ארדן מקפיא את הרפורמה ברשות השידור

שר התקשורת תקף בוועידת MAD את חה"כ יחימוביץ' ורוזנטל על שפעלו לדחיית המהלך שיאפשר להוט ול-yes להקים ערוצי חדשות ■ על רשות השידור: "אני לא בטוח שגובה האגרה נכון" ■ "אחייב את הוט ו-yes למכור חבילות מצומצמות"

שר התקשורת, גלעד ארדן, תקף היום (ד') את יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', ואת ח"כ מיקי רוזנטל, כמי שפעלו לדחיית המהלך שאמור לאפשר להוט ול-yes להקים ערוצי חדשות, שלדבריו יהוו אלטרנטיבה לשידורי החדשות של ערוצים 2 ו-10.

בוועידת MAD של "גלובס" אמר ארדן, בריאיון שקיים עם עורך "גלובס", חגי גולן, כי "אם יש גופים שרוצים להביא לציבור עוד קולות ודעות, צריך לאפשר להם. השאלה היא אם יש סיבה מוצדקת למנוע מהם להקים את אותן חברות חדשות. זה מפזר את הכוח וממתן את ההשפעה שיש לכל אחד מהשחקנים.

"ההחלטה נדחתה במספר חודשים, ואם תשאלו מי גרם לכך, אומר כי אותם בכירים לשעבר בחברות החדשות הקיימות, שעזבו ברגע האחרון לפני בחירות, מכרו אובייקטיביות מזויפת וקפצו לזירה הפוליטית בלי שום צינון - הם אלה שמנעו ביכולות הפרלמנטריות את פיזור הכוח הזה. אם תשאלו את מיקי רוזנטל איך היה מכנה שני בכירים שהיו נבחרים לכנסת ומונעים תחרות, הוא היה קורא לזה 'שיטת השקשוקה', אבל אני משאיר זאת לו וליחימוביץ'".

מיקי רוזנטל מסר בתגובה כי "השר ארדן פעל כגנב בלילה וניסה להעניק לטייקונים מתנה במאות מיליונים. לא תחרות בחדשות מעניינת את שר התקשורת, אלא הבטחה שאיילי הון מסוימים יקבלו שליטה בשיח הציבורי. אם השר דואג לפלורליזם תקשורתי - יואיל לפרסם מכרז לשידור חדשות. ההשמצות האישיות שמפריך השר לא ראויות לתגובה ומוכיחות כי חשפנו את כוונותיו האמיתיות".

ואילו יחימוביץ' כתבה אתמול (ג') בעמוד הפייסבוק כי "אתמול, באחד המהלכים היותר ציניים, נלקחו עובדי החדשות המקומיות בשבי כדי להעניק - מה שכבר הפך להרגל בממשלה הזאת - מתנה יקרת-ערך לשני בעלי הון, פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט, ושאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק וב-yes, את האפשרות לשדר מהדורת חדשות".

- האם באמת צריך ערוצי חדשות של yes והוט באוקיינוס של האינטרנט והעולם הטכנולוגי? זו יוזמה שלך או של החברות?

"אחת מהחברות ביקשה זאת במפורש. השנייה לא העלתה זאת מיוזמתה אבל הביעה עניין. יש עיתונאים שהעבודה שלהם נמצאת בסכנה, ויכול מאוד להיות שזה חלק מהפתרון".

השר ארדן אמר במהלך הוועידה כי בכוונתו להקפיא את הרפורמה ברשות השידור ורמז כי יפעל להוזלת האגרה. "שר האוצר ואני מתכוונים להקפיא את המתווה הנוכחי של הרפורמה המוצעת ברשות השידור. רק אחרי שנשתכנע שהיא תייצר רלוונטיות אמיתית והתייעלות שתוזיל האגרה, נצא לדרך ונזרים תקציבים להבראת רשות השידור.

"ישראל חייבת שידור ציבורי, איכותי ובלתי תלוי, וזה אומר שהוא יוכל להיות ממומן או על-ידי הממשלה או על-ידי הציבור, ואני לא בטוח שגובה האגרה הוא נכון".

"אנחנו מדברים על כלכלה קטנה וריכוזית שהערוצים המסחריים שלה הם בבעלות אנשי עסקים, ולכן צריכים שידור ציבורי", הוסיף ארדן. "עם זאת, הציבור לא חש שהוא מקבל תמורה לאגרה, לא מצדיק את התקציב האדיר של קרוב למיליארד שקלים ואת היקף כוח-האדם שמועסק. אחוזי הרייטינג כל-כך נמוכים ולא יכולים לשמש אלטרנטיבה לתוכניות שהשתלטו על הערוצים המסחריים".

