מי מוכר יותר מחשבים ניידים - הרשתות הקמעונאיות או חברות הסלולר?

פלאפון ופרטנר טוענות כי הן מוכרות יותר מחשבים ניידים מהרשתות הקמעונאיות ; מנגד, באג ואופיס דיפו טוענות כי אצלן הכול בסדר והמכירות שלהן לא ירדו ; עבור הצרכן החלופות גדלות - ואולי גם המחיר יירד בהתאם

שנה אחרי שהחלו למכור מחשבים ניידים, מפעילות הסלולר טוענות כי הפכו לשחקניות הדומיננטיות בשוק הקמעונות בארץ.

פרטנר ופלאפון טוענות כי כאשר משווים את מכירות המחשבים הניידים שבוצעו דרכן לאלה שביצעו רשתות קמעונות כמו אופיס דיפו או באג, על-ידי כל אחת מהן בנפרד, הרי שידן של פרטנר ושל פלאפון הייתה על העליונה מבחינת כמות המחשבים הנמכרים לחודש.

פרטנר מוכרת מחשבים ניידים של אפל, HP וקומפאק ולא מוכנה לפרט כמה מהם היא מוכרת פרט להצהרה שהיא עוקפת את הרשתות הקמעוניות. פלאפון השיקה בימים אלו דגם של LG, שיושב על המדף, כמוצר מן הקטלוג, לאחר שמכרה בעבר דגם של Dell. סלקום עדיין לא מתכננת למכור מחשבים ניידים כתמריץ לרכישת מודם סלולרי או חבילת תקשורת, אך אם המפעילות המתחרות יצליחו בתחום, קשה להאמין שהיא תמשיך לשבת על הגדר לאורך זמן.

מספרים מדויקים בנוגע למכירות דרך החברות הסלולריות - אין. יותר מכך, ברשתות באג ואופיס דיפו טוענים בתוקף שהמכירות אצלן לא זלגו לחברות הסלולריות ושלא מורגשת ירידה. מה שברור הוא שפלאפון ופרטנר סימנו את שוק המחשבים הניידים והנטבוקים כיעד הבא שלהן, והן מתכננות לתקוף אותו בכל הכוח. ואם יצליחו לנעול את הלקוחות להתחייבות ארוכה אצלן - זה בכלל טוב.

פערים מצטמצמים

הנטבוקים הם מחשבים ניידים זעירים יחסית, בעלי יכולות מחשוב נמוכות מאשר הלפטופים, ומתאפיינים במחירים זולים יותר - עד 3,500 שקל.

"נתנו תשובה לביקוש הצרכנים להיות ניידים בגלישה שלהם באינטרנט", אומר ארז פז, סמנכ"ל השיווק של פרטנר.

"חברות הסלולר מציעות לצרכן לנצל את הרשת שלהן לגלישה אינטרנטית באמצעות מודם USB או באמצעות מודם סלולרי פנימי. לכן, הצלחנו לעקוף את החברות הקמעוניות בהיקף מכירות המחשבים הניידים".

ניר שטרן, משנה למנכ"ל פלאפון טוען אף הוא שמכירות המחשבים הניידים דרך החברה עקפו חלק מרשתות השיווק. לדבריו, בעוד כשנה הקטלוג של החברה כבר יכיל עשרה דגמים ברשת.

"הסיבה לכך שהמפעילות הסלולריות הופכות לערוץ מכירה למחשבים ניידים, היא שהפערים בין מחשבים מהסוג הזה, לטלפונים סלולריים מצטמצמים", אומר שטרן. "אין כמעט הבדל בידע הדרוש למכירת טלפון חכם לבין זה הדרוש למכירת נטבוק. גם רמת המחיר והמורכבות של המוצרים האלו דומה".

לדבריו, ברגע שהתחילו לצאת מחשבים עם מודול סלולרי פנימי (מודם סלולרי), הם הפכו מבחינת המפעילות לעוד מכשיר סלולרי. "אין סיבה שלא נמכור אותם", הוא אומר.

