תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לא רק בחברות גדולות: IoT אפשרי עכשיו בכל עסק

טכנולוגיית האינטרנט של הדברים (IoT), המאפשרת תקשורת ואינטראקציה בין מכשירים, הייתה עד כה נחלתן של חברות גדולות • כעת היא מגיעה אל העסקים הקטנים והבינוניים בדמות פתרונות שונים לניטור ומדידת טמפרטורה, לבקרת תקינות ציוד, איתור ומעקב אחר מיקומו ופעולתו • כל אלה יכולים לסייע ליציבות העסק ולצמיחתו

שילוב טכנולוגיית IoT יכולה לחסוך לעסק הקטן עלויות לא מבוטלות/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
שילוב טכנולוגיית IoT יכולה לחסוך לעסק הקטן עלויות לא מבוטלות/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף פלאפון

את טכנולוגיית ה-IoT - Internet of Things או "האינטרנט של הדברים" - מגדירים רבים כמהפכת האינטרנט השלישית. זו שבעקבותיה יכולים מכשירים לתקשר ביניהם, וכך להפוך אינטראקטיביים ולהגיב זה לזה. המקרר יכול לדווח למכשיר הנייד שהדלת פתוחה; מכשירים נוספים, כגון המזגן, ניתנים להפעלה מרחוק באמצעות הסלולרי; רכבים יכולים להתריע על תקלת מנוע מתקרבת ועוד.

היכולות הנפלאות האלה משנות את כל מה שהכרנו על העולם הטכנולוגי שסביבנו. הן מתאפשרות הודות לחיישנים שונים, אשר נוספים לאותם מוצרים דוממים או "מודבקים" עליהם ומדווחים למכשיר היעד (סלולרי, מחשב ואף מרכז שליטה) את הנתונים הנדרשים. טכנולוגיית ה-IoT בעולם העסקים נחשבת לאחת המתקדמת והחדשניות, בכל הקשור לעולם המקוון. לכן היא נתפסת כמורכבת ויקרת ערך - כזו שרק חברות גדולות יכולות ליהנות ממנה ולהפוך אותה לסטנדרט אצלן, מה שגורם לעסקים קטנים ובינוניים להימנע מאימוץ הטכנולוגיה. אולם בעת האחרונה נראה כי הדבר מתחיל להשתנות גם עבור סקטור זה.

"תחום ה-IoT פרץ לתודעה לפני כמה שנים, ונכנס לשימוש בעולם העסקי. הוא מהווה חלק אינטגרלי מענפים כמו תחבורה ורכבים, תעשייה, חקלאות, חינוך, ועוד", מספר אילן סיגל, סמנכ"ל השיווק בחברת פלאפון, אשר משיקה בימים אלו פתרון IoT לעסקים קטנים ובינוניים. "לאחרונה הבנו שיש פער גדול מאוד בנושא, בכל הקשור לעסקים קטנים ובינוניים. גם הם זקוקים לפתרונות IoT, אבל לא יודעים איך ליישם אותם. הם לא מכירים את התחום ולא יודעים למי לפנות. גם אם הם כבר יודעים למי לפנות, הם מגלים שהמוצרים הקיימים אינם נגישים עבורם ויקרים מאוד. מסעדות ובתי קפה, מרפאות וקליניקות, משרדים, מפעלים קטנים - כל אלו זקוקים לפתרון IoT פשוט שייעל את העבודה שלהם ויחסוך להם כסף רב".

אילן סיגל, סמנכ"ל שיווק, פלאפון / צילום: רמי זרנגר
 אילן סיגל, סמנכ"ל שיווק, פלאפון / צילום: רמי זרנגר

לקבל מידע והתראות באופן שוטף

כפי שמתאר סיגל, עד היום כמעט שלא התאפשר לעסקים קטנים ובינוניים ליהנות מתחום האינטרנט של הדברים - ולא משום שאין להם צורך בכך. להפך: כל עסק, גם כזה שיש בו שלושה עובדים, יוכל להפיק תועלת מטכנולוגיית ה-IoT - בבקרה על מכשירים חיוניים (כמו מקררים שפועלים 7/24 (, במעקב אחר תקינות ציוד מכני (למשל לאורך פס ייצור רגיש), אפילו בפיקוח על נוכחות העובדים ועוד. האתגר הוא, כפי שציינו, שמדובר במוצרים שהיו, עד היום, יקרים מאוד, והייתה כרוכה בהם עלות שעסק קטן ובינוני יתקשה להתמודד איתה.

