נשיא התאחדות הקבלנים: "אם עליות המחירים ימשיכו - נבנה רק לאנשים עשירים"

ראול סרוגו התייחס למחירי הדיור בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס ואמר כי "2021 היא שנה אבודה" • לדבריו, מחירי המגרשים במכרזי רשות מקרקעי ישראל רושמים עליות גדולות, והם ימשיכו לרשום עליות כאלה גם בעתיד הקרוב

"אם נמשיך כך, נבנה רק לאנשים עשירים. אנשים במעמד הביניים לא יוכלו לרכוש דירות"' כך הזהיר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו בכנס הנדל"ן והתשתיות של גלובס.

סרוגו סיפר, כי מחירי המגרשים במכרזי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) רושמים עליות גדולות, והעריך כי הם ימשיכו לרשום עליות כאלה גם בעתיד הקרוב. "2021 היא שנה אבודה", אמר.

בראיון שנתן לעורכת מוסף הנדל"ן של גלובס הלית ינאי-לויזון אמר סרוגו כי מצב ענף הבנייה כיום - כאוטי. לדבריו מדובר ב"כמעט אנרכיה מוחלטת. כל פקיד ממשלתי, כל ראש עיר, כל ראש רשות פועל לפי השקפת עולמו מבלי שיש גורם אחד שמתכלל את הענף. שיווק הקרקעות של רמ"י ב-2020 היה גרוע, ונכשל; יש עצירה בחריקת בלמים של התחדשות עירונית בגלל ראשי רשויות שבולמים בגופם תמ"א 38 ופינוי בינוי".

סרוגו גם הסב את תשומת הלב לעלייה בתשומות הבנייה. "אנו עדים היום לעליית מחירי תשומות הבנייה, כמו ברזל ואלומיניום. זה נובע במידה רבה בגלל עלויות הובלה, וראינו את זה כשנחסמה תעלת סואץ".

גם בכוח אדם, במיוחד בפועלים במה שמכונה "עבודות רטובות", המצב רע לטענתו. לדבריו, "קיים בענף מחסור חמור בכוח אדם. הממשלה הבטיחה להביא 20 אלף עובדים זרים ופלסטינים - זה לא יושם והענף מצוי במחסור".

בעיה נוספת עליה הצביע סרוגו היא הליכי הוצאת היתרי הבנייה (הליכי הרישוי), שמתארכים והולכים. "הליכי הרישוי אורכים שנה ויותר. זה חסר הגיון. זה גורם לפרויקטים להבנות ב-10 שנים. זה לא הגיוני כל זה", אמר.

לבסוף הצביע סרוגו על מחסור חמור בתשתיות ובסרבנות מצד ראשי ערים להמשיך לבנות בשטח הערים שלהם, כל עוד לא ניתנים פתרונות למצוקות בתשתיות ששי להם. כך למשל בהרצליה, ביבנה ובמבשרת ציון.

הפתרון, סיכם סרוגו, נעוץ בהחזרת מטה הדיור, כפי שהיה קיים בתקופתו של שר האוצר לשעבר, משה כחלון. אחרת, הזהיר, כי מה שאנו רואים היום יהיה רק הפורומו למה שיקרה בעתיד מבחינת צמצום בהיקפי בנייה ועליות מחירים.

"2021 היא שנה אבודה. בכל המכרזים שיצאו בשנה הקרובה, נראה עליות דו ספרתיות במחירי המגרשים, ואין מה לעשות. אולי ב-2022, אם יעשו משהו הדבר ישתנה", סיכם סרוגו.

גילוי מלא: וועידת הנדל"ן השנתית של גלובס מתקיימת בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות: אזורים, קבוצת הרשי פרידמן; אפריקה ישראל מגורים; משרד עורכי דין גרוס, הקרן לעידוד ופתיח ענף הבניה בישראל, התאחדות הקבלנים בוני הארץ ונמל אשדוד