תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עורך דין תאונות עבודה - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא לשנת 2020

תאונות עבודה הן שכיחות ויכולות לקרות לכל אחד מאיתנו • מהי תאונת עבודה, מתי ניתן לתבוע בגינה ואת מי, איך מגישים תביעת תאונת עבודה לביטוח לאומי בליווי עורך דין, מה הזכויות המגיעות לנפגע עבודה ועוד

תאונת עבודה, למצות את כל הזכויות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
תאונת עבודה, למצות את כל הזכויות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה מטעם משרד עורכי דין פייפר כהן

תאונת עבודה יכולה לקרות לכל אחד. בשל העובדה שאנו נמצאים שעות רבות בעבודה, במהלך כל השבוע, גדל הסיכוי שנהיה חשופים למקרה מסוג תאונת עבודה - פגיעה בעבודה - ואולי נזדקק לייעוץ מקצועי של עורך דין מנוסה בתחום תאונות העבודה שיידע לכוון אותנו כיצד למצות את מלוא הזכויות שלנו לאחר פגיעה בעבודה.

במידה וחוויתם פגיעה בעבודה לדוגמה כתוצאה מתאונת דרכים בדרך לעבודה, נפילה בעבודה או כל פגיעה אחרת וברצונכם לדעת מהו הפיצוי על תאונת עבודה ומהן הדרכים לדרוש אותו - ריכזנו עבורכם רשימה של משימות חשובות טרם הגשת התביעה.

מהי תאונת עבודה?

תאונות עבודה עשויות להתרחש בכל סוגי העבודות, בין אם מדובר בעבודה פיזית ובין אם לאו ולכן, חשוב כי כל עובד יהיה מודע לזכויותיו, במקרה וחלילה הוא נפגע בשל תאונת עבודה.

לאור המקרים הרבים של תאונות עבודה, ובשל העובדה כי מדובר באירוע פתאומי ולא צפוי אשר עשוי לפגוע קשות בעובד ובפרנסתו, עומדות לנפגעי תאונות עבודה זכויות רבות אותן ניתן לקבל מהמוסד לביטוח לאומי.

ביטוח לאומי זכויות עובד

זכויות אלו ניתנות עבור נפגעי עבודה בכדי להבטיח את הכנסותיהם של העובדים שנפגעו במקרה של תאונת עבודה. ולכן, כיוון שלא כל עובד מודע לזכויות המגיעות לו ולא תמיד יודעים "מהיכן להתחיל" לאחר תאונת עבודה, ריכזנו עבורכם במאמר זה את כל הנושאים החשובים שצריך לדעת במקרה של תאונת עבודה, החל מ-מהי תאונת עבודה, מתי ניתן לתבוע את המעסיק בתאונת עבודה, איך מגישים תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי, מה הזכויות המגיעות לנפגע עבודה ועוד.

עם זאת, חשוב לציין שבמידה ונגרמה לכם תאונת עבודה, טרם הפנייה למוסד ביטוח לאומי או לכל גוף אחר, ניתן להתייעץ עם עורך דין תאונות עבודה אשר ידריך אתכם לאורך כל הדרך בצורה מקצועית ויסודית, החל מרגע התאונה ועד לקבלת מירב הפיצויים.

אך לפני שנגיע לעיקר, קודם כל חשוב לדעת מהי תאונת עבודה וכיצד תאונת עבודה יכולה להיגרם?

תאונת עבודה

תאונת עבודה ביטוח לאומי - לפי סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995, תאונת עבודה הינה: "תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי - תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו". למעשה מדובר על טופס 250 תאונת עבודה, כלומר מדובר בתאונה שהתרחשה בזמן העבודה ו/או במקום העבודה ועקב סיכוני מקום העבודה.

כמו כן, יש שני סוגים נוספים של פגיעות בעבודה - מחלת מקצוע, אשר נגרמת כתוצאה מחשיפה לחומרים מסוכנים ופגיעת מיקרו טראומה, אשר נובעת כתוצאה מפעולות זעירות רבות, חוזרות ונשנות, שכל אחת מהן גרמה לנזק זעיר משלה עד כדי פגיעה אחת גדולה.

