פיתוח ישראלי: מפצח קודים להגנה על העברת כספים באינטרנט

פרופ' עדי שמיר, מדען ישראלי בעל שם עולמי ממכון ויצמן ברחובות, עומד לזעזע השבוע את עולם ההצפנה במחשבים, כאשר יציג בכנס בינלאומי בפראג מערכת שפיתח, אשר מסוגלת לפצח בקלות יחסית קודים, שעד היום נחשבים לבלתי ניתנים לפיצוח.

המערכת שתוצג מחר מסוגלת לפצח בקלות יחסית קודים שבהם משתמשים היום להעברות כספים באינטרנט ולתקשורת מחשבים סודית אחרת.

המערכת החדשה עדיין לא נבנתה, ופרופ' שמיר רק יתאר את הדרך בה היא מסוגלת לפענח קודים שעד היום נחשבו לבלתי ניתנים לפיענוח. המערכת החדשה של שמיר עושה שימוש בטכנולוגיית פיצוח קיימת ובמחשב מיוחד שייבנה לצורך זה.

פרופ' שמיר פיתח בסוף שנות ה-70, יחד עם עוד שני מדענים אמריקנים, את שיטת ההצפנה שהפכה לסטנדרט העולמי של העברת כספים ומידע במחשבים. המערכת נבנתה על סמך ההנחה שגם למחשבים גדולים קשה מאוד ולוקח זמן רב לפרק לגורמים צפנים הבנויים ממספרים ארוכים מאוד. המערכת שפיתח שמיר תאפשר לפצח בקלות יחסית קודים הבנויים מצירופים של עד 150 ספרות.

המערכת שפיתח פרופ' שמיר שוברת בקלות את הקודים "הבלתי ניתנים לפיצוח" שהוא עצמו פיתח והופכת לבלתי בטוחות את רוב המערכות המשמשות היום את עולם המחשבים להעברות כספים.

אחרי הופעתם של וירוסי המחשבים ההרסניים, "מליסה" ו"צרנוביל", שפגעו במאות-אלפי מחשבים בכל העולם, בכלל זה גם בישראל - צפויים להגיע "וירוסי המילניום".

אזהרה מפני וירוסי 1 בינואר 2000, מופצת מאתמול ברשתות תקשורת המחשבים ברחבי תבל. היא מופנית באופן ממוקד למקבלי דואר-אלקטרוני ובעיקר למי שמקבל כך כרטיס-ברכה צבעוניים שונים, זזים ומזמרים