הרפורמות ב-2006: פיצול חברת החשמל ובתי-הזיקוק וכן קיצור שירות החובה בצה"ל

עוד רפורמות ב-2006: הוזלת הטיסה לישראל וממנה על-ידי הרחבת מדיניות השמיים הפתוחים

שר האוצר, בנימין נתניהו, מציע לפצל את חברת החשמל כבר בשנה הבאה, 2006. מדובר ביישום החלטת ממשלה קודמת להפרטת חברת החשמל, לאחר שהזיכיון שלה יפוג במארס 2006.

לפי ההצעה, חברת החשמל תפוצל למספר חברות בתחום הייצור, ההולכה והחלוקה. כך שבחודש מארס 2006 יהיו לפחות 3 חברות ייצור, לפחות 4 חברות חלוקה וחברת הולכה אחת. החל מ-2008 ועד ל-2012, הממשלה תמכור את חברות הייצור והחלוקה כדי שתהיה תחרות, והמחירים יירדו.

נתניהו הודה, כי מדובר ב"תיק כבד", ולצורך המטרה הוא צריך להתפנות לביצוע הרפורמה הגדולה מכולם במשק האנרגיה והחשמל. בכירים באוצר הדגישו, כי התנגדות שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר, מנוגדת לחוק ולהסכם הקואליציוני עליו חתומה מפלגת העבודה. "החוק הוא מעל לפואד", אמרו הבכירים באוצר.

פיצול בז"ן לשתי חברות נפרדות, אשדוד וחיפה, יבוצע ב-2006, כדי שיתחרו ביניהן ויביאו לירידת מחירים ועלויות. באישורו של ראש הממשלה, בן-אליעזר עירער על ההחלטה, והיא תובא להצבעה בממשלה ב-9 באוגוסט.

האוצר מתכנן גם הוזלה ניכרת במחירי הטיסה לישראל וממנה ע"י הרחבת מדיניות השמיים הפתוחים וצמצום העילות לאי-מתן רשיונות, שתהיה מעתה "רשימה סגורה".

הרפורמה הגדולה בתעופה לישראל מתואמת עם שר התחבורה, מאיר שטרית. עם זאת ישראל תדרוש הדדיות במתן אישורים לחברות תעופה ישראליות במדינות חוץ. הממשלה תוכל לסרב לתת רשיון לחברת תעופה, אם הדבר יביא להיווצרות תחרות לא הוגנת או במקרים של מחירי טיסה נמוכים, לא כלכליים ולא הוגנים.

כן מציע נתניהו תיאגוד רשות הדואר, והפיכת בנק הדואר לבנק קמעונאי. הפיקוח על בנק הדואר יועבר לפקוח על הבנקים בבנק ישראל. הנושא נמצא בדיון עם נגיד בנק ישראל ועם המפקח על הבנקים.

שר האוצר הכריז גם היום על כוונתו לקצר את שירות החובה בחצי שנה החל משנת 2006. לדבריו, הדבר מתואם עם משרד הביטחון, אך מחייב החלטת ממשלה וחקיקה של הכנסת.

שר הביטחון, שאול מופז, תומך בקיצור שירות החובה, אך רוצה שהמהלך יירשם על שמו. קיצור שירות החובה יחסוך מאות מיליוני שקלים בשנה ויגדיל את שיעור ההשתתפות בתעסוקה. במקביל מציע נתניהו להקל על אברכים לצאת לעבודה ע"י הורדת מגבלת הגיל מ-28 ל-23 בלבד. "אנחנו רוצים שכולם יילכו לעבודה, חוץ מאלה שתורתם אומנתם", אמר נתניהו.

כן הודיע נתניהו, כי יש לחייב עובדים צעירים לצאת לעבודה. "יש היום 10,000 צעירים עד 25 שנה, בריאים בנפשם ובגופם, שמקבלים הבטחת הכנסה. צריך לקבוע נורמה - אדם שיכול לעבוד, שיילך לעבוד. לא יהיה מצב שאנשים צעירים ובריאים יישבו בבית ויקבלו הבטחת הכנסה", אמר. נתניהו העריך שניתן להחזיר לשוק העבודה מחצית מהמובטלים הצעירים, כ-5,000 איש. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז מתנגד למהלך.