תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

חדשנות רפואית, קיימות ו-IT: קוסטה ריקה עולה על מפת ההשקעות העולמית

המדינה מדורגת שנייה באמריקה הלטינית במדד החדשנות העולמי, השלטון בה יציב והייצוא ממנה הוכפל בעשור האחרון • "יש אצלנו היצע מאוד גבוה של כוח אדם איכותי, משכיל ועם הבנה טכנולוגית עמוקה, שמעניין חברות גלובליות רבות", אומרת דיאנה קורדרו, מנהלת לשכת המסחר של קוסטה ריקה בישראל

קוסטה ריקה. ראשונה באמריקה הלטינית בזמינות למחקר ופיתוח בתחומי הביוטכנולוגיה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
קוסטה ריקה. ראשונה באמריקה הלטינית בזמינות למחקר ופיתוח בתחומי הביוטכנולוגיה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף לשכת המסחר של קוסטה ריקה בישראל

חברות גדולות עם פעילות בינלאומית מחפשות תמיד אפשרויות חדשות לסחר. סדרת הסכמי הנורמליזציה שעליהם חתמה ישראל בחודשים האחרונים עם שורה של מדינות בעולם הערבי הציפה מחדש את שאלת הסחר וההשקעות הבינלאומיות. עם זאת, עוד לפני פתיחת העולם הערבי למסחר, ישנם לא מעט יעדים מתפתחים שעלו ברדאר של משקיעים ישראלים רבים, בין היתר במדינות אמריקה הלטינית.

אחת המדינות הללו היא קוסטה ריקה, מהמדינות הקטנות ביותר ביבשת, עם רק מעט יותר מחמישה מיליון אזרחים. באזור של משטרים לא יציבים יחסית ועם ריבוי של מדינות לא דמוקרטיות, קוסטה ריקה שומרת בעשרות השנים האחרונות גם על משטר דמוקרטי וגם על יציבות כלכלית ואפילו צמיחה.

כלכלתה של קוסטה ריקה מסתמכת על ייצוא, הן של סחורות והן של שירותים. ב-2020 הסתכם הייצוא במדינה ב-21 מיליארד דולר, ו-45% מתוכם מקורם בייצוא שירותים - פי שניים מהממוצע במדינות ה-(OECD (27%. ב-19 השנים האחרונות צמח הייצוא פי חמישה, ובעשור האחרון הוא הוכפל פי שניים; נתון שמעיד על כלכלת ייצוא צומחת ועל היקף הסחר החופשי במדינה.

הענפים הבולטים במדינה: תיירות וטכנולוגיה

ענף הייצוא הגדול במדינה הוא ענף התיירות, שחולש על 20% מהשוק. יחד עם זאת, הענפים הטכנולוגיים נמצאים בצמיחה גדולה בשנים האחרונות. על פי אינדקס החדשנות הבינלאומי לשנת 2020, קוסטה ריקה ממוקמת במקום השני באמריקה הלטינית בכל מה שנוגע לחדשנות. במדינה פועלות תעשיות טכנולוגיות רב-תחומיות עם היקפי ייצוא גדולים בתחומי המכשירים הרפואיים (14%) ושירותי (6%) IT, כמו גם בפיתוח טכנולוגיות קלינטק וביוטכנולוגיה .

על פי נתוני הפורום הכלכלי העולמי, קוסטה ריקה ממוקמת במקום הראשון באמריקה הלטינית בזמינות של מחקר ופיתוח בתחומי הביוטכנולוגיה. במדינה 41 מרכזי מחקר בתחום הביוטכנולוגיה והננוטכנולוגיה, ו-32 מתוכם פועלים במסגרת מוסדות אקדמיים. 48% מתעשיות הביוטכנולוגיה פועלות בתחומים הרפואיים והשאר במגוון רחב של תחומים, מחקלאות ועד סביבה.

בתחום המחקר הרפואי והמכשירים הרפואיים, ב-2014 חוקק במדינה חוק המתווה את הכללים שלפיהם נערכים מחקרים קליניים. הדבר מקל על קבלת אישור לפיתוחים רפואיים שכפופים לרגולציה של רשויות הבריאות העולמיות, כגון ה-FDA האמריקני וה-EMA האירופי. בקוסטה ריקה פועלים ופעלו בעבר מפעלים של מספר חברות רפואיות מובילות כגון באייר ומדטרוניק. תחומי המחקר הרפואי המובילים במדינה הם אורולוגיה, מכשירים ניתוחיים, אנדוסקופיה, קרדיולוגיה ועוד.

