קונסורציום אירופי-אמריקני מציע להקים מפעל לבדק מטוסים ליד שדה התעופה הצבאי בנבטים

ההשקעה המתוכננת - 105 מיליון דולר * התעשייה האווירית פועלת לטרפד את הפרוייקט

קבוצת חברות אירופיות ואמריקניות הגישו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר, מאיר שטרית, ולשר התמ"ס, נתן שרנסקי, תוכנית להקמת מפעל לבדק מטוסים אזרחיים בסמוך לשדה התעופה הצבאי בנבטים. ל"גלובס" נודע, כי בהקמת הפרוייקט, מבקשת קבוצת היזמים להשקיע 105 מיליון דולר בשלב ראשון. את היזמים מייצג בארץ היזם והח"כ לשעבר, יואש צידון.

מנכ"ל התעשייה האווירית, משה קרת, פועל לשכנע את לשכת ראש הממשלה, משרד התמ"ס ושר הביטחון, משה ארנס, שלא לאפשר לבנות את הפרוייקט. קרת והנהלת התעשייה האווירית חוששים, כי הקמת מפעל לבדק ותחזוקת מטוסים, תפגע בהכנסות מפעל הבדק של החברה בלוד.

צידון פועל בשנים האחרונות להקמת המפעל, אך הדבר לא עלה בידו בשל קושי לגייס משקיעים. ואולם, בחודשים האחרונים הושגה התקדמות, לאחר שצידון גייס שתי קבוצות משקיעים - אירופית ואמריקנית. הקונסורציום הכין בחודשים האחרונים סקר היתכנות כלכלי וטכני לפרוייקט. נמצא, כי הפרוייקט הוא בעל כדאיות כלכלית רבה, ולאור זאת, החליטו ראשי שתי הקבוצות לממן את הפרוייקט.

על פי התוכנית, יוקם מפעל לביצוע שיפוצים ותיקונים למטוסי תובלה רחבי גוף. המפעל יכלול ארבע יחידות מוסך למטוסי בואינג-747, בתי מלאכה נלווים, משטחי חנייה ועוד.

בתום השלב הראשון של הפרוייקט יועסקו בו 1,500 עובדים. ההשקעה תסתכם ב-80 מיליון דולר, בתוספת 25 מיליון דולר להון חוזר ולהרצה. היקף העבודה מתוכנן בשלב הראשון ל-2.5 מיליון שעות עבודה, לפי 50 דולר לשעה, וההכנסה הצפויה נאמדת ב-125 מיליון דולר לשנה.

כדי לרכך את התנגדותו של קרת, פנה צידון ליעקב שפירא, לשעבר סמנכ"ל משרד הביטחון, ומי שפעל יחד עם אל שווימר להקמת התעשייה האווירית. שפירא שוחח עם קרת והתחייב, כי המפעל ישפץ רק מטוסים אזרחיים רחבי גוף, לא יקבל עבודות ממערכת הביטחון, ולא ייצור בשום צורה תחרות למפעל הבדק. ואולם, קרת דחה את הרעיון.

התעשייה האווירית מסרה בתגובה, כי ההתנגדות להקמת המפעל בנבטים היא עניינית, וכי יש עודף במפעלים קיימים בעולם, דבר היוצר תחרות קשה. עוד נמסר, כי למרות ההתחייבויות, ברור שמפעל נוסף לתחזוקת מטוסים יתחרה בזה של התעשייה האווירית