"אבא שלי היה אחד מהחלוצים בשדרות, פתח חנות ירקות ואטליז. אנחנו חנכנו את הסניף החמישי ברשת"

דני דהן • בן 46, תושב קיבוץ אור הנר, מנהל את העסק "סופר חנניה דהן" בשדרות כבר 25 שנה • נשוי לקרן פלוס 3 • "דווקא היום רואים את ההתפתחות של שדרות, הבתים והשכונות והגנים שלא מביישים את העיר הכי יוקרתית בישראל" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

דני דהן, ''סופר דהן חנניה'' / צילום: תמונה פרטית
דני דהן, ''סופר דהן חנניה'' / צילום: תמונה פרטית

את משפחת דהן בשדרות, אין אחד שלא מכיר. אב המשפחה חנניה ז"ל פתח בעיר של שנות ה-60 חנות ירקות קטנה, שהפכה במרוצת השנים לרשת סופרים בת חמישה סניפים הנושאת את שמו - "סופר חנניה דהן". את העסק מנהלים חמישה מתוך תשעת ילדי המשפחה, ובראשם דני בן ה-47. "אנחנו תשעה בנים ונסיכה אחת, וחמישה מאיתנו עובדים בעסק בהרמוניה - יעקב במחסנים והזמנות, חיים מלך הירקות, נוסע כל לילה ובוחר את הירקות והפירות הכי טריים, שלמה מטפל במחלקת הבשר ואריה לאחרונה הצטרף לכוחותינו", מספר דני דהן.

ברשת לא עובדים רק האחים, אלא בני משפחה דור שלישי - שני אחיינים שלו מנהלים סניפים ויש גם גיסים וגיסות שעובדים יחד בתפקידים שונים. "אבא שלי ז"ל שהיה מהחלוצים בעיר, פתח בשדרות חנות ירקות ואטליז, ואנחנו לפני שלושה שבועות חנכנו את הסניף החמישי. דווקא במקום שחווה מצב ביטחוני מעורער, שמשפיע על המצב הכלכלי, אנחנו באים ואומרים שאנחנו פה ומתפתחים יחד עם העיר. יש לנו היום 80 עובדים ואנחנו מפרנסים 80 משפחות".

תחושת המשפחתיות מבחינת דהן הבן לא מסתכמת בקרבה המשפחתית של העובדים. "זה תחושה של בית מבחינת הלקוחות", הוא מסביר. "אנחנו משמרים את איך שהתחלנו - רושמים בהקפה, משלמים אצלנו גם בצ'קים ואנחנו מגישים עזרה אישית ומתאימים שירות אישי ללקוח שאנחנו כבר מכירים. אנחנו מתפתחים ומשמרים את השורשים. חשוב לנו הנושא של תרומה לקהילה, והתנדבות ולדאוג לחלש. יש לנו מערך ברשת שדואג למשפחות. זה ערך עליון שאבא השריש בתוכנו לדאוג למי שחסר לו. אנחנו לא באים רק להרוויח כסף, הנתינה היא חלק משמעותי לא פחות מהעבודה".

איך השפיעה הקורונה?
"היו בה חלקים טובים ופחות טובים. זה כמו להגיד למישהו שאבא שלו נפטר אבל השאיר לו ירושה גדולה. הייתה עבודה, אבל היו בעיות באספקה ובידודים לעובדים ונדרשה התארגנות מהירה לאונליין".

איך מסתדרים עם המצב הביטחוני?
"כל סבב או קסאם או התחממות משפיעה באופן ישיר על העבודה. אנשים פחות יוצאים ושומרים על עצמם וטוב שכך. הם גם יודעים מתי זה נרגע והם חוזרים מהר לשגרה. החיים יותר חזקים ואנחנו לומדים להסתגל לסביבה ביטחונית לא פשוטה ולא נגמרת. זו המלחמה היחידה שיש לה תאריך התחלה ואין לה סוף".

הרפורמה בחקלאות: "אנחנו מרגישים את העלייה במחירי הפירות והירקות, אבל אנחנו מדינה קטנה. צריך לראות שאנחנו לא הורסים את החקלאות מצד אחד, ומצד שני לטפל ביוקר המחיה. צריך למצוא את נקודת האיזון".

את הסופר החדש פתחו בני המשפחה לפני שלושה שבועות באחת מהשכונות החדשות שנבנו בעיר בהשקעה גדולה ובחשיבה על הפרטים העיצוביים הקטנים, מה שהפתיע את בעלי המקצוע. "כשהתחלתי לבנות את העסק, המעצבים אמרו לי 'דני, נראה לי שאתה נכנס להשקעה מוגזמת. זה מתאים לסביון או תל אביב'. ואני חושב שזה דרבן אותי עוד יותר. ללקוחות שלי מגיע הכי טוב שיש. הם לקוחות נאמנים שפרגנו והמשיכו להגיע גם בתקופת הקורונה, והיה חשוב לי לעשות בשבילם את הסניף הכי מכבד והכי נעים.

"ביאס אותי שבעלי המקצוע הרימו גבה ושאלו למה מתאים פה יופי כזה. נראה להם טבעי שבשדרות לא צריך להיות משהו יפה וטוב. דווקא היום אנחנו רואים את ההתפתחות של שדרות, הבתים והשכונות והגנים שלא מביישים את העיר הכי יוקרתית בישראל. מבחינתי זה חוב לאבא שלי, שהתחיל מהקטן והשבור ולעשות משהו בשבילו ולזכרו שישלים את מה שהיה חסר אז".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il