קרן החקלאות של האונ' העברית משקיעה בחברת קנאביס

קרן ההשקעות באגריטק של חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה משקיעה בסטארט-אפ ישראלי ■ המוצר: זיהוי, ניתוח ומיון פרחי קנאביס רפואי - באופן אוטומטי ומבלי לפגוע בצמח

שקי קנאביס לחלוקה / צילום: כפיר זיו
שקי קנאביס לחלוקה / צילום: כפיר זיו

קרן אגרינוביישן, קרן ההשקעות באגריטק של יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, הודיעה על השקעה במיזם בתחום הקנאביס הרפואי. החברה Cannabi-Tech הוקמה על בסיס מחקריו של פרופ' עודד שוסייב, שהמציא גם את הטכנולוגיות בבסיס מספר חברות סטארט אפ נוספות, ביניהן קולפלנט ופולכרום.

קנאביטק פיתחה מכשיר לזיהוי ניתוח ומיון של פרחי קנאביס רפואי, באופן אוטומטי ובלי לפגוע בצמח. הטכנולוגיה של החברה משלבת מדידת אורכי גל בתחום האינפרא-אדום הקרוב (NIR) עם כלי הדמיה, ומספקת שיטה רגישה לזיהוי ולכימות התרכובות הפעילות בצמחי קנאביס, וספקטרום ייחודי לכל פרח. מערכת כזו אמור לאפשר מיון פרחי הקנאביס על סמך קריטריונים שהוגדרו מראש, לצורך ייצור תעשייתי. ניתן יהיה לשלב גם יחידה אוטומטית להוספת תוויות ואריזה של הפרחים, כדי להבטיח מעקב מלא אחר הרכב ומידת הפעילות של הפרחים מהחקלאי ועד לצרכן.

סוגיית ההדירות כלומר הדמיון בין מצב למצב, היא אחת הסוגיות הבוערות בתחום הקנאביס הרפואי. כיום, אדם שמעשן קנאביס אינו יודע בדיוק מה יהיו ההשפעות עליו, שכן בכל צמח החומרים הפעילים מעט שונים. כאשר אדם עובר טיפול רפואי ובעיקר טיפול רפואי כרוני, הוא לרוב מעוניין להיות מסוגל לצפות את ההשפעות של הטיפול, כדי לדעת אם אמנם תהיה הפחתה בכאביו, האם תהיה השפעה על כושרו הקוגניטיבי וכן הלאה.

קיימים מספר סטארט אפים בישראל המפתחים מכשירים למתן מינון מוגדר של כל שאיפת קנאביס אך גם מינון מדוייק אינו מספיק לייצר הדירות כאשר לא ידוע הרכב החומרים הפעילים בצמח. חברת בריד איט שמקורה גם באוניברסיטה העברית, בחרה בגישה של לנסות ולתכנן את הכלאת הצמחים על בסיס אלגוריתם לומד, כדי להשיג תכונות מסויימות. קנאביטק בחרה בדרך אחרת, של מיון. כיום לא קיימים עדיין אמצעים לבדוק בצורה מדויקת פרחי קנאביס מבלי להרוס אותם בתהליך. מגבלה זו מפחיתה את ערכם המסחרי של הפרחים.

פרופ' עודד שוסייב, מייסד-משותף והמדען הראשי של קנאביטק, אמר: "הדרך היחידה להבטיח את הרכב ומידת הפעילות של הקנאביס היא לבחון כל פרח ופרח בנפרד. לא ניתן יהיה לממש במלואו את הפוטנציאל הטמון בקנאביס רפואי לפני שרופאים יוכלו להיות בטוחים במאה אחוז שבכל פעם שהם מספקים מרשם לקנאביס רפואי, הוא יינתן בתנאים מבוקרים ואחידים, עם הרכב מדויק של חומרים פעילים שתואם את צרכיהם הרפואיים של המטופלים".

דר' גיא סטון, מייסד-משותף ומנכ"ל קנאביטק, ציין, "אנחנו נרגשים לחבור לאגרינוביישן, שמאפשרת לנו למנף את המשאבים והיכולות של יישום, חברה מובילה וותיקה בתחום מסחור הטכנולוגיה,עם הישגים מוכחים במסחור מחקר מדעי המצוי בשלבי פיתוח מוקדמים. אנחנו בעיצומו של סבב גיוס הון ומחפשים מקורות מימון נוספים".

דר' עידו שכטר, המנהל הכללי של אגרינוביישן, הוסיף, "הטכנולוגיה פורצת הדרך של קנאביטק היא דוגמה נוספת לטכנולוגיות היישומיות החדשניות שמקורן בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית. ככל שתעשיית הקנאביס הרפואי תגדל ברחבי העולם, תהיה עלייה משמעותית בפיקוח ובבקרת האיכות ודרישות השוק ההולכות וגדלות יחייבו ייצור תעשייתי שיהווה מנוע צמיחה עבור קנאביטק".