טופס 250 תאונת עבודה - תאונה בדרך לעבודה ותאונה בחזרה ממנה

ביטוח לאומי תאונת עבודה - בנוסף לסעיף 79 לעיל, סעיף 80(1) לחוק ביטוח לאומי קובע תאונת עבודה שהיא גם תאונה שהתרחשה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה - טופס 250 תאונת עבודה.

כלומר, מביתו של העובד, בין בנסיעה או רכיבה על אופניים/ קורקינט ובין בהליכה ברגל, למקום העבודה, בדרך חזור ממקום העבודה לביתו של העובד, וכן, תאונה שהתרחשה בדרך ממקום עבודה אחד למקום עבודה אחר - טרם הגשת תביעה ניתן להתייעץ עם עו"ד תאונות עבודה להכוונה מדויקת מה כדאי לעשות.

עו"ד אייל פייפר ועו"ד שרית כהן  / צילום: עופר ריבק, סטודיו זוז
 עו"ד אייל פייפר ועו"ד שרית כהן / צילום: עופר ריבק, סטודיו זוז

דוגמאות לפגיעה בעבודה

כפי שאמרנו לעיל, בכל סוג עבודה יכולות להתרחש פגיעות שונות ומגוונות החל מתאונת דרכים בדרך לעבודה, נפילה ברחוב, תאונת עבודה משרד החינוך ו על מנת שתוכלו להבחין מה בדיוק נגרם לכם, נפרט לכם כעת דוגמאות נפוצות לפגיעות בעבודה:

- פגיעת ראש

פגיעה חבלה בראש היא מצב בו הגוף נכנס לטראומה. פגיעות וחבלות בראש עשויות להיות פתוחות או סגורות, ובדרך כלל פגיעות אלו מתבטאות בזעזוע מוח, שזהו הסוג הנפוץ ביותר של פגיעת ראש טראומטית. זעזוע מוח נגרם כאשר הראש נחבט או מקבל מכה חזקה בדפנות הגולגולת ונוזל המוח השדרתי לא מצליח לבלום את המכה (חבלת ראש).

פגיעות ראש בעבודה יכולות להיגרם בכל מיני דרכים כגון: כרוכב אופנוע שעובר תאונת דרכים בעבודה ונחבל בראשו (חבלת ראש בתאונת דרכים), כאשר חפץ כבד נופל על הראש בעבודה, עילפון בעבודה שגורם לחבלת ראש, דימום פנימי בראש, פגיעת ראש בתאונת דרכים ועוד.

מלבד זעזוע מוח, פגיעת ראש יכולה לגרום לנזקים נוספים כגון סחרחורות, טראומה גופנית לראש, שבר בגולגולת, חוסר הכרה, דימומים תוך גולגולתיים, זיהומים, קושי ללכת בצורה ישרה, טנטון באוזניים, אפילפסיה ועוד. לכן, אם נחבלתם בראש בעבודה, חשוב לאבחן את הפגיעה מוקדם ככל הניתן גם אם נראה שמדובר ב-חבלת ראש שתעבור.

- בעיות ריכוז וזיכרון לאחר פגיעת ראש

פגיעות ראש אופייניות נוספות שמתרחשות לאחר חבלת ראש הינן בעיות ריכוז ו/או בעיות זיכרון. מלבד פגיעות ראש פתוחות או סגורות שניתן להרגיש מיד לאחר הפגיעה, בעיות ריכוז וזיכרון ניתן להרגיש מיד לאחר התאונה או זמן מה לאחר מכן, בפעולות היום-היום הפשוטות ביותר.

בעיות ריכוז ואובדן זיכרון עשויות להתבטא בכל מיני דרכים כגון: שכחה של פרטים קטנים, שכחה של פעולות שהיינו רגילים לעשות אותם במהלך היום-יום, קשיי ריכוז בפעולות פשוטות, בעבודה או בכל פעולה אחרת שהייתם רגילים לעשות בקלות טרם התאונה.

