עסק ביום | פיצ'ר

"נפגעתי קשה מאוד מזה שאין טיולים לחו"ל. הסיוע שהמדינה נתנה למדריכי טיולים היה מינורי בלבד"

חיים קוזניץ (65) נשוי, אב ל-3 וסב ל-4 מקיבוץ זיקים • מדריך טיולים ומספר סיפורים • "יש פניות והתעניינות, אבל עדיין לא כל כך ממהרים להזמין" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

חיים קוזניץ / צילום: תמונה פרטית
חיים קוזניץ / צילום: תמונה פרטית

מזה 15 שנים שחיים קוזניץ הוא מדריך טיולים בחו"ל, בעיקר באירופה עם התמחות מיוחדת באיטליה. הוא מדריך טיולים פרטיים או מאורגנים דרך חברות. אהבתו לספר סיפורים הביאה אותו גם להגיש פינת תיירות בגלי צה"ל ובערוץ 13.

שנת 2020 הייתה אמורה להיות שנת שיא בהיקף הטיולים ובהיקף ההופעות "מה שקורה בחו"ל נשאר בחו"ל" - סיפורים שהוא מספר על חוויות בלתי נשכחות. ואז באה קורונה שהפכה את הקערה על פיה. "במרץ 2020 השמיים נסגרו וכל הפעילות נעצרה. חבר טוב שלי, בני בן ישראל, שף שהוא גם הוא מדריך טיולים, מתמחה באיטליה - הגיע אליי לקיבוץ זיקים. רכבנו ביחד על אופניים וחשבנו שאם אנחנו לא יכולים לקחת את הישראלים לאיטליה, נביא את איטליה לבתי הישראלים.

"ביולי יצאנו לדרך עם מיזם משותף שבמסגרתו אנחנו מגיעים לבתים של אנשים, מביאים אתנו את כל המצרכים לארוחה מלאה של חמש מנות כולל יין איטלקי משובח, בני נכנס למטבח ומכין ארוחה איטלקית ואני מספר סיפורים משעשעים מאיטליה, משמיעים מוזיקה איטלקית, אוכלים וצוחקים באירוע שנמשך כשלוש שעות". בתחילת הדרך, הפרסום נעשה בעיקר ברשתות החברתיות וההזמנות החלו לזרום.

השניים התארחו בעשרות מפגשים מצפון ועד דרום. וגם כיום, כשהמסעדות אמנם נפתחו, הפעילות ממשיכה "לא בהיקף שהיה בתחילה אמנם אבל עכשיו האירועים יכולים להתקיים עם יותר אנשים". מאז יולי הם הספיקו גם לחוות שני סגרים שעצרו את הפעילות "והיו לאחר מכן את המגבלות ל-10 או 20 איש. הגענו לחגיגות של ימי הולדת, לאירועים של משפחות וחברים לאנשים שרוצים לחגוג בצורה שונה שמשלבת את איטליה שישראלים כל כך אוהבים. הפעילות כמובן שלא כיסתה על העבודה שנעצרה כי אני נפגעתי קשה מאוד מזה שאין טיולים והסיוע שהמדינה נתנה למדריכי טיולים היה מינורי".

בינתיים אנחנו מתבשרים על מדינות באירופה שנפתחות לישראלים.
"זה בבחינת לראות את האור בקצה המנהרה אבל צריך להבין שפה אולי חיים חזרו לנורמליות אבל שם עדיין לא, כלומר המדינות שהכריזו על ישראל כירוקה לא ירוקות בעצמן עדיין. יש פניות והתעניינות שזה הרבה יותר מהדממה שהייתה אבל עדיין לא כל כך ממהרים להזמין. אני מקבל פניות מכל מיני משפחות ומחבר'ה פה מהקיבוצים אנשים מדברים על אוגוסט ספטמבר, אוקטובר והלאה".

ובשעה שאנחנו משוחחים הוא יושב דרוך בביתו בזיקים כשהמתקפות מעזה לא פוסקות. "אין לנו אפילו 5 שניות להגיע למרחב מוגן. כולם פה נפגעי הלם. כשיש אזעקת צבע אדום יש מעין רחש של שבריר שנייה לפני האזעקה במערכת הכריזה. אנחנו כבר מורגלים לרוץ עם הישמע הרחש. פעם אחת, הייתי במלון בוורונה ומתוך שינה שמעתי את הרחש המוכר זה, זינקתי מהמיטה לרוץ למרחב המוגן ולא הבנתי איפה אני. התברר שמשאית זבל עברה ברחוב והשמיעה את הרחש הזה שכולנו פה מכירים. אז הבנתי שכולנו נפגעי הלם, גם אני שהייתי מפקד גדוד בצבא".

קוזניץ גם מדריך סיורים בדרום, לפני כשבוע אף הדריך סיור באיזור עוטף עזה. "אנשים היום מצלצלים ואומרים שלא ייאמן שרק לפני כמה ימים טיילנו פה ביחד והיה כל כך יפה. זו השגרה שלנו".

גם כאשר חו"ל יחזור, ובעיקר איטליה תיפתח, "כי הדרכת טיולים זה כמו חיידק שלא עובר" - הוא מקווה להמשיך במקביל עם המיזם שמביא את איטליה עד הבית. "בני יקבל בקרוב משגרירות איטליה את תואר השף האיטלקי הטוב בישראל. הוא כמו מאמא שמגיעה הביתה לבשל ואני אחראי על האווירה. כל עוד אנשים רוצים - נמשיך להגיע ולספק להם את החוויה האיטלקית בבית". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il