"תחושת העושר של אנשים עלתה. 95% ממי שביקשו מאיתנו הקפאת משכנתה – חזרו לשלם"

סמנכ"ל ומנהל החטיבה העסקית בבנק מזרחי טפחות אופיר מורד אמר בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס כי היקף הבנייה כיום לא מספק את הביקוש • לדבריו "מ-2018 יש ירידה בהיקף הבנייה, וזהו אחד הזרזים של עליית המחירים"

"היקף הבנייה לא מספק את הביקוש הטבעי. 75 אלף דירות נבנו במחיר למשתכן ב-2015-2017 ועיצבו את הביקוש השנתי, אבל יש פערים עצומים ומ-2018 יש גם ירידה בהיקף הבנייה. זהו אחד הזרזים של עליית המחירים", כך אמר אופיר מורד, סמנכ"ל ומנהל החטיבה העסקית בבנק מזרחי טפחות, במסגרת ועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס.

עוד גורם לעליות המחירים בנדל"ן שניכרו גם בשנת הקורונה - 2020 - היא הריבית הנמוכה במשק, והעובדה שאנשים מחפשים אלטרנטיבה לכסף ומוצאים אותה בנדל"ן. מגמה זו רק התעצמה לפי מורד בשנת הקורונה, כאשר "במרץ מחירי המניות ירדו משמעותית, אנשים הוציאו את הכסף ואז הבינו שעשו טעות. הם לקחו את הכסף והחלו לחפש אפיק יציב בשבילו. ב-2020 היקף המשכנתאות הגיע ל-80 מיליארד שקל, באמצעות יותר מ-100 אלף הלוואות".

עוד דיבר מורד על כך ש"תחושת העושר של האנשים עלתה, היחס בין החזר המשכנתה להכנסת משק הבית יורד, ואנשים יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה". מורד דיבר גם על תעשיית הייטק הישראלית שנפגעה בצורה מעטה ושבה השכר גבוה, שעובדיה הוסיפו לקחת חלק בשוק הנדל"ן. "משכורת של 35 אלף שקל בחודש - זה ודאי מעלה את היכולת לרכוש דירות", אמר.

לגבי נתוני מזרחי טפחות במשכנתאות אמר מורד כי-95% מהאנשים שביקשו מהבנק הקפאת משכנתה, כבר שבו לשלם. לדבריו, "30% ממחזירי המשכנתה ביקשו דחייה והיום כבר חזרו 95% מהם לשלם תשלום מלא".

הפתרון לבעיית הביקוש במרכז: התחדשות עירונית

בעיה נוספת שמורד התייחס אליה היא הביקוש של הציבור למגורים במרכז - מחדרה עד גדרה - שגבוה מן ההיצע.

לדבריו, "תוכנית מחיר למשתכן הסתיימה, תוכנית ההתחדשות העירונית הוגבלה. במרכז אין שיווק קרקעות ואנשים רוצים לגור שם אז המחירים עולים. תוכננו 95 אלף יחידות לשנים הבאות. אין היצע ואי אפשר לכבוש את הביקוש".

מהו הפתרון? מדובר לפי מורד ב"עולם של התחדשות עירונית. בנק מזרחי טפחות מוביל את הקטר ואת הפעילות הזו, אך הכל נמצא בדעיכה. בחמש השנים האחרונות אושרו 70 אלף יחידות דיור בפינוי בינוי, אך בפועל - פחות מ-20% קיבלו היתרים. זו הדרמה שיש כרגע. חייבים להאיץ את התהליכים הללו. חייבים לקבוע קריטריונים מסודרים".

מורד גם התייחס את העובדה שהחברה הערבית לא קיבלה התייחסות מספקת בתוכנית מחיר למשתכן. לדבריו, "אין קרקעות בתוך היישובים עצמם וזה לא עולה בקנה אחד עם הצרכים של החברה הזו, שהיא 20% מאוכלוסיית ישראל".

גילוי מלא: וועידת הנדל"ן השנתית של גלובס מתקיימת בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות: אזורים, קבוצת הרשי פרידמן; אפריקה ישראל מגורים; משרד עורכי דין גרוס, הקרן לעידוד ופתיח ענף הבניה בישראל, התאחדות הקבלנים בוני הארץ ונמל אשדוד