במידה ופתאום הינכם חשים בבעיות ריכוז או בעיות זיכרון לאחר תאונת דרכים, גם אם יש פער זמנים בין האירועים, חשוב לפנות לבדיקה רפואית ולברר את הקשר בין התאונה לאותן הבעיות על מנת לקבל את מירב הפיצויים, באם מגיעים לכם.

- פגיעת צוואר בעבודה

בדומה לפגיעת ראש, גם פגיעה או נזק בצוואר שנגרמו בעבודה, חשוב לאבחן מהר ככל הניתן על מנת לקבל את מירב הזכויות. הצוואר מכיל בתוכו חוליות ואיברים החשובים לתפקוד התקין של גוף האדם. פגיעה בצוואר, גם אם מדובר בפגיעה קטנה ביותר, עשויה לגרום לנזקים רבים עד כדי סכנת מוות.

פגיעת צוואר בעבודה יכולה להיגרם בכל מיני דרכים כגון: פגיעה בצוואר בתאונת דרכים, פגיעה עקב תנועה לא נכונה של הצוואר או סיבוב הצוואר, חבלה בצוואר עקב פגיעת ראש, חבלה בצוואר עקב פגיעה בגב ועוד.

חבלה בצוואר עשויה לגרום לנזקים רבים כגון: פגיעה בעמוד השדרה, פגיעה בחוט השדרה, פגיעה בכלי הדם, שברים ונקעים של עמוד השדרה, חסימות כלי דם, חסימות דרכי הנשימה וכו', ולכן, גם כאשר נגרמת חבלה בצוואר, חשוב מאוד לפנות לטיפול רפואי ולאבחן שלא נגרם נזק.

- פגיעת גב בעבודה

פגיעות נפוצות בעבודה הן פגיעות גב, פגיעות אלו יכולות להיגרם הן בעבודה פיזית והן בעבודה סטטית. פגיעות גב יכולות להתרחש בעטיין של גורמים שונים, החל מפגיעה פתאומית בשל תאונה ועד לפגיעה לא פתאומית שנגרמה עקב פעולות מאמץ חוזרות ונשנות.

- פגיעות גב נפוצות בעבודה

פגיעת גב לאחר תאונת דרכים בעבודה, החלקה על הגב בעבודה, פריצת דיסק כתוצאה מהרמת משאות כבדים בעבודה, פגיעת גב עקב נפילה במדרגות בעבודה, פגיעה עקב מאמץ לא נכון של שרירי הגב או רצועות הגב, פגיעה עקב ישיבה ממושכת בצורה לא נכונה ועוד. פגיעות אלו יכולות להוביל לנזקים רבים כמו כאבי גב ממושכים, בלט דיסק, הגבלה בעמוד השדרה, פגיעה בחוט השדרה, פריצת דיסק, נכות, שבר בחוליות הגב וכו'.

- פגיעה נפשית בעבודה

עובדים רבים חווים במהלך עבודתם חוויות רבות, כאשר חלק מהן עשויות להיות טראומטיות ולהוביל לפגיעה נפשית ופוסט טראומה.

פגיעה נפשית בעבודה יכולה להיגרם בין אם כחלק מתאונת דרכים בעבודה, בעבודה ככבאי או רופא אשר ראו מחזות קשים, ובין אם זה כעובד בניין שנחשף למראות טראומטיים בזמן העבודה.

פגיעה נפשית בעבודה יכולה לגרום לפוסט טראומה אשר עשויה להתבטא בהפרעות נפשיות קלות כמו דיכאון, חוסר שינה ומצבי רוח קיצוניים, ובצורה חמורה יותר כמו סכיזופרניה או פגיעות אחרות הדורשות טיפול מקיף, השגחה ואף אשפוז.

