תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עדיין חוששים מאי-וודאות בשווקים? השקעות חברתיות כמפלט מהתנודתיות

קרנות P2P מנגישות את תחום ההשקעות החברתיות לציבור הישראלי • הן מציעות השקעה אלטרנטיבית ללא קורלציה ישירה לתנודתיות בשוק ההון, באמצעות מתן הלוואות ללווים פרטיים

הבורסה לא משנה. השקעות חברתיות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
הבורסה לא משנה. השקעות חברתיות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הלמן-אלדובי

למרות ההתאוששות החלקית של המסחר בבורסה ועליות המדדים של התקופה האחרונה, רבים עדיין זוכרים את התנודתיות הגבוהה שאפיינה את שיאו של המשבר. על רקע הגל השני בישראל ובעולם והחיסון שבינתיים נמצא רחוק באופק, קיים עדיין חוסר ודאות באקלים הכלכלי (והבריאותי) לטווח הרחוק.

בשיאו של המשבר, לראשונה מאז המשבר הכלכלי הגדול של 2008, נכנסנו לשוק דובי, ירידה של מעל20% מרמת השיא בשווקים, מדד הפחד (VIX) עלה על 50%. מאז, מדד ה-S&P 500 התאושש ועבר להציג תשואה חיובית של כ-5% מתחילת השנה; בעוד ת"א 35 מציג ירידה של כ-15% בתקופה הדומה. השאלה הגדולה שמטרידה משקיעים רבים גם בתקופה הנוכחית היא מה צופן העתיד, חלקם מחפשים בתקופה זו מפלט מהתנודתיות הבאה שעשויה להתרחש.

אי הוודאות הזו פוגעת במיוחד במשקיעים "שונאי סיכונים", כאלו שמחפשים קרקע יציבה יותר למרות הדואליות המבנית של שוק ההון. אותם משקיעים התרגלו לצבע הירוק הכמעט תמידי ששלט בבורסות עד אמצע פברואר האחרון, מאז משבר 2008. כעת, הם אינם בטוחים אם אנו צפויים להמשיך בגל הירוק או שהתנודתיות תחזור. לאותם "שונאי סיכונים" ברור כי בטווח הרחוק ההשקעות במניות עשויות להניב תשואה נאה, אולם בטווח הקצר הם מחפשים חוף מבטחים במסלולי השקעה שלא מושפעים מהשווקים.

שימוש במאגר נתוני אשראי

אחת מאלטרנטיבות ההשקעה שיכולות לשמש מפלט למשקיעים שחוששים מהתנודתיות בבורסה היא השקעות (P2P (Peer to Peer - השקעה בשוק ההלוואות החברתיות. אפיק המאפשר למשקיע להעניק הלוואות מבוזרות לעשרות, מאות ואפילו אלפי לווים פרטיים בו זמנית וליהנות מהריבית מהחזר ההלוואה. בישראל ובעולם התחום התפתח בעיקר בזכות טכנולוגיות פינטק וביג דאטה, שאפשרו לפלטפורמות ממוחשבות שונות לתווך בין המשקיעים (המלווים) ללווים.

ההלוואות המדוברות ניתנות לאנשים פרטיים, שמחפשים אלטרנטיבה לקבלת אשראי והריבית עליהן נעה בגבולות קבועים. לכן, באופן טבעי, שוק השקעות P2P אינו מושפע באופן ישיר מהתנודתיות בבורסה.

להשקיע מבלי לחשוב על התנודות בשוק ההון. לפרטים הקליקו כאן >>

מדוע, אם כן, התחיל שוק השקעות ה-P2P לפרוח בעולם? התשובה לכך טמונה במאגר נתוני האשראי על לווים, המשמש את המלווים. הדבר מאפשר שקיפות לגבי מצב הלווים. עבור המשקיעים המשמעות היא ביטחון שכספם יושקע במתן הלוואות שיחזרו אליהם עם ריבית בסבירות גבוהה. ארה"ב ובריטניה היו חלוצות תחום נתוני האשראי, וניתן לומר שכיום התחום בארה"ב הוא המפותח והמשוכלל ביותר בעולם. כמו כן, נציין שגם בישראל הוקם בשנה האחרונה מאגר נתוני אשראי, אך הוא עדיין בראשית דרכו.

קרן ה-P2P הלמן-אלדובי, למזער את התנודתיות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 קרן ה-P2P הלמן-אלדובי, למזער את התנודתיות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

אחד השחקנים המובילים בתחום ה-P2P בישראל הוא בית ההשקעות הלמן-אלדובי*, אשר בשנת 2017 הקים את קרן ההשקעות P2P הציבורית הראשונה בישראל, שבעצם חשפה את הציבור המקומי לאפיק זה, מהמוסדיים ועד למשקיעים הפרטיים.

השקעה בשוק עם רגולציה

קרן השקעות ה-P2P של הלמן-אלדובי פתוחה להשקעות הציבור, משום שהיא מגייסת על פי תשקיף מדף, וכפופה להוראות ממשל תאגידי של שותפויות מוגבלות ציבוריות. נכון להיום, הקרן משקיעה בשוק האשראי הצרכני האמריקני בלבד. היא עובדת מול שלוש פלטפורמות ההלוואות החברתיות Upstart ,Prosper ו-Landing Club ומשתפת פעולה עם חברות בתחומי הפינטק והביג דאטה.