בעלי עסקים קטנים ובינוניים, הכירו את הטכנולוגיה שיכולה לחסוך לכם עלויות מיותרות. לפרטים הקליקו כאן>>

"הבעיה הגדולה ביותר של עסקים קטנים בישראל היא תזרים המזומנים", מסביר סיגל, "כל פשלה קטנה או תקלה יכולה לגרום לקריסת העסק, עד כדי כך. אתן כדוגמה, קונדיטוריה. נניח שיש בה שני מקררים, כמה שולחנות בחוץ, והיא מתעסקת בעיקר בהזמנות ומשלוחים. מספיק שעובד משאיר בטעות מקרר פתוח או שאותו מקרר מפסיק לפתע לפעול - וכך הוא נותר למשך כמה שעות ותכולתו מתקלקלת. זה יכול לייצר נזק אקוטי לעסק, להרוס חודש שלם של עבודה; עוד דוגמה היא של מנוע במפעל שמתחמם או נשחק, פועל בצורה פחות יעילה ומבזבז אנרגיה מיותרת שעלותה מצטברת ואף מסכנת את העסק מפני השבתה מוחלטת.

"ביצענו עבודה אסטרטגית וזיהינו את הצורך, ולכן אנחנו מציעים היום לעסקים קטנים ובינוניים פתרון נוח למניעת מצבים כמו שתיארתי, כזה שיחבר אותם לעולם ה-IoT. IoT In a Box  שמו והוא מתאים לאותה קונדיטוריה, לפיצרייה, למפעל משפחתי למרפאות ולקליניקות ועוד".

סיגל מוסיף כי "עד היום עסקים קטנים ובינוניים התרגלו לקבל הצעות מחיר מיצרני הציוד של כמה אלפי שקלים ליחידה בודדת שנמצאת בעסק, פלאפון מציעה פתרון כולל שעלותו נעה החל מ-49.90 שקל לחודש לכל סניף או נקודת מכירה".

ג'ימי בוכהיים, מנכ"ל ומייסד חברת Bluvision/צילום: Victor Manuel Gonzalez
 ג'ימי בוכהיים, מנכ"ל ומייסד חברת Bluvision/צילום: Victor Manuel Gonzalez

לנתח את הפעילות העסקית

אז איך ה-IoT In a Box עובד בפועל? מדובר בסדרה של חיישנים מדויקים, אשר למעשה מחוברים למכשיר המבוקש לבקרה, או באזור המבוקש בבית העסק. החיישנים עובדים בטכנולוגיית  BLE-Bluetooth Low Energy,  (עם טווח קליטה גדול יותר Bluetooth) ונתוניהם נקלטים ביחידה ראשית אחת שמותקנת בחלל העסק. זו מעבירה את הנתונים לענן, וכך מתאפשר לבעל העסק, לקבל מידע והתראות באופן שוטף.

ג'ימי בוכהיים, מנכ"ל ומייסד חברת Bluvision, שמוצריה מהווים חלק מרכזי בסל פתרונות ה-IoT אותן מציעה פלאפון ללקוחותיה, מסביר כי "חיישני המערכת מתקדמים מאוד ומשמשים גם בעולם הרפואה, למשל, לבקרת טמפרטורה של מוצרים או רכיבים רגישים. אבל גולת הכותרת שלה הוא רכיב הענן - יחידה משוכללת מאוד אשר כוללת יכולות של Machine Learning, כלומר היא יכולה ללמוד את אופיו של העסק ואת דרך הפעולה שלו. לאחר שעשתה זאת במשך ימים אחדים, היא עוברת לשלב הבא: זיהוי של פעולה חריגה בעסק - רעש, טמפרטורה, תנועה. בהתאם לכך בעל העסק מקבל התראה מיידית, שיכולה להגיע גם כמה ימים לפני התקלה עצמה. מדובר בביג דאטה של ממש, שיכול לעזור לעסקים לנתח את הפעילות ולהגדיל את ההכנסות".

