"בישראל המשקיעים עדיין רחוקים מאוד מתחום האימפקט"

ברק גולדשטיין, שותף בקרן ההון סיכון Terra Venture Partners: "עכשיו הגיע הזמן לעצור רגע ולראות איך אנחנו מגייסים את המוחות הטכנולוגיים המבריקים של הישראלים לטובת איכות החיים של מיליוני אנשים מסביב לעולם"

הטרנדים הטכנולוגיים בעולם היזמות משתנים במהירות. אלו נעים בציר שבין אפליקציות קלילות שנועדו להפוך את החיים שלנו למהנים ונעלמים כלעומת שבאו ועד לטכנולוגיות "כבדות" שנועדו לפתור בעיות תשתיתיות יותר.

בעשור האחרון אנחנו עדים להתפתחותה של מגמה השקעות חדשה, אלו נקראות השקעות אימפקט. השקעות אימפקט בישראל הן בדרך כלל השקעות בטכנולוגיות שמטרתן ליצור השפעה חברתית וסביבתית לצד רווח כלכלי. בהשקעות האימפקט לא מחפשים את הפלייטק או הזינגה הבאה. אלא השקעות בטכנולוגיות שעונות לאתגרים הדחופים ביותר שמתמודד איתם העולם: נגישות לחינוך, זיהום אויר, אנרגיה, מים, בריאות, תחבורה חכמה ושירותים פיננסיים וצרכניים - למעשה כל תחום שיכול להשפיע באמת על חיי אנשים והסביבה.

ברק גולדשטיין, שותף בקרן ההון סיכון Terra Venture, המתמחה בהשקעות אימפקט אומר בשיחה עם "גלובס" כי "תחום האימפקט זה תחום מתפתח מאוד בארה"ב אבל בישראל נמצא בחיתוליו. היזמים הולכים בדרך כלל אחרי המשקיעים, ובישראל המשקיעים עדיין רחוקים מאוד מהתחום הזה. יש מעט מאוד גופי השקעה בישראל שמסתכלים על הערך החברתי שיש למוצר טכנולוגי. כולם רוצים לדעת, ובצדק מסויים, איך עושים רווח כלכלי מהיר על ההשקעה".

גולדשטיין מוסיף כי "השקעות אימפקט מבחינתי זה לא השקעות פילנתרופיה, למרות שבארה"ב יש לא מעט גופי פילנתרופיה המעורבים בהשקעות מסוג זה. יש מדדים מאוד מקצועיים להשקעות בתחום ובניהן מדד של השפעה על החברה - על כמה אנשים הטכנולוגיה השפיעה, באיזו צורה ודרך. הכל מדיד ומקצועי. ולצד זה כמובן בא הרווח הכלכלי".

- אז איזה סוג של טכנולוגיות יחשבו לאימפקט?

"הכי קל להמחיש את סוג הטכנולוגיות בצורת דוגמאות אצלנו בחממה למשל יש חברה שנקראת kytera - חברה שמפתחת טכנולוגיה ייחודית שתאפשר לאנשים מבוגרים להזדקן בביתם במקום בבית מוגן. יקיריהם של אותם אנשים יוכלו בכל רגע נתון לדעת מה מצבו הבריאותי והפיזי של הוריהם. אם בעוד 3 שנים אני אדע ש-2% מהקשישים בעולם יכולים להזדקן בכבוד בביתם, תוך שיפור רמת חייהם - עשינו אימפקט אמיתי. אם נלך לעולם של חינוך, אז אני יכול להבטיח לך שחברה שתצליח ליצור טכנולוגיה פשוטה וזמינה שתצליח להנגיש לימודי קרוא וכתוב למיליוני ילדים באפריקה תוכל להשיא תשואה אדירה למשקיעים גם ברמה הפיננסית וגם ברמה החברתית".

- למה אין נהירה של קרנות הון סיכון בישראל אחרי התחום הזה?

"גם הקרנות וגם היזמים התמכרו לאקזיטים קטנים ומהירים. אבל אני מאמין שבעוד שנתיים שלוש, כאשר נתחיל לראות אקזיטים בתחומים האלה של האימפקט המשקיעים בישראל יתחילו לנהור גם לתחומים הללו. היזמים הישראלים מצליחים כמעט בכל זירה אליה הם נכנסים. עכשיו הגיע הזמן לעצור רגע ולראות איך אנחנו מגייסים את המוחות הטכנולוגיים המבריקים של הישראלים לטובת איכות החיים של מיליוני אנשים מסביב לעולם".

לסיכום אומר גולדשטיין "היזמים הישראלים כבר החלו לעמול על הטכנולוגיות, עכשיו תורם של משקיעי ההון סיכון. כל מה שנדרש זה התמקצעות. לצד הבנה פיננסית, תחום השקעות האימפקט מחייב היכרות עם עולמות התוכן, אימוץ מתודולוגיות ותפיסות גלובליות והתכווננות, מימון ואורך רוח. מחקרים מראים כי חברות עם אימפקט בנויות להצלחה- הן מחוברות לצרכי השוק ועמידות יותר בפני סיכונים. כשנשקיע במיזמים אשר מניבים ערך משמעותי אמיתי הרווח ללא ספק יגיע".