המנייה של הערב: STEM מזנקת בשל אישור ניסויים בתאי גזע

מניות החברות העוסקות בתחום שעוכב במשך עשור מזנקות הערב לאחר שרשויות הבריאות אישרו מבחינה אתית 13 קווים מנחים חדשים לביצוע ניסויים מה שיפשיר את המימון לחברות העוסקות בתחום

המגזר המעניין של הערב הוא זה של החברות העוסקות בפיתוח תאי גזע עובריים, זאת לאחר שעשור של עיכובים הסתיים הערב ששהממשל הפדרלי אישר היום 13 קווים מנחים המאפשרים ניסויים על פי כללי האתיקה בתאי גזע עובריים.

הנשיא אובמה הסיר את המגבלות שנותרו מימיו של הנשיא בוש והתיר את מימונו של מחקר בתחום זה כבר באביב שעבר. אולם עד כה הושהה המימון הפדרלי עד לאישורם של קווים מנחים חדשים שעומדים בבחינה אתית ע"י רשויות הבריאות בארה"ב.

תאי גזע עובריים הם התאים הבסיסיים ביותר של הגוף המהווים מקור לכל התאים והרקמות בו בהם גם תאי מוח, דם, לב, עצמות ושרירים. תאי הגזע העובריים מקורם בעוברים בני יומם וביכולתם של תאים אלו ליצור את כל סוגי התאים המתמחים בגוף האדם. המדענים לרוב קוצרים תאי גזע עובריים משאריות שנותרות לאחר הפריות חוץ גופיות בקליניקות המיועדות לכך. ניתן לייצר אותם גם באמצעות טכניקות של שיבוט תאים, אך שיטה זו אינה מותרת בארה"ב.

בין המניות הנמנות על התחום בולטות הערב בעליה מניות Geron ו-StemCells (סימול: STEM) . המניות עולות בכ-10% וב-24% בהתאמה תוך שהן מרכזות מחזורים חריגים.

חברת Stemcell הינה חברת ביוטכנולוגיה העוסקת בשלבי המחקר הקליני, מפתחת ומשווקת מוצרים הנשענים על תכנולוגייה של מיצוי תאי גזע. החברה מתמקדת בפיתוח מוצרי רפואה מבוססי תאי גזע לצורך טיפול במחלות של מערכת העצבים המרכזית והכבד.

לחברה שהוקמה בשנת 1998 ובסיסה בפאלו אלטו שבקליפורניה זכויות בלעדיות על כ-55 פטנטים רשומים בארה"ב וכ-200 פטנטים הרשומים מחוץ לארה"ב.

המניה נסחרת הערב במחיר של 1.35 דולר המשקף לה שווי שוק של כ-159 מיליון דולר, לקראת סיום המסחר רושמת המניה עלייה של כ-24% ומרכזת מחזור של יותר מ-24 מיליון מניות לעומת מחזור ממוצע של 1.37 מיליון מניות.