האזהרה החריפה של יהדות ארה"ב לעבר ישראל

הרב ד"ר אליוט קוסגרוב, שעומד בראש הקהילה הקונסרבטיבית הגדולה במנהטן, מזהיר מהשלכות ביטול רפורמת הגיור ■ ראיון מיוחד למגזין G

הפגנת תמיכה בישראל בניו יורק / צילום: רויטרס
הפגנת תמיכה בישראל בניו יורק / צילום: רויטרס

קשה לומר שהרב ד"ר אליוט קוסגרוב מאוד הופתע מהחלטת הממשלה השבוע לבטל את רפורמת הגיור שעברה לפני פחות משנה. כמו רבים ביהדות ארצות הברית, הוא עוקב בעניין מתובל בדאגה אחרי ההתפתחויות בזירת הדת והמדינה בישראל.

"כרב קונסרבטיבי, השאלה מי מגדיר את גבולות הזהות היהודית היא מאוד חשובה", הוא מכריז. "מרגע שראינו שהוקמה ממשלה שנשענת על ש"ס ועל יהדות התורה, הבנו שהליכוד מתכוון לחזור בו מכל ההתקדמות שנעשתה בבתי דין לגיורים. ראינו את זה כבר בהסכמים הקואליציוניים, ועכשיו זה קרה. מבחינת יהדות ארצות הברית, זהו צעד מובהק אחורה".

קוסגרוב יכול להרשות לעצמו לדבר בשם יהדות ארצות הברית, כי הוא מכהן כרב בית הכנסת פארק אווניו, ספינת הדגל של התנועה הקונסרבטיבית בארצות הברית והקהילה הקונסרבטיבית הגדולה במנהטן. בכל שבת הוא נושא דרשה של רבע שעה מול אצולת הממון היהודי של ניו יורק. מראלף לורן, דרך לאון בלאק, בעליה של קרן אפולו, ועד מיקי שולהוף, מנכ"ל סוני אמריקה לשעבר.

בשבת רגילה פוקדים את בית הכנסת כ-500 מתפללים. בימים נוראים קהילתו מתפצלת לשלושה מניינים נפרדים כדי להכיל את אלפי חבריה. התנועה הקונסרבטיבית בארצות הברית אולי עוברת משבר, אבל בפארק אווניו סינגוג לא מרגישים את זה, וזה כולל כ-25 גיורים בשנה בממוצע.