חברות תוכנות קוד פתוח מאמינות שענן המחשוב ישנה את מאזן הכוחות

נשיא חטיבת המוצרים והטכנולוגיה ברד-האט, פול קורמייר: "לנו ולמיקרוסופט יהיה את נתח השוק הגדול ביותר בסביבות הענן" ■ במיקרוסופט תומכים בטכנולוגיות קוד פתוח, אבל עד גבול מסוים

אחרי 30 שנה של עבודה עם המחשב האישי די ברור שלא הרבה עומד להשתנות בסביבה שאנחנו מכירים על הדסקטופ. אינטל תמשיך ותהיה אחראית על אספקת רוב המעבדים, HP, לנובו ודל יספקו את החלק הגדול של החומרה, ומיקרוסופט תספק את רוב מערכות ההפעלה והתוכנה.

וזה לא שלא היו ניסיונות לשנות את התמונה הזאת. בעשור האחרון מנסות ספקיות לינוקס ותוכנות קוד פתוח אחרות להפוך לאלטרנטיבה ראויה על שולחן העבודה של המשתמש הפרטי, מה שהצליח באופן חלקי בלבד, והרוב המכריע של השוק עדיין נמצא בידי מיקרוסופט. האלטרנטיבה שכן הצלחנו לראות מתבססת על קוד פתוח, ובאה לידי ביטוי בסביבות העבודה החדשות, כגון הטלפונים החכמים או דסקטופ וירטואלי שרץ על שרתים ארגוניים (VDI).

השינוי האמיתי, אם נסתמך על התחזיות הטכנולוגיות לשנים הקרובות, יגיע עם ענן המחשוב. מדובר ביכולת לספק משאבי מחשוב ויישומי תוכנה מחוות שרתים מרוחקת, שדורשת ארכיטקטורת מחשוב חדשה לגמרי. אופציות של קוד פתוח בהחלט עומדות כאן על הפרק.

"הענן משנה את המשחק", משוכנע פול קורמייר, נשיא חטיבת המוצרים והטכנולוגיה בספקית הלינוקס רד-האט. "יהיה לנו יותר נתח שוק בסביבות האלה. אני אהיה אמיץ ואגיד שלנו ולמיקרוסופט יהיה את נתח השוק הגדול בסביבות הענן".

האמירה של קורמייר אינה נטולת בסיס. אם בוחנים את התשתית של ענן המחשוב, מוצאים בו סימנים רבים של קוד פתוח - בין אם בשרתי הלינוקס שמאכלסים חלק גדול מחוות השרתים של ספקיות השירותים ובין אם באפליקציות עצמן. כך, שזה רק טבעי שחלק גדול מהמערכות שסביבן יתבססו שירותי ענן המחשוב יהיו מבוססות על קוד פתוח.

תמיכה בסביבות עבודה שונות

"היום הלקוחות רוצים תוכנת וירטואליזציה אחת, שתאפשר להריץ יישומים על השרתים שלהם, ולהעביר אותם אוטומטית לענני מחשוב שונים. אנחנו ומיקרוסופט היחידים שיכולים לספק את זה", טוען קורמייר. את היכולות האלה מציעה רד-האט באמצעות רכיב תוכנה בשם RHEV-M, שמיועד לניהול סביבות וירטואליות ומבוסס על טכנולוגיית ה-Solid ICE, שפותחה בקומראנט הישראלית, אותה רכשה רד-האט לפני כשנה וארבעה חודשים.

אפשר להתווכח עם הטענה של רד-האט, אבל קשה שלא להבחין כי הסביבה הווירטואלית של ענני המחשוב יצרה חיבור מוזר מעט בין מיקרוסופט לרד-האט. שתי החברות הצהירו לא מזמן על תמיכה הדדית בסביבות העבודה אחת של השנייה, כך שלקוחות של אחת החברות יוכלו לקבל תמיכה גם אם היישום בו הם משתמשים רץ בסביבת מחשוב אחרת.