היתרון של השקעה בשוק האמריקני הוא בכך שהמשקיעים נהנים מהשקעה בשוק עם רגולציה מתקדמת, דירוג אשראי ושקיפות גדולה לגבי ההשקעה. סכום ההשקעה המינימלי בקרן הוא 50 אלף דולר, כשהנזילות היא בינונית** - השקעה למינימום טווח של תשעה חודשים עם פדיון בהתראה מראש של שלושה חודשים, בהתאם ובכפוף להוראות הסכם השותפות.

תהליך ההשקעה הוא פשוט. המשקיע מעביר את סכום ההשקעה לקרן והקרן באמצעות המערכת הממוחשבת של פלטפורמות ההלוואות החברתיות בחו"ל, רוכשת את ההלוואות בהתאם להקצאה ולנתונים שנקבעו מראש. נתונים כגון איכות הלווים, יכולת ההחזר שלהם ופרמטרים נוספים שנקבעו על פי מדיניות ההשקעות וועדת ההשקעות של הקרן.

בבית ההשקעות מסבירים כי ההלוואות מוענקות ללווים עם ציון FICO - דירוג אשראי בארה"ב שנקבע על ידי שלוש לשכות אשראי פדרליות שונות ובלתי תלויות - של כ-700 בממוצע. ציון שנחשב גבוה (המדרג הוא בין 350 ל-800). עוד מציינים שם כי כ-80% מההלוואות הן הלוואות למטרות מיחזור של הלוואות קודמות. מצב זה נחשב יתרון עבור המשקיעים, שכן כך יש מידע לא מועט על הלווים ויכולת ההחזר הפיננסי שלהם ומתאפשר לקבל החלטה טובה יותר לגבי מידת הסיכון וכדאיות ההשקעה. עניין שאין להמעיט בערכו בתקופה של משבר כלכלי, שעשויה להיות לו השפעה על יכולת החזר ההלוואות.

מהמוסדיים לציבור - מתנודתיות ליציבות

בהלמן-אלדובי מדגישים כי אם בעבר התחום של השקעות P2P היה מונגש רק לגופים מוסדיים ומשקיעים כשירים בישראל, הצעתו לכלל הציבור תחת חובת פרסום תשקיף, מעניקה אלטרנטיבה להשקעה. ההחלטה לפתוח את הקרן לכלל המשקיעים נובעת, לדברי גורמים בבית ההשקעות, מזיהוי הפוטנציאל הרב בשוק ומהרצון לייצר לציבור חלופות השקעה שאינן תלויות בתנודתיות הבורסה וכן מהיכולת להיחשף לדולר באמצעות ההשקעה בקרן***.

אפשרויות ההשקעה בקרן הן מגוונות. ניתן להתחיל מסכום קטן יחסית של 50 אלף דולר, כאמור, ולהגדיל אותו בהמשך, להעביר רק חלק מפורטפוליו ההשקעות, או להתמקד רק באפיק הזה.

גורם הסיכון המשמעותי העומד בפני המשקיעים, בייחוד לאור חוסר הוודאות מהתפשטות וירוס הקורונה, הוא משבר אשראי בשוק האמריקני, שעלול להקשות על החזר האשראי של הלווים.

בשורה התחתונה, בין אם הבורסה תשוב להיות תנודתית בקרוב או לא, קרנות ה-P2P שומרות על יציבות יחסית. קרן השקעות ה-P2P של הלמן-אלדובי עשויה להוות חלופה למשקיעים שרוצים לאזן את ההשקעה שלהם ולמזער את התנודתיות שכרוכה בהשקעה בבורסה, בייחוד בתקופה כמו זו.

להשקיע מבלי לחשוב על התנודות בשוק ההון. לפרטים הקליקו כאן >>

*בשמה הרשמי הלמן-אלדובי איי2פ1, שותפות מוגבלת.

**המידע נועד להסב את תשומת הלב בלבד אינו מהווה הצעה לרכישה או למכירה של יחידות ההשתתפות של הקרן. אין בו כדי להוות תחליף לייעוץ או לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו של כל אדם. כל אדם המבקש לקבל מידע מתבקש לעיין בפרסומי השותפות במפורסמים באתר רשות ניירות ערך כאן. אין בנתונים במסמך זה כדי להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד או להבטיח תשואה כלשהי. השקעה בקרן כרוכה בסיכונים שונים לרבות סיכון לאובדן ההשקעה וסיכונים כמפורט בכריכת תשקיף הקרן כגון סיכונים מקרו כלכליים המושפעים מהכלכלה העולמית על שוק הלוואות ה-P2P וכן סיכונים הנובעים מהעובדה שההלוואות אינן מובטחות בבטוחות; בדיקת הלווים נעשית על-ידי צד שלישי; וכן תלות באיכות שירות החובות. כמו כן, בהתאם להוראות הסכם השותפות, באירועים מסוימים רשאית השותפות לבצע פדיון שאינו במזומן. לפרטים נוספים, ראו פרק א' לדו"ח התקופתי של השותפות לשנת 2019, שפורסם ביום 23, מרץ 2020 (מס' אסמכתא: 2020-01-024940), תשקיף המדף של השותפות, שפורסם ביום 27 במאי, 2020 (מס' אסמכתא: 2020-01-047740) ודוחותיה של השותפות ליום 30 ביוני, 2020 שפורסמו ביום 21 באוגוסט, 2020 (מס' אסמכתא: 2020-01-092061).

***לעיון בתשקיף הקרן לחץ כאן.