מנטור השל רייחלביץ

החונך מבוסטון

יועץ יקר

אני*עובד חדש*יחסית בארגון גדול.*איתי בחדר עובד ותיק מאוד, מעל*15 שנה, עם ידע רב,*והוא גם*חונך אותי.*חשוב לי לציין שהבוס של שנינו מיודד עמו וגם חדש בארגון,*ועל כן תלוי בו. העובד האמור מצהיר על עצמו שהוא אינו*אדם נחמד וגם לא מנסה להיות, ועם זה אין לי בעיה: היחסים בינינו קורקטיים.*אבל אחת*ליום, בממוצע, הוא משגר לעברי "יציאה" מגעילה ומשפילה במיוחד. לדוגמה:*"השתגעת? איפה אתה חי?" או "תשתוק!" כשאני שואל אותו משהו בזמן שהוא מסביר לי משהו.*התוצאה היא שאני מתאבן, אני פשוט לא יודע איך להגיב לגסות רוח כזו, ואני גם חושש למשרתי. מצד שני, אני מפחד*שיום אחד לא אשלוט בעצמי ואתפרץ עליו.

מה לעשות?

*רביב

שלום רביב,

היטבת לתאר את מפת האינטרסים, ואומר לך מה אני למד על החונך המאיים שלך: הוא נמצא במערכת כבר המון שנים, אולי הזדקן, קצת קפא על שמריו, והנה עולמו מתהפך - גם הבוס וגם הצוות התחלף, והוא מרגיש מאוים שמא דרכי עולם ישתנו.

להמחשת המסר אספר לך מה לימד אותי המורה שלי לביולוגיה: הידעת שאם תזרוק צפרדע למים רותחים היא מיד תקפוץ החוצה, אולם אם תשים אותה במים פושרים ותרתיח אותם לאט היא תישאר בתוכו ותתבשל? תבשיל הצפרדעים הזה בא ללמדך שאל לך לצפות לשינוי מיידי או לנוסחת קסמים; לך על תוכנית ארוכת טווח.

פעל בשני מישורים - האחד מול החונך, כשהמטרה היא להוריד את מקדם האיום שלך עליו; השני מול הבוס, ושם המטרה היא לייצר חיבור וקרבה אמיתית.

באינטראקציה עם החונך, אל תתרגש מיחסו כלפיך ומן הכינויים שהוא מכנה אותך. להפך: הרכן ראש ותן לו להוציא אותם. מה שחשוב לך כעת הוא לקבל ממנו כמה שיותר ידע, שכן רק בעזרת ידע ומידע תוכל להשפיע ולעמוד מולו כשווה מול שווה; כעת שתוק, וזכור את המטרה.

מול הבוס אפשר דווקא לעשות יותר; שניכם חדשים, שניכם עומדים מול צוות ותיק, לכן המכנה המשותף הוא רב. נסה לתקשר עמו מעבר לעבודה, אולי בזמן הפסקת הצהריים. דבר איתו על המעבר שלך לארגון, ואפשר לו להיפתח גם הוא, כאשר מטרתך היא לעשות שימוש בידע שאתה צובר מהחונך, יחד עם הראייה הרעננה שלך, על מנת לזרוע רמזים עדינים על שיפורים שאתה יכול לעשות, והכול בנחמדות.

ושוב: חשוב לא למהר, אלא לפעול באופן יסודי ולזכור שככל שהזמן עובר כך הכוח שבידך גדל ושל החונך קטן. אם תזכור זאת, יקל עליך לא להתפרץ מול החונך, אלא להפך: לדעת שבזמן שהוא חושב שהוא משפיל אותך, אתה בעצם לוקח ממנו.

בהצלחה,

Heartsell ייעוץ, ליווי וניווט עסקי

גולשי גלובס מציעים לך:

> > זה לא הכול או כלום. זה ברור שהאיש שאיתך רוצה לוודא שתכבד אותו כשתגדל, במיוחד משום שהוא חולק עמך ידע וזה מאיים על מקומו. תגיב, במתינות, בקול ברור וענייני. אי-אפשר לדרוך על מי שלא נשכב על הרצפה קודם.

נסים

> > גם אתה יכול. ידידי, זה עובר על כולנו, וההתנהגות שלו היא מנומסת לעומת של אחרים. בשלב הראשון גדל עור של פיל, וכשתהיה חזק בתוך המערכת, ובעל ניסיון, תדאג להשתיק אותו אחת ולתמיד.

מנוסה

> > תתחיל לעבוד על עצמך. קודם כול אסור לך להתאבן. אתה חייב להגיב, ומיד. אל תחשוף חולשה. למזלך, האדם שמולך חושף את החולשות שלו - יחסי אנוש הם נדבך מרכזי בכל הערכה של מנהלים. 1. הימנע מלעשות טעויות. 2. טעית? לעולם אל תתנצל. 3. הוא תוקף אותך? תקוף אותו חזרה בדיוק באותה צורה, לא מתוך כעס. 4. אל תתרפס וגם אל תהיה נחמד. 5. הבוס שלך חדש? הבא בחשבון שגם הוא סובל מהגישה של העובד הוותיק; אחרי שתגיע למצב שליטה שתף אותו בבעיה. 6. הבעיה היא שלו, לא שלך.

עובד נמל

> > עצה ידידותית. שים את עצמך בנעליו - הבחור עם ותק של 15 שנה. אם הבוס חדש בארגון, רוב הסיכויים שדילגו עליו בדרך לקידום. הוא מן הסתם הכשיר כבר כמה אנשים שעקפו אותו בסיבוב. לא צריך לקחת את זה אישי. יש לך רק מה להרוויח מקשר טוב איתו. תחזיר באותה מטבע רק בארבע עיניים, ותהיה החבר הכי טוב שלו.

מוהיקני

> > הכול דיבורים. אותי גידלו על "אם לא תדבר, זה לא ייגמר". תפוס אותו לשיחה שאומרת: שמע, זה לא לעניין התגובות האלה, אני מבקש שתכבד אותי. אולי זה נשמע טיפשי, אבל אם האדם הזה מתנהג ככה כבר הרבה זמן, ואף אחד, אף פעם, לא טרח להגיד לו שזה פוגע ולא מקובל, הוא פשוט לא בהכרח מודע לזה שהוא פוגע באחרים.

מ' האכזרי