הלקוחות של החברות הניעו את שיתוף הפעולה הזה, טוען קרומייר. "הם אמרו לנו: 'אתם צריכים לשנות את הגישה, עברו הימים שאפשר להסתדר לבד'". בכל מקרה, המקום בו הנוכחות של הקוד הפתוח ניכרת היא היכולת להריץ את אותה אפליקציה על סביבות ענן שונות (לדוגמה: EC2 של אמזון, Azure של מיקרוסופט, VSphere של VMware ואחרים), מה שמהווה את אחד האתגרים המרכזיים לקראת הפיכת מחשוב הענן למיינסטרים. ברד-האט פונים לאתגר הזה עם פרויקט בשם DeltaCloud שישולב בפלטפורמת הניהול שמציעה החברה.

זוהי גם הסיבה שהניעה את VMware להוציא באוגוסט 2009 כ- 420 מיליון דולר - סכום עתק במונחי רכישות של חברת וירטואליזציה - לרכישת SpringSource, ספקית פלטפורמת פיתוח מבוססת קוד פתוח המיועדת לאפשר הרצת יישומים על תשתיות תוכנה שונות.

הפלטפורמה של SpringSource מיועדת בעיקר לפיתוח יישומים בשפת ג'אווה, אבל עבור VMware זה ניסיון ראשון לחבר בין רמת האפליקציה לסביבה הווירטואלית שהיא מציעה.

תמיכה פומבית בקוד פתוח

ל-SpringSource יש מתחרה ישראלית שעושה דבר דומה - זנד (Zend), שמספקת כלי פיתוח לשפת PHP. זנד הודיעה לפני מספר חודשים על פתרון שיאפשר התאמה אוטומטית של אפליקציות ארגוניות לסביבות מחשוב שרצות על ענני המחשוב השונים. ההצהרה של זנד קיבלה מיד חיזוק משמעותי עם התמיכה הפומבית שקיבלה מ-IBM וממיקרוסופט לצד ספקיות תשתיות טכנולוגיה אחרות לענני המחשוב.

"זה לא פשוט לגרום לכל הצדדים לשתף פעולה", אומר זאב סורסקי, אחד המייסדים והסמנכ"ל הטכנולוגי של זנד. "אם זה לא היה קוד פתוח, ספק אם היינו עושים את זה, וסביר שזה היה הרבה יותר קשה באופן טכני". הפתרון של זנד מתוכנן להיות משולב בפלטפורמת הפיתוח שלהם - Zend Framework - ולמרות האטרקטיביות, לא יקבל מודל עסקי נפרד מפתרונות אחרים של החברה.

"זה יהיה פתרון מאוד מרכזי אצלנו", מעריך סורסקי, שמאמין כי החברה תהנה מהגידול בביקושים לפתרונות הרלוונטיים לתחום מחשוב הענן. בזנד אולי לא מתכוונים לייחד לנושא מחשוב הענן אסטרטגיה שונה משאר הפתרונות, אבל לאור המחיר ששולם עבור SpringSource, ברור שפתרונות קוד פתוח מהסוג הזה שווים הרבה לענקיות התוכנה.

במיקרוסופט, שמתכננת להציע החל מהחודש באופן רשמי את מרכזי ענן המחשוב שלה, תומכים אמנם בטכנולוגיות שהקוד הפתוח מציע, אבל עד גבול מסוים. "הנושא הוא לא אם יש או אין ענן מחשוב, אלא מתן פתרון ללקוחות כדי שיוכלו להריץ את האפליקציות שלהם איפה שהן נמצאות", אומר ניר טנצר, סמנכ"ל פיתוח עסקי וקידום טכנולוגיות במיקרוסופט ישראל, ומוסיף: "נמשיך לעשות הסכמים עם חברות קוד פתוח".

עם זאת, במיקרוסופט לא מקבלים את העיקרון שלפתרונות קוד פתוח יש עדיפות ביצירת תשתית ניהול לסביבת ענן המחשוב. "לא רק קוד פתוח יכול לבצע את זה", אומר טנצר.