"מקווה שלמי שיחליף אותי יהיו יחסים טובים יותר עם הממשלה"

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, מסכם כהונה: "נותק הליך קבלת הההחלטות מהפוליטיקה, ונעשה מעבר למנגנונים מקצועיים, ענייניים ומסודרים" ■ מדגיש את חשיבות קידום התוכנית להכנסת החברות הממשלתיות לבורסה

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

שבועות ספורים לפני סיום תפקידו, אורי יוגב מסכם את כהונתו בכנס שוק ההון של רשות החברות הממשלתיות. "ראינו תופעות של שחיתות, פרוטקציוניזם, נפוטיזם בקרב החברות הממשלתיות. ב-2013 הפסידו החברות הממשלתיות 600 מיליון שקל", אמר, "היינו עדים לפוליטיזציה בתע"א (אוטובוסים של אלפי אנשים בפריימריז בליכוד), שוחד והעדפת יועצים וקבלנים בנתיבי ישראל, פרשת שחיתות בנמל אשדוד (אלון חסן), הרכבת השביתה את המדינה בגלל מעצר גילה אדרעי. לא היו הרבה חברות ממשלתיות שלא היו בהן הדברים האלה. כל המערכת הייתה מאופיינת בקושי לקבל החלטות עסקיות, היעדר יעדים, בחח"י ובחברות ממשלתיות נוספות לא היה בכלל יעד רווח שנתי".

לדברי יוגב, במסגרת הרפורמה שיזם כחודשיים לאחר כניסתו לתפקיד ב-2013, "נקבעו יעדים ניהוליים וכלכליים, נעשה ניתוק הליך קבלת ההחלטות מהפוליטיקה ומעבר למנגנונים מקצועיים, ענייניים ומסודרים. ניערנו את המערכות ושיפרנו את התוצאות העסקיות. לדוגמה, לפני ארבע שנים לא היו בונוסים. בנינו מנגנוני תגמול, שעל פיהם החברות מודדות ביצועים מול יעדים ומתגמלות בהתאם".

בהתייחסו לתוכנית להכנסת החברות הממשלתיות לבורסה, אמר: "אני מקווה שלמי שיחליף אותי יהיו יחסים טובים יותר עם הממשלה והוא יוכל לקדם את נושא הנפקות המיעוט".

במסגרת התוכנית, שנועדה להגביר את השקיפות, את הפיקוח ואת הבקרה של הציבור, לצד הזרמת הון לקופת המדינה, יועברו להנפקה 49%-25% מהון המניות של החברות הממשלתיות המובילות. התוכנית הוצעה לחברת החשמל, לתעשייה האווירית, לרפאל, לרכבת ישראל, למקורות ולנתיבי הגז הטבעי לישראל, ולטענת יוגב הממשלה היא שמעכבת את אישורה.

נכון להיום, בבורסת ת"א נסחרות אג"ח בחברות ממשלתיות בסך 26.6 מיליארד שקל. מתוכם 14 מיליארד שקל הונפקו בשנים 2017-2014. בשנתיים הקרובות מתוכננים גיוסי חוב נוספים, בסך כ-10 מיליארד שקל. החברות הממשלתיות שצפויות להנפיק אג"ח בבורסה לראשונה הן חברת נמלי ישראל, עמידר, מקורות ונמל אשדוד. נתג"ז ודואר ישראל צפויות להירשם למסחר בשנתיים הקרובות.

החברות שיפרו רווחיות

יוגב התייחס גם ל"נבחרת הדירקטורים", אחד המהלכים המרכזיים שיזם בעקבות תלונות על מינויים לא ראויים בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות. לפני המהלך, טוען יוגב, כ-74% מהדירקטורים היו ללא ניסיון ניהולי בכיר, 86% ללא מומחיות פיננסיות. במסגרת התוכנית פורסם קול קורא לציבור, התקיימו ראיונות ויצאו מכרזים, הוגשה רשימת מועמדים לשרים ועוד. לדברי יוגב, התוצאות של המהלכים האלה כבר נראות לעין: החברות הממשלתיות עברו מהפסד של 600 מיליון שקל ב-2013 לרווח של 2.6 מיליארד שקל ב-2016, ולפי תחזית הרשות המגמה תימשך. כמו כן, אמר, התשואה על ההון של החברות הממשלתיות עלתה ל-6.5% (תחזית ל-2017) בהשוואה לתשואה שלילית של 1.6% ב-2013. עוד ציין יוגב כי 12 מתוך 16 החברות העיקריות שיפרו את רווחיותן.

יוגב ציין גם את הפחתת החוב של חברת החשמל בקדנציה שלו מ-50 מיליארד שקל ל-43 מיליארד, שבעקבותיה עלה דירוג החברה.

ומה לגבי התופעות של נפוטיזם ופרוטקציוניזם? לדברי יוגב, בעקבות "נבחרת הדירקטורים" נרשמה ירידה של 7% בהעסקת קרובי משפחה. "בנמל אשדוד כבר לא קולטים בני משפחה. המכרז של סוורים בנמל אשדוד כולל רק אוכלוסיות מיוחדות שיכולות לגשת למכרז. בנוסף, התייעלנו בכוח אדם, קיצצנו ב-4% מכוח האדם על-ידי תוכניות הבראה והתייעלות", אמר.