עסק ביום | פיצ'ר

"המבורגר זה משהו בסיסי, ולשם הלכנו. זה מתאים להזמנות הביתה. זו השנה הכי טובה שהייתה לעסק"

אייל קיצ'ס (37), בעלים של "הכרמל" בתל אביב • "עסקים צריכים למצוא את הבידול, ולנתב את העסק שלהם לשם"• גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

"המבורגר זה משהו בסיסי, ולשם הלכנו" / צילום: Shutterstock
"המבורגר זה משהו בסיסי, ולשם הלכנו" / צילום: Shutterstock

שנת הקורונה הארוכה הכניסה עסקים רבים בתחום המזון לטלטלה קשה. המסעדות נאלצו לסגור את שעריהן לסועדים בהוראת מדינה, ואפילו בזמן שחנויות הרחוב חזרו לפעילות - הן נותרו סגורות ונאלצו להסתמך על שירותי משלוחים יקרים, שצמצמו עוד יותר את הכנסותיהן. אך בגזרה של אייל קיצ'ס, הבעלים של דוכן הפיתות "הכרמל" בלב תל אביב, התרחש תהליך הפוך, והיום הוא מספר שהקורונה היא דווקא "הדבר הכי טוב שקרה לעסק שלנו".

אז כיצד התרחש המהפך? קיצ'ס תפס את העסק בידיים מהר מאוד, עוד בתחילת הסגר הראשון, יישם במהירות שינויים שיאפשרו לו לעמוד על הרגליים, ועבד. "הסגר הראשון היה דיכאון - עסקים סגורים, אנשים מפוחדים, אין תנועה ברחוב. תפסנו את עצמנו מאוד מהר בתוך אווירת המוות הזו, החלטתי לא לתת לזה יד. אמרתי שגם אם אני מפסיד כלכלית, אני לא רוצה לאבד את האנרגיה של העסק. החלטתי קודם כל לשמור על מרבית העובדים ולא לשחרר אותם לחל"ת, גם אם העסק היה סגור ליום לכמה ימים. החלטנו להיכנס 'פול און' לעניין המשלוחים. השקענו בפרסום, במיתוג, וזה עבד".

אייל קיצ'ס / צילום: תמונה פרטית
 אייל קיצ'ס / צילום: תמונה פרטית

העסק של קיצ'ס נמצא בכניסה לשוק הכרמל. בדיוק בפינה השוקקת חיים, על פניה חולפים אנשים רבים מדי יום. בזמן שהשוק נסגר, גם אותה פינה הפכה שוממת למדי. "הכרמל", עסק שבנוי על "אוכל בעמידה", מזון שלרוב אוספים מהדוכן על הדרך, נאלץ לחשוב מחדש. "המסעדה שינתה תפריט במטרה לצמצם מעט כוח אדם ולייעל את המערכת. בערב, החלטנו להפוך להמבורגריה. הבנו שעסקים פחות מסתובבים בחוץ, ושהשוק לא הולך לעבוד כמו שהוא עבד. המבורגר זה משהו בסיסי שיכול לעבוד על הגריל שלנו, ולשם הלכנו. זה מוצר שמתאים להזמנות הביתה, וזה הוכיח את עצמו, זו השנה הכי טובה שהייתה לעסק שלנו בשלוש השנים שהוא קיים".

איך זה עובד היום, אחרי הסגר?
"זה עדיין מוכיח את עצמו. זה שינוי צריכה. אם לפני הקורונה עמדנו על 10% משלוחים ביום, היום, אחרי הסגר - זה בערך 50%. הרבה מאוד אנשים עדיין מזמינים הביתה, גם בצהריים וגם בערב. כלומר, זו לא רק העבודה מהבית".

הרבה מסעדות הפסיקו דווקא עם המשלוחים בתקופה הזו, בגלל הנתח הגדול שחברות המשלוחים גובות מהרווחים.
"כשהיה סגר מלא, אז לא הרווחנו. אבל זה לא גוזל הכנסות, אלא להפך - מייצר הכנסות. כשזה חלק מהמערך השוטף, זה לא פוגע בעסק אלא להפך".

מה עסקים אחרים יכולים ללמוד מההצלחה שלכם?
"צריך להיות יצירתיים כל הזמן ולקרוא את התמונה, בלי להיכנס למרה שחורה. כל משבר אמור לגרום לנו לגדול ולהתעצם, ולא מהמקום הנוח. יש לכם עסק, אל תסתכלו על זה בצורה רגשית אלא אובייקטיבית. תנסו משהו, תבחנו אותו ותקדמו הלאה לדבר הבא אם זה לא עובד. תהיו כל הזמן 'על זה'. בסגר הזה כולם הפכו להיות מעדניות למשל, אבל לקחו סחורה מאותו ספק. עסקים צריכים למצוא את הבידול, ולנתב את העסק שלהם לשם. המבורגר על גריל פחמים למשל, זה משהו שאין כל כך במקומות אחרים, וזה מה שאנחנו החלטנו לעשות, ושילבנו בזה נגיעות אסיאתיות שהגיעו מהמסעדה הקודמת שלנו.

"אפשר היה לקחת את התקופה הזו כהזדמנות או כמפלה. אנחנו לקחנו את התקופה הזו כהזדמנות ועשינו התאמות. היום אנחנו חושבים על לנסות לשפכל את העסק ללוקיישן נוסף. זה משהו שנמצא בעבודה אצלנו, בזכות התקופה הזאת".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il