מערך המכירות והשירות של המפעילות הסלולריות, כך טוענים בפלאפון, גדול יותר מזה של הרשתות. "יש לנו חנויות שמתמחות במכירת מוצרי תקשורת מהסוג הזה, והשירות שלנו ייתן פתרון גם לתיקון חלק מהמחשבים. אנחנו חברה שנותנת שירות ולכן ללקוחות יהיה יותר נוח לקנות מהמפעילות הסלולריות".

לא מפחדות

ייתכן שפלאפון ופרטנר מגזימות. זה, על כל פנים, מה שחושבים ברשתות הקמעוניות. "לא חשנו ירידה במכירות בעקבות הכניסה של המפעילות הסלולריות לשוק המחשבים", אומר אמיר מודן, מנהל השיווק בבאג.

"אם המפעילות היו מוכרות כל-כך הרבה כמו שהן אומרות, היינו מרגישים את זה. צריך לזכור שמכירות המחשבים הן לא הביזנס העיקרי שלהן לעומתנו, שממוקדים ויודעים לתת מענה לכל אחד. המחירים של המחשבים הניידים ברשתות יורדים מהר. והכי חשוב - אנחנו לא מכריחים את הלקוחות להתחייב אלינו, המפעילות הסלולריות כן".

עדי ארנסט, מנהל מסחרי של התחום הטכנולוגי באופיס דיפו, מסכים עם המתחרה שלו, באג. "אנחנו עדיין לא מרגישים את המפעילות הסלולריות בשוק. אנחנו יודעים שהן התחילו למכור מחשבים, אלא שרובן מוכרות מחשבים עם מודמים סלולריים. ברור שהמגמה התחילה".

אולי המפעילות הסלולריות מנפחות קצת את ההצלחה שלהן והרשתות הקמעוניות קצת מזלזלות במתחרים החדשים, אבל ברור שהשוק של המחשבים הניידים נמצא בתהליך של שינוי, שבסופו של דבר, רק יעשה טוב לצרכנים.

בינתיים, המפעילות בדרך-כלל מציעות מחירים לא אטרקטיביים, למי שלא מעוניין לגלוש עם המחשב שלו באינטרנט הסלולרי. דגם ה-X110 של LG, נמכר בפלאפון ללא חבילת גלישה ב-4,284 שקל, לעומת 3,000 שקל בחנויות בשוק. מחשב הקומפאק מיני נמכר בפרטנר ב-4,536 שקל, כאשר המחיר כולל חבילת גלישה ומודם סלולרי פנימי. אותו הדגם נמכר בבאג ללא המודם וללא חבילת הגלישה ב-1,992 שקל. דגם המקבוק, לעומת זאת, הוא היחיד היוצא מן הכלל. בחנות של iDigital הוא נמכר ללא חבילת גלישה וללא מודם סלולרי ב-7,600 שקל, לעומת 7,164 שקל בפרטנר עם החבילה.

מרוויחות מכל כיוון

המרוויחות האמיתיות מכניסת המפעילות הסלולריות לשוק הלפטופים והנטבוקים הן יבואניות המחשבים, שיגדילו בעקבות התחרות את המכירות שלהן בארץ.

ערן תור, מנכ"ל iDigital המייצגת בארץ את חברת אפל, מוכר כבר מספר חודשים את מחשבי המקבוק בפרטנר.

תור, כמיטב המסורת, סירב לספק נתוני מכירות, אבל מוכן לומר שהחיבור עם פרטנר עוזר למכירות וכי הוא מתכנן למכור את הניידים של אפל גם אצל שאר המפעילות הסלולריות בשוק המקומי.

"אנחנו בהחדרה של המוצרים לשוק הישראלי, ורואים גידולים מהותיים מחודש לחודש במכירות. אנחנו גם בוחרים בקפידה את השותפים שלנו שיימכרו את המוצרים שלנו, ויש התרחבות של קמעונאים שרוצים להחזיק את המוצרים של אפל על המדף שלהם", הוא אומר. לדברי תור, הקונספט המוביל את המפעילות הסלולריות הוא של התחברות למדיות אחרות והן רואות את החיבור למחשב כטבעי.