פוסט טראומה יכולה לפגוע בתפקודו התקין של העובד, לגרום לו לאובדן כושר עבודה ולעיתים אף להתפטרותו בשל המעמסה הנפשית. ולכן, גם כאשר נגרמת פגיעה נפשית בעבודה, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי מתאים בכדי להתמודד עם הפוסט טראומה בדרך הטובה היותר ולקבל את מירב הזכויות.

- פגיעה בעבודה עקב פעולות חוזרות ונשנות

עובדים רבים עושים במהלך עבודתם פעולות פיזיות רבות, ובניהן פעולות חוזרות ונשנות למשך פרקי זמן ארוכים, אשר גורמים לאובדן כושר עבודה. פגיעות אלו נקראות פגיעות מיקרו טראומה ובכדי להכיר בהן כפגיעות בעבודה, יש להוכיח שנגרם לעובד נזק גופני כתוצאה מפגיעות זעירות, חוזרות ונשנות שכל אחת מהן גרמה לנזק זעיר משלה, עד שהצטברות כל הנזקים הובילו לנזק ממשי באיבר מסוים של הגוף.

פעולות אלו עשויות לגרום לבעיות מפרקים, בעיות ברכיים, בעיות בפרקי שורש כף היד, פגיעות בגב, פגיעה במיניסקוס ועוד. ולכן, גם אם לא מדובר בתאונה או פגיעה פתאומית, אפשר לפנות לקבלת ייעוץ משפטי ולבדוק כיצד ניתן למצות את כל זכויותיכם לאחר פגיעה בעבודה.

כפי שראינו, תאונות עבודה ופגיעות בעבודה עשויות להתרחש במגוון דרכים ולגרום לפגיעות שונות, הן קלות והן קשות.

תביעות תאונת עבודה

במקרה של תאונת עבודה, העובד שנפגע רשאי להגיש תביעת תאונת עבודה כנגד המוסד לביטוח הלאומי, כנגד המעביד במקרים מסוימים וכנגד חברות ביטוח פרטיות במידה וישנן.

חשוב לדעת שבמקרה של תאונת עבודה, בטרם פתיחת הליך תביעה כנגד גוף מסוים, אפשר לפנות לעורך דין תאונת עבודה, אשר יאבחן את המקרה הפרטי שלכם וימליץ לכם על הדרך הטובה ביותר עבורכם לטובת קבלת הפיצויים, אם מגיעים לכם.

תאונת עבודה - תביעה נגד המעסיק

עובד שנפגע בתאונת עבודה רשאי במקרים מסוימים להגיש תביעה נגד המעסיק שלו, לטובת פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו עקב אותה תאונה.

יש לציין כי ניתן להגיש תביעה נגד המעסיק רק במקרים בהם ניתן להוכיח שתאונת העבודה נגרמה עקב רשלנות המעסיק ו/או מחדל של המעסיק. במידה ולמעסיק אין אחריות, ולא מדובר במקרה של רשלנות ו/או מחדל, אין כל עילה לתביעה.

כמו כן, במידה ונקבע בבית המשפט כי המעסיק חייב בפיצויים עקב הפגיעה, פיצויים אלו ינוכו מהסכומים ששולמו או שישולמו לעובד בעתיד מהמוסד לביטוח לאומי. לכן, בטרם הגשת תביעה כנגד המעסיק, מומלץ למצות את הזכויות המגיעות לכם מהמוסד לביטוח לאומי.

ביטוח לאומי תאונת עבודה

ביטוח לאומי תאונת עבודה - כפי שאמרנו לעיל, כאשר עובד נפגע במקום עבודתו, והוא אינו מסוגל לעבוד בשל אותה הפגיעה, בין אם זה לתקופה קצרה ובין אם זה לתקופה ארוכה, הוא זכאי לזכויות רבות כמו פיצויים, הטבות והקלות מהמוסד לביטוח לאומי. על מנת לעשות מעט סדר, נסביר כעת אילו זכויות תאונות עבודה ניתן לקבל וכיצד מתנהל הליך תביעת תאונת עבודה בביטוח הלאומי.

