תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

בדרך לאסיה עוצרים בהונג קונג - השער הפיננסי לחברות ישראליות וסטארט-אפים

המסורת הבריטית והתרבות המערבית, לצד הגישה לסין ויחסי סחר ענפים עימה ועם מדינות נוספות באסיה - הופכים את הונג קונג לקרקע פורייה עבור חברות מערביות • בשבוע הבא תיערך הוועידה הפיננסית ה-15 של אסיה, בה צפויים להשתתף מאות חברות ומשקיעים מהמזרח לצד סטארט-אפים וחברות ישראליות • רוני וולף, נציג חברת הסחר הבינלאומית של הונג קונג (HKTDC) בישראל: "ישנה הערכה רבה לאקו-סיסטם הטכנולוגי הישראלי ועניין רב בהשקעות ושיתופי פעולה בפינטק, מדעי החיים, מכשור רפואי, קיימות וסביבה"

הוועידה הפיננסית של אסיה / צילום: HKTDC
הוועידה הפיננסית של אסיה / צילום: HKTDC

הכתבה בשיתוף HKTDC

חברות ישראליות רבות, ובייחוד סטארט-אפים בתחומי הטכנולוגיה, מחפשים בעשורים האחרונים את דרכם לאסיה. לצד סינגפור ויפן, משמשת הונג קונג כמרחב פיננסי משמעותי וכשער לעסקים שמעוניינים להיכנס לשוק האסייתי. ב-10.1.22 תיערך, בהונג קונג ובמרחב המקוון, הוועידה הפיננסית ה-15 של אסיה (Asian Financial Forum), אליה מגיעים מדי שנה נציגים של סטארט-אפים ישראלים רבים, כדי לפגוש משקיעים פוטנציאלים ולייצר שיתופי פעולה. את הוועידה מארגנת מדי שנה חברת הסחר הבינלאומית של הונג קונג (HKTDC), שלה גם נציגות בישראל.

הונג קונג ממוקמת באזור המפרץ הגדול (Greater Bay Area), אשר מתפתח מאוד בשנים האחרונות, בין ג'אנוצינג למקאו. באזור נמצאות ערי סחר מרכזיות, כמו שנזן, בירת ההייטק הסינית, פושן, שמובילה בתעשיות בתחום מדעי החיים וג'וחאיי, שאליה מגיע הגשר הימי הארוך בעולם, בין הונג קונג לסין. גם גואנגג'ואו, מרכז סחר מרכזי היסטורי בסין, שמוכר לישראלים יותר בתור המקום שממנו מגיעה קבוצתו לשעבר של הכדורגלן ערן זהבי, נמצאת באזור. התמ"ג באזור עומד על פי נתוני הממשל הסיני על 1.6 טריליון דולר.

עד לפני 25 שנה, נמצאה הונג קונג תחת ריבונות בריטית והיא מהווה גם כיום יעד נוח לפעילות בינלאומית ממספר סיבות: המערכת הפיננסית שלה, הרגולציה, מערכת המשפט ומערכות נוספות מתבססות עדיין על התרבות הבריטית והשפה האנגלית. בנוסף, חרף העובדה שהונג קונג נמצאת תחת ריבונות סין, היא זוכה לעצמאות כלכלית נרחבת. חברות בינלאומיות רבות מוצאות בה עניין בשל המסורת הבריטית ובשל היותה גשר לשוק הסיני - שהוא מורכב וקשה בהרבה בגלל פערי השפה והתרבות.

במישור הפיננסי, במהלך שנת 2021, חלה עלייה של 6.4% בתוצר הלאומי הגולמי של המדינה, שמחזיקה במערכת פיננסית שמנהלת כ-75% מההשקעות של חברות סיניות. על פי נתוני מינהל הסחר במשרד הכלכלה הישראלי, זוכה הונג קונג לציון 3 במדד קלות עשיית העסקים, מתוך 190, כאשר ככל שהציון נמוך יותר כך התוצאה נחשבת לטובה יותר.

דירוג האשראי של המדינה לפי מדד S&P גבוה (AA+). הסקטורים המרכזיים בכלכלה הם השירותים הפיננסיים, עם כ-20% מהתוצר, התיירות (עד למשבר הקורונה), המסחר והלוגיסטיקה, עם כ-22% מהתוצר. למדינה הסכמי סחר עם סין, איגוד מדינות דרום מזרח אסיה, מקאו ואיגוד הסחר החופשי האירופאי.

לתיאום וקביעת פגישות בין משקיעים וסטארט-אפים בוועידה הקליקו כאן>>

פלטפורמה ייעודית עבור סטארט-אפים ומשקיעים

הועידה הפיננסית של אסיה נערכת בהונג קונג מדי שנה. נפגשים בה משקיעים ואנשי תעשייה ממגוון רחב של תחומים, ובפרט טכנולוגיות בריאות, מזון, חקלאות, קיימות, ופינטק. עבור סטארט-אפים, זו ההזדמנות לפגוש משקיעים פוטנציאלים וגופים פיננסיים מובילים. "סטארט-אפים בכלל, וסטארט-אפים ישראלים בפרט צריכים השקעות מקרנות שמציעות ערך אסטרטגי, במיוחד בתחילת הדרך, והוועידה היא מקום מצוין למצוא את הקרנות האלו", אומר דניס באן, שותף ומנהל בחברת OurCrowd המשקיעה בסטארט-אפים.