להערכתו, 70% מרוכשי המחשבים האישיים בישראל לא ניסו את המחשבים של אפל, והשיתוף עם פרטנר מסייע לשנות את התמונה. "ככלל, שוק המחשבים הניידים יגדל באמצעות המפעילות הסלולריות ולהערכתי, הנוכחות שלהן בשוק זה תהיה משמעותית. מכירות מחשבים ניידים באמצעות מפעילות סלולריות הן לא דבר שהומצא בישראל והחברות נכנסו לשוק הזה בשביל להישאר בו גם בעתיד".

יעל רוט, מנהלת השיווק בקבוצת ח.י, יבואנית מחשבי LG לארץ, לא חושבת שמכירות המחשבים הניידים נוטות לטובת המפעילות הסלולריות על חשבון רשתות הקמעונות. "המכירות עדיין לא נוטות לכיוון המפעילות הסלולריות, אבל צריך לזכור שזו רק ההתחלה", היא אומרת, "עולם המחשוב ועולם הסלולר מתאחדים, ורואים את זה בכל החברות. ב-LG העולמית, הייתה עד לפני כמה חודשים מחלקה נפרדת לטלפונים סלולריים ומחלקה נפרדת למחשבים. היום הן מאוחדות. חברות הסלולר הופכות להיות משווקות מחשבים, אבל ההצלחה שלהן תלויה ביכולתן להתמחות בתחום".

גם דל מרוויחה, בכך שפתחה ערוץ נוסף בישראל דרך המכירות ברשת פלאפון. לדברי ארז ויינר, מנהל תחום צרכנות בדל, "אי אפשר להתעלם מכך שהמפעילות הסלולריות דוחפות מחשבים ניידים. הנטייה הזו התחילה לפני שנה עם מבצע מוצלח שלנו ושל פלאפון, בו מכרנו אלפי מחשבים ניידים עם מודם סלולרי חיצוני".

לדברי ויינר, יש עלייה במכירות מחשבים ניידים למפעילות, אבל עדיין אי אפשר להגיד שהן עקפו את רשתות האלקטרוניקה. "אני מעריך שהמפעילות הסלולריות יימכרו יותר נטבוקים מאשר לפטופים, מכיוון שמדובר במחשבים יותר זולים ומאפשרים לצרכן להיות נייד עם היכולות שהוא צריך במחשב שלו", הוא אומר.

לצרכנים אין בעיה עם הוויכוח על היקפי המכירות בין שני הצדדים, כל עוד תוצאת הלוואי שלו תהיה הורדת מחירים.

עסקת חבילה

- דגם: Apple MacBook

משקל: 2.75 ק"ג

גודל מסך: 13.3 אינץ'

מודם סלולרי: חיצוני

מחיר בפרטנר: 7,164 שקל, כולל חבילת גלישה חודשית של 5 ג'יגה*

מחיר ב-iDigital: (ללא מודם סלולרי או חבילת גלישה) 7,600 שקל

מחיר חבילת גלישה זהה בפרטנר: 80 שקל לחודש

- דגם: Compaq Mini

משקל: 1.02 ק"ג

גודל מסך: 10.2 אינץ'

מודם סלולרי: פנימי

מחיר בפרטנר: 4,536 שקל כולל חבילת גלישה חודשית של 5 ג'יגה*

מחיר בבאג: (ללא מודם סלולרי או חבילת גלישה) 1,992 שקל

- דגם: LG - X110

משקל: 1.19 ק"ג

גודל מסך: 10 אינץ'

מודם סלולרי: פנימי

מחיר בפלאפון: 6,804 שקל כולל חבילת גלישה חודשית של 20 ג'יגה**

מחיר בחנויות: (ללא מודם סלולרי / חבילת גלישה) 3,000 שקל

מחיר חבילת גלישה זהה בפלאפון: 189 ש' לחודש

* ל-3 שנים

** לשנה וחצי

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988