האוצר פרסם כללים אחידים להעברת מידע פנסיוני מגופים מוסדיים לבנקים

המוסדיים נדרשים להעביר מידע מעודכן תוך שלושה ימי עסקים ■ ענתבי: "נדבך ראשון בדרך להקמת מסלקה"

משרד האוצר ממשיך להסדיר את שוק הביטוח הפנסיוני. היום (ג') פרסם הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, טיוטת חוזר שמסדירה את העברת המידע הנוגע לחסכונות הפנסיוניים של לקוחות, מגופים מוסדיים (חברות ביטוח, קופות גמל וקרנות פנסיה) לסוכני ביטוח ולבנקים. באוצר סבורים כי כללים אחידים להעברת מידע מסודר ורציף יאפשרו מתן ייעוץ מקצועי ואיכותי יותר ללקוח. "זהו נדבך ראשון בדרך להקמת מסלקה לכספי החיסכון הפנסיוני", אמר ענתבי.

אחת התלונות הקבועות של הבנקים בנוגע לייעוץ הפנסיוני היא היעדרו של פורמט ברור וקשיח שיגדיר איזה מידע עובר ומתי. כיום, המידע שמעבירים היצרנים איננו אחיד וניתן לאחר טווחי זמן ארוכים, באופן שמקשה על הייעוץ הפנסיוני ללקוחות. כעת קובע האוצר כללים ברורים.

נקבע כי העברת המידע על ידי הגוף המוסדי תיעשה רק לאחר קבלת ייפוי כוח בתוקף מהלקוח עצמו, לפיו היועץ או הסוכן רשאי לקבל את המידע בשמו. האוצר קובע כי העברת המידע מהגוף המוסדי תיעשה בתוך שלושה ימי עסקים ממועד מסירת הבקשה, כאשר המידע שיועבר יהיה המעודכן ביותר המצוי בידי הגוף. בכל מקרה, מועד עדכונו לא יהיה אחרי ה-20 לחודש בגין החודש החולף. ההערכות הן, כי לאחר כניסת החוזר לתוקף יתחילו הגופים המוסדיים לספוג קנסות מהאוצר על אי העברת מידע בזמן.

עוד קובעת הטיוטה, כי כל עוד קיים הסכם ייעוץ פנסיוני בתוקף בין הבנק ללקוח וייפוי כוח בתוקף, ימשיך הגוף המוסדי להעביר את המידע מידי רבעון במועד בו נשלח הדיווח הרבעוני או השנתי ללקוח. אם בוטל הסכם הייעוץ הפנסיוני בין הלקוח לבין היועץ הפנסיוני, יפסיק הגוף המוסדי להעביר את המידע - החל מאותו המועד.

המידע הנדרש כולל 100 שדות בהשוואה ל-40 שדות בתכנון המקורי. בין השדות פירוט מסלול החיסכון, מידע על כיסויים ביטוחיים, פרטי המעסיק, שיעור דמי הניהול, פירוט הטבות, ערכי צבירה ותעריפי כיסויים משלימים. הכללים האחידים שנקבעו בטיוטה גובשו בשיתוף צוות שהקים האוצר, אשר כלל נציגים מחברות ביטוח, קופות גמל, קרנות פנסיה, בנקים, סוכני ביטוח ומנהלי הסדרים. הטיוטה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר והאוצר ביקש הערות מהגופים המוסדיים עד ה-9 ביולי.