בנוסף, קוסטה ריקה שמה דגש גדול מאוד על קיימות. כך למשל, 99% מהחשמל במדינה מגיע ממקורות מתחדשים והיא חלק מהתוכנית הבינלאומית להפחתת פליטת הפחמן עד 2050. "אנחנו מדינה ללא נפט - 51% משטחה הוא אזור טבע מוגן, והיא כוללת 6% מהמגוון הביולוגי הטבעי של העולם", מסבירה דיאנה קורדרו, מנהלת לשכת המסחר של קוסטה ריקה בישראל. "גם התעשיות שפועלות במדינה שמות דגש מאוד גדול על נושא הקיימות", היא מוסיפה.

רמת השכלה גבוהה

בשנים האחרונות קוסטה ריקה מקדמת את פעילות הסחר הבינלאומית שלה והקימה לשכות מסחר עולמיות רבות, בין היתר בישראל ב-2016. בראש לשכת המסחר של קוסטה ריקה בישראל עומדת, כאמור, קורדרו. מדובר בגוף חצי פרטי וחצי ממשלתי. "המשמעות היא שלא מדובר בשליחים של הממשלה שמתחלפים אחת לכמה שנים, אלא בעובדים שנשארים לתקופות ארוכות יותר ומייצרים המשכיות של קשרי מסחר", מסבירה קורדרו. עם השירותים שמספקת לשכת המסחר של המדינה בישראל נמנים חיבור עם חברות מקומיות בקוסטה ריקה, סיוע בעניינים לוגיסטיים, היכרות עם השוק המקומי ועזרה בתהליך הייצוא.

היא מוסיפה כי קוסטה ריקה נחשבת למדינה עם רמת השכלה גבוהה לאזור אמריקה הלטינית - 8% מהתמ"ג מושקע בחינוך, שמוענק חינם לאזרחים. מערכת החינוך במדינה מדורגת במקום ה-23 בעולם, ובמקום הראשון באמריקה הלטינית, עם יותר מ-60 אוניברסיטאות וקרוב ל-100 בתי ספר טכניים, רובם בתחום ה-IT. בעשור האחרון הכפיל את עצמו מספר בוגרי התארים הטכנולוגיים במדינה והוא עומד כיום על כ-70 אלף - יותר מכל מדינות אמריקה הלטינית, ואפילו יותר מכמה מדינות אירופיות, כמו אירלנד וצרפת.

"המשמעות היא שיש היצע מאוד גדול של כוח אדם איכותי, משכיל ועם הבנה טכנולוגית עמוקה", אומרת קורדרו. "חברות גלובליות רבות גילו זאת והקימו מרכזי שירות במדינה. הן מרוויחות כוח אדם איכותי, מצד אחד, ועלויות העסקה נמוכות יותר, מצד שני". על פי הנתונים שמפרסמת המדינה, קיימים בשטחה 61 מרכזי שירות גלובליים, מתוכם 12 מרכזים של חברות Fortune 500, בהן אמאזון, פרוקטר אנד גמבל, רוש ובאייר. "זו כמות גדולה מאוד של שירותי מיקור חוץ שניתנים מקוסטה ריקה עבור מדינות אחרות".

יתרון נוסף בהשקעות בקוסטה ריקה מגיע מהמישור החוקי וההגנה על זכויות רוחניות. "זו אחת התופעות שחברות גלובליות מכירות היטב בעבודה עם שווקים זרים", מסבירה קורדרו, ומתייחסת כמובן לנושא הפרת הזכויות הללו. "מכיוון שקוסטה ריקה היא דמוקרטיה יציבה, עם חוק שלא משתנה ומשטר קבוע, מה שכתוב זה מה שקורה. חברות יכולות להרגיש יותר בטוחות", היא מדגישה.

לבסוף, היבט בולט נוסף בקוסטה ריקה נוגע לענייני אחריות תאגידית וחברתית. הנושאים החברתיים והסביבתיים נמצאים על סדר היום במדינה. נושא הקיימות הוזכר קודם לכן על ידי קורדרו, אבל הוא לא היחיד. לדבריה, "יש תוכניות שמתמרצות שמירה על הסביבה, קידום תעסוקת נשים בהייטק ועוד תוכניות שנמצאות בסל הקריטריונים של תחום האחריות התאגידית שחברות גלובליות מקדמות". התמריצים הללו יכולים לבוא לידי ביטוי במענקים ובהטבות מיסוי.

"קוסטה ריקה נחשבת ליעד מתפתח מבחינת מסחר. אנחנו רואים את זה בנתונים שעולים משנה לשנה", מסכמת קורדרו. "אם לפני עשור, התחכום הטכנולוגי במדינה ורמת הסביבה העסקית היו נמוכים, ב-2016 כבר קפצנו לטופ של אמריקה הלטינית", היא אומרת ומצהירה, "היעד שלנו ל-2021 הוא להגיע לרמת התחכום של השווקים האירופיים".