תאונת עבודה זכויות

עובד שעבר תאונת עבודה זכאי לזכויות סוציאליות שונות כגון טיפול רפואי, אמבולנס, אשפוז, רפואה משלימה וכו', והכל בהתאם לחומרת הנזק שנגרם לו בעקבות תאונת העבודה.

דמי תביעה טופס - בקשה למתן טיפול רפואי לנפגע עבודה

אדם שנפגע בתאונת עבודה (נפגעי עבודה) זכאי לקבלת טיפול רפואי ראשוני מקופת החולים אליה הוא שייך. הטיפול הרפואי הראשוני כלול בסל הבריאות והוא ניתן על פי החוק לעובד שנפגע בתאונת עבודה, זאת ללא תשלום השתתפות עצמי.

הטיפול הרפואי הראשוני כולל עזרה ראשונה ואשפוז ראשון אשר ניתן על ידי קופת החולים, והמשך טיפול בבית חולים או במרפאה דחופה הנמצאים בסמוך למקום העבודה בו נפגע העובד.

במידה והעובד פונה באמבולנס לבית החולים, הוא זכאי להחזרים בעבור הפינוי מקופת החולים אליה הוא שייך.

במידה והעובד שנפגע מיצה את הטיפולים במסגרת הרפואה הקונבנציונלית והוא זקוק להמשך טיפול, הוא עשוי להיות זכאי לקבלת מימון עבור טיפולי רפואה משלימה מהמוסד לביטוח לאומי, אם רופא קופת החולים המליץ על כך.

על מנת לקבל זאת, על העובד שנפגע להצטייד בהפנייה לרפואה משלימה מרופא הקופה ולאחר מכן להגיש למוסד לביטוח לאומי בקשה לרפואה משלימה בצירוף הפניית הרופא.

לאחר הגשת הבקשה, המוסד לביטוח לאומי יבדוק את הבקשה והפניית הרופא ויקבע האם יש לאשרה או אם לאו. במידה והזכאות אכן תאושר, העובד שנפגע יוכל קבל טיפולי רפואה משלימה בהתאם לסל שנקבע. על מנת לקבל את הטיפול הרפואי, יש לדווח למעביד על התאונה ונסיבותיה ולבקש ממנו טופס הפנייה לטיפול רפואי.

טופס תאונת עבודה ביטוח לאומי

כאשר מדובר בעובד שכיר, עליו לבקש מהמעביד "טופס הפנייה לטיפול רפואי לעובד שכיר" שמספרו בל/125.

וכאשר מדובר בעובד עצמאי, על העובד למלא בעצמו "טופס הפנייה לטיפול רפואי לעצמאי" שמספרו בל/ 283.

בנוסף לטיפול רפואי לנפגע עבודה ולרפואה המשלימה, במידה והנפגע אינו מסוגל לעבוד בעבודתו או בעבודה מתאימה אחרת, בהתאם לאישור רפואי, עומדת לו הזכות לקבל דמי פגיעה בעבור פרק הזמן בו הוא לא עבד בכדי לפצות על אובדן ההכנסה שנגרם לו.

דמי פגיעה ביטוח לאומי / דמי תאונה 

דמי פגיעה - במידה והעובד נפגע בתאונת העבודה ואינו מסוגל לעבוד עקב הפגיעה, הוא עשוי להיות זכאי לתשלום דמי פגיעה מהביטוח הלאומי בכדי לפצות על אובדן ההכנסה שנגרם לו ונחשב נפגע עבודה.

בכדי לקבל את דמי פגיעה, על העובד להחזיק בתעודה על אי כושר עבודה עם ציון הפגיעות שנגרמו והתקופה שבמהלכה הוא אינו יכול לעבוד.

