לאן נעלמו החברות מנעמ"ת

הבוחרות של טליה לבני, הכסא של ציפי חוטובלי - בישראל עדיפים חיי כלב מחיי אישה

ביום שלישי קרה סוף סוף הדבר שהיה צריך לקרות מזמן: הוועדה לקידום מעמד האישה התכנסה לדיון דחוף לבקשתה של השרה לימור לבנת, כדי לדון בהדרת נשים, אחד הנושאים הבוערים ביותר על סדר היום של הציבור בישראל וליבת הפעילות של הוועדה בראשותה של ח"כ ציפי חוטובלי, שחרתה על דגלה, "לפעול למניעת אפליה בשל מין".

מי שציפה להתייצבות מלאה ולוחמנית של כל חבריה, טעה כמובן. למעט שר החינוך, גדעון סער, לכל השרים האחרים החברים בוועדה, גלעד ארדן, בני בגין, יעקב מרגי, סופה לנדבר וסגנית השר לאה נס, היו ככל הנראה דברים יותר חשובים לעשות מאשר להוציא את זמנם היקר על עסקי נשים. אז מה אם זה בוער? אז מה אם זה על סדר היום? כל אחד ותירוצו הוא. לזה היה אורח מחו"ל, ההוא היה חולה ושלח מחליף, והשלישית התחייבה להופיע איפשהו.

המחלוקת לגבי נחיצות וועדה לקידום מעמד נשים בכלל, כנראה לא תוכרע לעולם. מול אלה שחושבים שהיא הכרחית, שכן רק אפליה מתקנת יכולה להביא לשינוי במעמד הנשים, עומדים המתנגדים הטוענים שקיומם של ועדות לקידום מגזרים מסוג זה, רק מנציחה את הסטריאוטיפים.

כך או כך, מכיוון שהוועדה קיימת, ציפיתי שמישהו מחבריה, אולי אפילו, יו"ר הוועדה בכבודה ובעצמה, ידרוש דיון מיוחד בכנסת, ויעורר סערה מטלטלת, שתרתיע את אותם חרדים שהתפרעו באוטובוס שבו נשים התיישבו מקדימה. זה לא קרה. מה שכן התרחש, היה דיון שגרתי בנוכחות כמה חברי כנסת, שנתפס כעוד נדנוד של איזו שדולת נשים חסרת תוחלת.

אגב, מישהו שמע על ורד סוויד? מסתבר שיש אישה כזו, המכהנת במשרד ראש הממשלה ועומדת בראש הרשות לקידום מעמד האישה, רשות שהוקמה לפי חוק ואמורה, לפי הגדרות הקמתה, לעודד, בין היתר, שיוויון בין המינים.

בשיטוט באתר הרשות, מצויינים כמה הישגים שהשיגה בכהונתה של הממשלה הנוכחית, כמו הארכת חופשת הלידה, איסור פיטורין בזמן טיפולי פוריות וחובת ייצוג נשים גם בוועדות חקירה ובדיקה, אבל מדוע לא נשמע קולה של הגברת סוויד בכל הזמן הזה?

הרי בדיוק בשביל זה היא מקבלת את המשכורת שאנחנו משלמים לה במסים שאנחנו משלמים. כמו, אגב, השרים החברים בוועדה, שזהו תפקידם כנבחרי הציבור. הרבה יותר יוקרתי להופיע בוועדת החוץ והבטחון, ועדת הכלכלה, או הועדה לאנרגיה אטומית, אבל אין ברירה, לפעמים צריך לעשות גם את העבודה השחורה, הכוונה לענייני נשים כמובן.

מעניין גם לאן נעלמו החברות מנעמ"ת. האם זה לא תפקידן לקום, לארגן הפגנות ולדבר מול כל מיקרופון פתוח? שקט דממה. טליה לבני, יו"ר נעמת שלחה נציגה לישיבת הועדה ההיא בכנסת. למה לה להגיע עד ירושלים בשביל נושא כל כך פעוט, כשיש עניינים בוערים הרבה יותר כרגע, כמו אם עמיר פרץ ירוץ לרשות ההסתדרות ויאיים על ההגמוניה של עופר עייני.

המסקנה ראשונה שעולה מההתנהלות של מי שאמורים, מתוקף תפקידם, לפעול באמת במסדרונות השלטון עבור הנשים באמצעות לחץ, לובי וחקיקה, שהם פשוט מפחדים. למה ורד סוויד צריכה להסתבך בנושא קונטרוברסלי ולסכן את כיסאה? איזו סיבה יש לטליה לבני להתערבב בנושא שאין לה מושג כיצד מתייחסות אליו בוחרותיה הפוטנציאליות? ואיזו מוטיבציה יש לציפי חוטובלי להסתבך עם חבריה הדתיים בקואליציה?

במדינת ישראל עדיף להיות כלב מאשר אישה. לכלבים יש "תנו לחיות לחיות" שמרקידה את הכנסת סמבה בכל פעם שיש איום לסגור איזושהי כלבייה בצפון. הנשים צריכות להסתמך על יוזמות פרטיות של לינוי בר גפן ואחינועם ניני שייצאו להפגין עם כמה עשרות בירושלים.