ארדן אף התייחס למצבו של העיתון "מעריב", ואמר: "בוודאי שאני מוטרד. האם זה בכוחי או בכוח משרד התקשורת להביא להיתכנות כלכלית של התקשורת המודפסת? אני לא יודע. אני מתכוון למנות צוות שיראה את התפתחות שוק התקשורת בעתיד".

לדבריו, בכוונתו לחייב את חברות הכבלים והלוויין למכור חבילות שידורים מצומצמות, וזאת כפתרון ביניים עד לפתיחת התחרות. "היום אין אפשרות לקבל מספר מצומצם של ערוצים, ואנחנו נאלצים לרכוש ערוצים שלא תמיד מעניינים אך עולים המון. אנחנו כמו קהל שבוי שאין לו יותר מדי ברירות.

"החברות מוכרות חבילת בסיס במחיר מינימום של 250 שקל. זה הרבה יותר ממה שמשלמים במדינות אחרות, ואנחנו לא צריכים להסכים שהמצב יימשך. אני מתכוון לטפל בנושא בכמה דרכים: האחת - פתיחת הפס הרחב באינטרנט לתחרות שתביא בשאיפה לכניסת שחקנים חדשים. השנייה - הרחבת עידן פלוס. עד שזה יקרה, נקדם את פתרון הביניים. אני מאמין שזה יאושר".

ארדן התייחס לקבוצות התקשורת ואמר כי "אנחנו בתהליך של יצירת קבוצות תקשורת המציעות מגוון שירותים תחת קורת-גג אחת. אני מאמין שיהיו 4-5 קבוצות תקשורת: בזק, הוט, סלקום פרטנר, ואני מקווה שגם גולן טלקום. תחרות בין 5 שחקנים היא טובה. לצדן יהיו בשוק - ותפקידנו לשמור על כך - שחקנים נוספים שיתמחו במתן שירותי תקשורת בודדים וספציפיים לטובת צרכנים שלא ירצו לקנות סל תקשורת כולל".

ארדן אמר גם כי הוא נחוש לפעול לפתיחת השוק הסיטונאי. "המציאות היום שרק בזק והוט מחזיקות בתשתית האינטרנט, וכל השוק תלוי במחירים שלהן. אנחנו מדינה קטנה וצפופה, ויש חסמי כניסה גדולים לפריסה של תשתית נייחת, וגם אם יהיה לכך היתכנות כלכלית, זה ייקח שנים, בזמן שנישאר מאחור עם תחרות נכה בתחום השימוש בפס הרחב.

"בזק והוט יחויבו למכור את התשתית שלהן לשחקנים אחרים במחיר שמשרד התקשורת יקבע, כי אין דרך אחרת. אין לי כוונה לחייב אותן למכור את השימוש במחירי הפסד. אנחנו לא רוצים שהן יתמוטטו. מצד שני, אין לנו גם שום כוונה להעמיס על המחיר הכולל כל מיני עלויות שאנחנו לא רואים בהן הצדקה, כי בסופו של דבר הן יועמסו על הצרכן הסופי. זה יהיה מחיר הוגן שישקף רווח סביר לבזק והוט.

"בעוד מספר שבועות נפרסם לשימוע את המחירים שבכוונתנו לקבוע על השימוש בתשתית. פתיחת הפס הרחב תביא בשורה צרכנית כי המבחר יוביל לכך שהמחיר הכולל יירד, ואני מאמין שתהיה לכך השפעה גם על הורדת יוקר המחיה".

ארדן הוסיף עוד כי אם "בזק והוט לא יעשו טריקים ומכשולים", בכוונתו להסיר עוד חסמים, כמו לאשר לבזק למכור טריפל כדוגמת הטריפל של הוט.

לשאלה אם ברצונו להיות בסוף כחלון, ענה ארדן: "הוא עשה דברים חשובים. אני רוצה לעשות טוב, להביא ליותר תחרות וכמה שיותר להוזיל מחירים".

- כי אם כן זה אומר שאתה פוזל לראשות הממשלה?

"אני בשלבים מוקדמים".

ח"כ מיקי רוזנטל אמר בתגובה כי "השר ארדן פעל כגנב בלילה וניסה להעניק לטייקונים מתנה במאות מיליונים. לא תחרות בחדשות מעניינת את שר התקשורת אלא הבטחה שאיילי הון מסוימים יקבלו שליטה בשיח הציבורי. אם השר דואג לפלורליזם תקשורתי - יואיל לפרסם מכרז לשידור חדשות. ההשמצות האישיות שמפריך השר לא ראויות לתגובה ומוכיחות כי חשפנו את כוונותיו האמיתיות".

הערב, לאחר הוועידה, יתקיים פסטיבל MAD MUSIC במתחם לילינבלום בתל-אביב, שיכלול הופעות חיות של להקות אל תוך הלילה במועדונים צוזאמן, שסק, רדיו, ברקפסט קלאב, ננוצ'קה, לבונטין 7, אברקסס, רוטשילד 12, OCD.