כיצד משיגים תעודה על אובדן כושר עבודה? לאחר קבלת טופס ההפנייה לטיפול הרפואי מהמעסיק, על העובד לפנות (עם אותו הטופס), למחלקת תאונות עבודה בקופת החולים או בחדר המיון, לתת לרופא המטפל את הטופס ולבקש ממנו "תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה", המציינת את הפגיעה שנגרמה והתקופה שבמהלכה העובד אינו יכול לעבוד.

עובד שנקבע לו אי כושר עבודה חלקי, ובעקבות כך שעות עבודתו צומצמו על פי אישור רפואי, עשוי להיות זכאי לדמי פגיעה מופחתים בהתאם לשעות בהן נעדר מעבודתו. לאחר קבלת תעודת אי כושר העבודה, ובכדי לקבל את דמי הפגיעה, על הנפגע להגיש תביעה לדמי פגיעה לביטוח הלאומי.

טופס 211 תאונת עבודה ביטוח לאומי - תביעה לתשלום דמי פגיעה

חוק תאונת עבודה אומר שבכדי להגיש תביעה לתשלום דמי פגיעה, על הנפגע למלא טופס 211 של הביטוח הלאומי שנקרא: "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה" בשל זכאות לאחוזי נכות ביטוח לאומי. בטופס תביעה לביטוח לאומי תאונת עבודה יש לתאר את הפגיעה שנגרמה, נסיבותיה ותאריך הפסקת העבודה. במידה והנפגע חזר לעבוד, עליו לציין את הפרטים אודות הטיפול הרפואי שקיבל ואת תאריך החזרה לעבודה. בנוסף, על הנפגע לחתום על טופס ויתור על סודיות רפואית שמצורף לטופס התביעה ולצרף אליו את טופס התעודה הרפואית שניתנה לו, דוח מיון במידה ויש, וכן כל תעודה או מסמך רפואי אשר מעידים על הפגיעה שנגרמה.

את התביעה לדמי פגיעה יש להגיש בתוך 12 חודשים מקרות הפגיעה, שכן הגשת התביעה לדמי פגיעה לאחר מכן, עלולה לפגוע בזכאות לדמי פגיעה.

כמו כן, ניתן להגיש את תביעה לתשלום דמי פגיעה באמצעות עורך דין תאונת עבודה אשר ידע כיצד לנסח את תביעתכם בצורה יסודית בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים בכדי שתוכלו לקבל את מירב דמי הפגיעה המגיעים לכם.

לאחר הגשת התביעה לדמי פגיעה, המוסד לביטוח לאומי יבחן את התביעה ומסמכיה ויקבע את גובה דמי הפגיעה שעל הנפגע לקבל.

חישוב דמי פגיעה נפגעי תאונות עבודה

שיעור דמי פגיעה שיינתנו לנפגע מחושבים על פי 75% מההכנסה החייבת בדמי ביטוח לפי שלושת החודשים האחרונים שקדמו לפגיעה.

במידה והנפגע לא קיבל שכר מלא ב-3 החודשים שקדמו לפגיעה, ביטוח לאומי יבחן את האפשרות לחשב לו את דמי הפגיעה כאילו קיבל שכר מלא. על מנת לעשות זאת, על העובד למסור לביטוח הלאומי אישורים המעידים על כך שהוא לא קיבל שכר מלא בשל סיבה מוצדקת כגון אישורי מחלה/ חופשה וכו'.

דמי הפגיעה ישולמו לכל היותר בעבור 13 שבועות, לא יעלו על 1,114.38 שקל ליום וינוכו מהם מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

במידה ולעובד שנפגע נגרם אי כושר עבודה חלקי, והוא המשיך לעבוד אולם שעות עבודתו צומצמו על פי אישור רפואי, הוא יהיה זכאי לדמי פגיעה מופחתים אשר ישולמו בהתאם לשעות שנקבעו באישור הרפואי.

אדם שנפגע, קיבל דמי פגיעה ונותרה לו נכות עקב הפגיעה, זכאי להגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה אשר תקבע את שיעור אחוזי הנכות המגיעים לו ובהתאם לכך הוא יקבל קצבאות או גמלת נכה.