דניס באן, שותף ומנהל בחברת OurCrowd / צילום: OurCrowd
 דניס באן, שותף ומנהל בחברת OurCrowd / צילום: OurCrowd

באן משמש מזה מספר שנים כמנטור ומשקיע בועידה וצבר עם השנים היכרות רבה עם השוק ההונג-קונגי והאסייתי בכלל. לדבריו, "בהיבט של השקעות, הונג קונג היא השוק שהיה לי הכי נוח לעשות בו עסקים. מהסיבה הפשוטה שאני יכול לקיים ביום אחד, למשל, עשר פגישות עם חברות שפועלות במגוון תחומים וכל חברה מוכנה למצוא דרכים להתקדם יחד". הוא מוסיף כי "הבורסה בהונג קונג היא מהסחירות ביותר בעולם, בייחוד בענפי הטכנולוגיה הרפואית והפינטק; עניין משמעותי במיוחד לסטארט-אפים ישראלים ששואפים להגיע כמה שיותר מהר למימוש".

בישראל, מי שמשמשת כנציגות של חברת הסחר של הונג קונג היא חברת "וולף תקשורת" שבבעלות רוני וולף. "כנציגות הכלכלית של HKTDC בישראל תפקידנו לחבר בין האינטרסים של התעשיות בהונג קונג לאלו של ישראל", מציין וולף. "ישנה הערכה רבה לאקו-סיסטם הטכנולוגי הישראלי ועניין רב בהשקעות ושיתופי פעולה בפינטק, מדעי החיים, מכשור רפואי, קיימות וסביבה. זו גם הסיבה שגופים פיננסיים ומשקיעים מגיעים לועידה, לצד סטארט-אפים. אלפי משתתפים צפויים לקחת חלק באירוע, שמהווה מרחב נוח להכיר משקיעים וחברות", מוסיף וולף. נכון להיום ישתתפו בפגישות במהלך הועידה כ-269 חברות מהונג קונג, 66 מישראל, 44 מסינגפור ועוד עשרות ממדינות אחרותבאסיה, אירופה, אפריקה, המזרח התיכון וארצות הברית.

השנה תמשך הוועידה שלושה ימים, עם האפשרות להשתתף מרחוק. לכל אורכה יערכו פגישות בין סטארט-אפים ומשקיעים. עבור הועידה הוקמה פלטפורמה מקוונת מיוחדת שמאפשרת בין השאר לסטארט-אפים לסנן משקיעים לפי תחומים שמעניינים אותם - ולמשקיעים לפנות לסטארט-אפים לפי תחומים שונים. הביתנים יהיו וירטואליים ומספר סטארט-אפים ישראלים גם שלחו נאומים קצרים מוקלטים שיוקרנו בפני משקיעים. אחד הדוברים המרכזיים השנה בועידה יהיה מייסד ומנכ"ל קרן ההון סיכון JVP וחבר הכנסת לשעבר, אראל מרגלית.

אראל מרגלית, מייסד ויו''ר קרן  JVP ומרגלית סטארטפ סיטי / צילום: שחר עזרן
 אראל מרגלית, מייסד ויו''ר קרן JVP ומרגלית סטארטפ סיטי / צילום: שחר עזרן

"משקיעים בהונג קונג הרבה יותר מנומסים וצנועים"

חברות ישראליות רבות הפועלות בשווקי אסיה, הצטרפו במהלך השנים לועידה. כך, למשל, חברת CIPIA מתחום התחבורה החכמה שהונפקה בחודש נובמבר האחרון. במסגרת הועידה ב-2018 נפגשו אנשי החברה עם Jebsen Capital, גוף השקעות בולט בהונג קונג, אשר הוביל את סבב הגיוס של החברה לפני ההנפקה - עם השקעה של כעשרה מיליון דולר.

באן, שכאמור משמש בועידה כמנטור לסטארט-אפים לצד היותו אחד המשקיעים הפוטנציאלים, מדגיש כי לצד ההזדמנות הגדולה של עסקים להיכנס לשוק האסייתי דרך הונג קונג, יש כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון. "אחת הנקודות שאני עובד עליהם הכי הרבה עם יזמים ומנכ"לים, בעיקר של סטארט-אפים טכנולוגיים, היא איך להתמקד בסיפור שלהם, ולא רק במוצר או בטכנולוגיה. המשקיעים בהונג קונג מחפשים את הסיפור השיווקי, בעוד שהיזמים לפעמים נתקעים בהסברים רבים מידי על המוצר". עוד הוא אומר כי הצלחה ישראלית בשוק בהונג קונג תלויה גם בהבנה תרבותית: "אנשי עסקים ישראלים ממוקדים בביצוע עסקאות ופחות בבניית מערכת היחסים, באסיה לוקח יותר זמן לייצר אמון. אנשי עסקים ומשקיעים בהונג קונג גם הרבה יותר מנומסים וצנועים. אתה צריך להיות מסוגל לבנות ערך ואמון בין הצדדים כדי להתקדם".

"לא קל לעבוד על מערכות יחסים עם משקיעים מרחוק וכולנו מחכים ל-2023 אז אולי נוכל להגיע שוב לועידה בהונג קונג. כרגע, מגבלות הקורונה שם מאוד ברורות והבידוד למבקרים נע בין שבועיים לשלושה שבועות", מציין וולף. "אז עד שנוכל להיפגש שוב פנים מול פנים, המוסדות הכלכליים של הונג קונג ובראשם חברת הסחר של המדינה משקיעים משאבים רבים בהמשכיות וניהול מדיניות החוץ הכלכלית של האזור", הוא מסכם. הועידה תיפתח כאמור ביום שני, 10 בינואר.

לתיאום וקביעת פגישות בין משקיעים וסטארט-אפים בוועידה הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988