עוד מוסיף בוכהיים כי "חשוב לזכור ש-Bluvision היא לא חברת סטארט-אפ. מדובר בחברה שהיא חלק מתאגיד בינלאומי ענק, HID, כך שהמערכת הזאת מציגה גם טכנולוגיה יעילה וגם יציבות לאורך שנים. זהו שיתוף פעולה ראשון שלנו עם מפעיל סלולרי בישראל, החיבור עם חברת הסלולר המובילה במגזר העסקי בישראל מאפשר לנו להביא את פתרונות ה-IoT של חברת Bluvision העולמית לקהלים חדשים ורחבים יותר בשוק המקומי. מדובר בפיצוח שיווקי ייחודי שחושף ומנגיש פתרונות טכנולוגיים מתקדמים שעד היום היו נחלתן של חברות גדולות ומבוססות, גם לעסקים קטנים ובינוניים".

מערכת מותאמת אישית לכל עסק ועסק

ציינו, כאמור, את הפשטות שבהתקנה, אך יש כאן דבר חשוב נוסף: IoT In a Box של פלאפון מציעה ערכות מותאמות לפי סוג העסק, וכמובן מגישה לבעל העסק שירות כולל במטרה להבטיח שהמוצר יפעל כמצופה. כך לדוגמה, במסעדות ובעסקים בתחום המזון, תאפשר המערכת ניטור של הטמפרטורה בסביבת העבודה כולה, או במערכות קירור המזון (כולל ביצועי המנוע במכשירים חיוניים); לקליניקות רפואיות מוצעת ערכת ניטור ובקרת טמפרטורה לציוד ונכסים רפואיים, הנמצאים ביחידות אחסון וקירור; מי שעובדים בחללים קטנים, או במתחמי עבודה משותפים יכולים להשתדרג בעזרת מערכת ניטור איכות אוויר ומזהמים במשרד ולקבל התראות בנוגע אליהם; ומפעלים עשויים להתעניין במערכת לאיתור כלים כבדים בזמן אמת ולבחינת תקינות הציוד התעשייתי.

"כל בעל עסק יכול להיכנס לאתר האינטרנט של פלאפון, או לפנות לאיש המכירות, ולבחור בערכה שמותאמת לסוג העסק שלו", מסביר סיגל. "אפשרות נוספת, שמיועדת בעיקר לעסקים גדולים יחסית, היא סיור 'בחצר הלקוח' שאנו מבצעים, במטרה לבדוק את הצרכים של העסק הספציפי, ולאחר מכן להתאים לו פתרון. אנחנו מעניקים ללקוח את כל מה שהוא זקוק לו, כולל מוקד שירות ואפילו אינטגרציה עם גופים חיצוניים - סטארט-אפים ישראלים וחברות מקומיות, שיכולים לספק פתרון מיוחד אשר קשור להפעלת המערכת, אם הלקוח זקוק לו".

כפי שניתן להבין, אט־אט הופך עולם ה-IoT נגיש יותר ויותר עבור כל סוג עסק, בכל מחזור ובכל נפח מכירות. כשהמערכת פשוטה להתקנה ולתפעול וכשהמחיר המשולם נוח - גם עסקים קטנים ובינוניים יכולים להפיק תועלת מקסימלית מ"האינטרנט של הדברים" ולהתחבר לעידן הטכנולוגי החדש.

IoT in a Box : המערכת החדשנית שתייעל ותקדם את העסק שלכם. לפרטים הקליקו כאן>>