תביעה לנכות מעבודה

אחוזי נכות ביטוח לאומי - אדם שנפגע בתאונת עבודה, קיבל דמי פגיעה מהביטוח הלאומי ונותרה לו נכות עקב הפגיעה, זמנית או קבועה, זכאי להגיש תביעה לנכות מעבודה על ידי טופס 200 של הביטוח הלאומי שנקרא: "תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה".

יודגש כי רק נפגע עבודה שהגיש תביעת נכות מעבודה, קיבל דמי פגיעה, פגיעתו הוכרה כפגיעת עבודה ונותרה לו נכות עקב הפגיעה, יהיה רשאי להגיש תביעה לגמלת נכות מהביטוח הלאומי.

בדומה לתביעה לדמי פגיעה, גם את התביעה לנכות מעבודה יש להגיש תוך 12 חודשים ממועד הפגיעה, שכן הגשת התביעה לאחר מכן, עשויה לפגועה בזכאות לקצבת נכות, כולה או חלקה.

לטופס התביעה יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים לפגיעה כגון צילומים רפואיים, תוצאות בדיקות, אישורים, וכל מסמך רלוונטי נוסף שקשור לתביעה.

לאחר הגשת התביעה, הנפגע יוזמן לוועדה רפואית לנכות מעבודה של המוסד לביטוח לאומי, אשר תדון בתביעתו והמסמכים שצורפו אליה, ותקבע את גובה אחוזי הנכות המגיעים לו בהתאם לספר הליקויים הרפואיים של המוסד לביטוח לאומי - זכרו תמיד ניתן להתייעץ לפני הוועדה מול עו"ד תאונות עבודה.

ועדה רפואית לנכות עבודה

לאחר הגשת התביעה, הנפגע יזומן על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי לדיון בתביעתו. הוועדה תבדוק את תביעתו ומסמכיה, תדון במצבו הרפואי של הנפגע ותקבע האם הנכות נגרמה כתוצאה מהפגיעה בעבודה, ואת שיעור אחוזי הנכות המתאימים למצבו של הנפגע ותאריך תחילתם.

הדיון בוועדה הינו קריטי ביותר כיוון שלאחר הדיון, הוועדה בעצם קובעת, כאמור, את שיעור אחוזי הנכות המגיעים לנפגע. בהתאם לאחוזים אלו, תיקבע גובה הקצבה או גמלת הנכות לה הוא זכאי. לכן, יש להיערך לוועדה בצורה מיטבית, להתכונן היטב ולהגיע עם כל המסמכים הרלוונטיים.

במהלך הדיון, הוועדה רשאית לחקור את הנפגע, לשאול אותו שאלות אודות התאונה ולבקש ממנו להיבדק על ידי רופא מטעמה.

על מנת להגיע מוכנים בצורה המיטבית, אפשר, כאמור, להגיע לוועדה עם עורך דין תאונות עבודה אשר יוכל לייצג אתכם אל מול הוועדה, לדבר ולענות על שאלות בשמכם, ולדאוג לכך שהוועדה תבין היטב את חומרת מצבכם הרפואי ובהתאם לכך תקבע את מירב שיעורי הנכות שבאפשרותכם לקבל.

לאחר הדיון בוועדה, הוועדה הרפואית תקבע את שיעור אחוזי הנכות של הנפגע - אם מדובר בנכות זמנית או קבועה ואת מועד תחילת הנכות.

טבלת אחוזי נכות תאונת עבודה

אחוזי נכות ביטוח לאומי נקבעים על ידי הוועדה הרפואית על פי רשימת הליקויים הרפואיים לפי ספר המבחנים הרפואיים של המוסד לביטוח לאומי. בהתאם לקביעת דרגת הנכות, תיקבע קצבת הנכות ומענק הנכות.

אדם שנקבעה לו דרגת נכות בין 5% עד 20% יהיה זכאי לקצבה חד פעמית, בעוד שאדם שנקבעה לו דרגת נכות מעל 20% יהיה זכאי לקבצה חודשית ותעודת נכה עבודה.

