרשמו שנה פנומנלית, עם כמעט אפסי כשלונות והררי מזומנים ששובר הקופות של כל הזמנים - "טיטניק" - המשיך להזרים לקופותיהם.

אולפני פוקס גרפו 2.67 מיליארד דולר מהקרנות סרטיהם בכל העולם: 1.2 מיליארד דולר מתוכם, ממכירת כרטיסים לטיטניק בשוק הסרטים שמחוץ לארה"ב, והשאר משוברי קופות - 150 מיליון דולר ומעלה - גלובאליים כמו "תיקים באפלה", "ד"ר דוליטל" וכמובן הקומדיה של השנה, "משתגעים על מרי". ההצלחה של פוקס סייעה לבעל השליטה, רופרט מרדוק, לגייס מהציבור 2.8 מיליארד דולר בהנפקת קבוצת פוקס אנטרטיינמנט.

אולפני פרמונט, תחת ניהולה המבריק של שרי לנסינג (היהודיה), גרפו 600 מיליון דולר מהקרנת הטיטניק בארה"ב ומשוברי קופות נוספים, ביניהם, המופע של טרומן, ופגיעה קטלנית (בשיתוף עם ספילברג). כמה מסרטי פרמונט לא עמדו בציפיות, אך הנזק שנגרם לאולפן היה מזערי, מאחר שהסרטים מומנו בשיתוף עם אולפנים ומשקיעים אחרים.

אולפני דיסני רשמו גם הם שנה מוצלחת ביותר, למרות סדרת כשלונות בסתיו. דיסני הודיעו כי יאמצו את האסטרטגיה של פוקס ופרמונט, ולא רק יצמצמו את מספר הפקותיהם אלא גם את עלות ההפקה, מ-55 מיליון דולר בממוצע לסרט הוליוודי, ל-32 מיליון דולר בלבד.

דיסני זקפו לזכותם להיטים כמו "אוייב האומה", "הלוחש לסוסים", "6 ימים 7 לילות" ומעל לכל, "ארמגדון" שגרף בכל העולם 463 מיליון דולר - יותר מכל סרט אחר ב-1998. יחד עם זאת, עלויות ההפקה הגבוהות וחלקם של כוכבי ויוצרי הסרטים בהכנסות, יותירו בידי דיסני רווח קטן מהצפוי.

דיסני הציגו גם כמה שוברי קופות ריווחיים במיוחד וביניהם הלהיטים המצויירים "מולאן" ו"חיי חרק" (אנימציית מחשב) והלהיט המפתיע של השנה, נער המים. האחרון מצטרף ל"משתגעים על מרי" ו"שעת העומס" - קומדיות דלות בסטארים וצנועות בתקציב (25-35) מיליון דולר, שיותירו בידי המפיקים רווח הנאמד ב-100 מיליון דולר לסרט, למרות שאף אחד לא סימן אותן כלהיטים פוטנציאליים.

ההצלחה הכבירה של הקומדיות הללו תוליד, כמובן, גל מחודש של קומדיות אינפנטיליות לנוער. זה גם בעצם המכנה המשותף (והנמוך) של שוברי הקופות האלה.

קרקוריאן וברונפמן חסרי שינה

באולפני מ.ג'.מ ויוניברסל יעדיפו לשכוח את 1998. תהפוכות ניהוליות ופיננסיות חברו לסדרה אינסופית של כשלונות קופתיים והדירו שינה מעיני הבעלים המיליארדרים, קירק קרקוריאן ממ.ג'.מ ואדגר ברונפמן ג'וניור מסיגרם, שצירף לאולפני יוניברסל שבשליטתו את תאגיד המוסיקה פוליגרם (תמורת 10.4 מיליארד דולר).

ואחרון חביב: דרים וורקס, האולפן החדש של שלושת היהודים המופלאים ספילברג, קצנברג וגפן. שנת הפעילות המלאה הראשונה, של אולפן, זה הניבה מועמד ודאי לאוסקר - "להציל את טוראי ריאן" - ולהיט גלובאלי, "פגיעה קטלנית", שהכניסו בכל העולם כ-800 מיליון דולר. הרווחים מהסרטים האלה יתחלקו עם אולפני פרמונט, שמימנו אותם חלקית.

אולפני דרים וורקס גם הפיקו צמד סרטי אנימציה מוצלחים, "קן נמלים" ו"נסיך מצרים", והוכיחו כי לחטיבת האנימציה המהוללת של אולפני וולט דיסני קם מתחרה בעל שיעור קומה