במידה ונקבעה לנפגע דרגת נכות לצמיתות, אולם הנכות משפיעה על יכולתו לחזור לעבודתו באופן בו נגרמה לו ירידה קבועה של 20% מהכנסותיו, באפשרותו להגיש לפי תקנה 15 לתקנות הביטוח לאומי, בקשה להגדלת דרגת הנכות לצמיתות עד מחצית מדרגת הנכות שנקבעה לו.

ערעור על החלטת ביטוח לאומי

במידה והאדם שנפגע אינו מרוצה מהחלטות הביטוח הלאומי שנקבעו לגביו, באפשרותו להגיש ערעור על החלטת ביטוח לאומי לוועדה הרפואית לעררים תוך 30 יום ממועד קבלת החלטת הוועדה הרפואית.

ניתן להגיש ערר על דרגת הנכות שנקבעה, על שיעור אחוזי הנכות שנקבעו, תאריך תחילת הנכות ועל קביעת נכות זמנית. את הערר יש להגיש באופן מנומק מפורט ובצירוף כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, שכן לאחר מכן, יהיה ניתן להגיש ערר נוסף רק בנושאים משפטיים בלבד.

לכן, טרם הגשת הערר אפשר לפנות לעורך דין לתאונת עבודה אשר ינסח עבורכם כתב הערר בצורה מנומקת ומפורטת בהתאם לכלל המסמכים הרפואיים, החוק והפסיקה, על מנת שתקבלו את מירב אחוזי הנכות המגיעים לכם.

עורך דין תאונות עבודה בייצוג נפגעי תאונות עבודה

כאשר מתרחשת תאונת עבודה, בטרם הפנייה לגופים השונים, אפשר לפנות לייעוץ אצל עורכי דין תאונות עבודה אשר יידעו להנחות אתכם מה לעשות.

כפי שראינו לעיל, תאונות עבודה יכולות להתרחש בכל מיני דרכים ולכלול כל מיני פגיעות, ולכן, חשוב שכל עובד יהיה מודע לזכויותיו במידה וחלילה הוא נפגע בתאונת עבודה.

כמו כן, חשוב לדעת כי גם אם נפגעתם במקום העבודה, הדרך לקבלת הזכויות היא תהליך ולכן, לפני שאתם מתחילים לפעול, ניתן להגיע לפגישת ייעוץ אצל עו"ד תאונת עבודה.

לפגישה עם עו"ד יש להביא את כל המסמכים הרלוונטיים לתאונה, להסביר לו את נסיבות האירוע והפגיעה שנגרמה לכם בעבודה ובהסתמך על כלל הפרטים שמסרתם, תקבלו את הייעוץ המתאים ביותר עבורכם - כיצד עליכם לפעול החל מרגע התאונה, כמה פיצויים ניתן לקבל בעקבות הפגיעה שנגרמה לכם ועוד. כמו כן, תזכו לליווי צמוד לאורך כל ההליך, בעת הפנייה לחברת הביטוח, בתביעה כנגד המעסיק וכן בעת הגשת התביעות מול המוסד לביטוח לאומי. כל זאת על מנת שתקבלו את מירב הפיצויים המגיעים לכם לאחר תאונת העבודה ומתן אחוזי נכות מול ביטוח לאומי.

בשורה התחתונה, התייעצות מול עורכי דין / עורך דין תאונות עבודה תאפשר לכם שקט נפשי בעת ההליך וכן את האפשרות להחלים מהפגיעה ולחזור לשגרה מהר ככל הניתן.

*אין בכל האמור כדי להוות יעוץ משפטי, ביטוחי או יעוץ אחר. על הקורא לפנות לקבלת יעוץ פרטני לגורמי מקצוע בהתאם לשיקול דעתו ובהתחשב בנתונים הספציפיים הקשורים לעניינו.

לאתר משרד עורכי דין פייפר - כהן הקליקו כאן>>