"העסקים, כמונו, שהוגדרו על ידי ממשלת ישראל כחיוניים מתגעגעים עד היום לסגרים"

חגי דרור בן 39 מרמת גן • הבעלים של דרור דיגיטל • "תקופת הקורונה הייתה מבחינתי תקופה של פריחה ושגשוג" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

חגי דרור, הבעלים של דרור דיגיטל, חנות סלולר / צילום: תמונה פרטית
חגי דרור, הבעלים של דרור דיגיטל, חנות סלולר / צילום: תמונה פרטית

"הסגרים היו תקופה מצוינת לעסק, הוגדרתי כעסק חיוני, אנשים השקיעו במכשירים סלולריים, תיקונים, מכשירים חדשים, אביזרים משלימים ועוד. העסק היה בפריחה", מספר חגי דרור (39) נשוי, פלוס 3, הבעלים של דרור דיגיטל ברמת גן.

דרור עבד כל חייו בתחום תיקוני מעבדה של סלולר, בהתחלה עבד בחברת פלאפון ולאחר מכן עזב והתחיל לעבוד כעצמאי והיה מגיע לאנשים הביתה, לוקח את המכשירים ומתקן. לפני כשנה וחצי החליט שנמאס לו להסתובב בין בתים של אנשים והחליט לפתוח את העסק בשיאה של תקופת הקורונה והסגרים. "אנשים היו בטירוף של שדרוג מכשירי סלולר, קניות ציוד משלים - אזניות, מסכים, רמקולים, ושלל גאדג'טים שאני מחזיק - תקופת הקורונה הייתה מבחינתי תקופה של פריחה ושגשוג, עבדתי בעיקר על מכירה של מוצרים חדשים, הרבה פחות תיקונים".

"היום", הוא אומר, "המצב שונה לחלוטין. כמעט ולא קונים מכשירים חדשים - אין שבבים, יצרניות הסלולר תקועות ללא שבבים ולכן מעדיפות להשקיע את השבבים הקיימים במכשירים חדשים ולא בחלקי חילוף, המחירים של המכשירים הישנים יורדים ואין להם חלקי חילוף. בנוסף, אנשים מבינים שכנראה לא יהיו יותר סגרים ולכן פחות מודאגים ופחות ממהרים לרכוש ציוד וגאדג'טים. גם אם יש כאלה שמעוניינים לקנות ציוד משלים, הרי שהעסק הופך להיות יותר יקר - לפני הקורונה עלה לנו גרושים למלא מכולה ולהביא אותה לארץ, היום בשל העלאת המכסים בעיקר על מכולות שמגיעות מהמזרח, בעיקר מסין, בתוספת העובדה שלהם יש עיכוב משמעותי בחלקים ובאביזרי ציוד משלים - הרי שגם אם רוצים לקנות ממני, לא תמיד אני מצליח לספק בזמן וזה גם יקר יותר. לכן, הרבה אנשים מעדיפים להזמין דרך אתרי נישה. זה הגיוני, לקוחות שהיו רגילים למחיר זול יחסית עבור אביזרים משלימים מרגישים את ההבדל ואת הייקור".

"העלאת המכסים", מוסיף חגי, "מייקרת את כל שוק הסלולר שגם ככה מדשדש בשל חוסר בשבבים בכל העולם".

לדבריו, "חוסר הוודאות בתחום הוא משמעותי. לא רק מוצרי אלקטרוניקה דוגמת טלפונים חכמים, קונסולות משחקים ומחשבים ניידים, החוסר בשבבים והעלייה בביקושים בתקופת הקורונה - הביאו אותנו למצב שאנחנו לא יודעים מה להגיד ללקוחות. כמה זמן מרגע שיזמינו מכשיר עד לרגע האמת שבו יקבלו את המכשיר".

חגי מסביר ש"שרשרת האספקה הייתה רופפת וחסרת יציבות עוד לפני הקורונה, המגפה רק החריפה את המצב בעקבות ההשבתה של 'סין'. הפקקים והעומס על הנמלים, העלאת המכסים על הסחורות מהמזרח - כל אלה הופכים את התחום לפחות ופחות אטרקטיבי. היום לקוח יעדיף לקנות באופן עצמאי מאשר להגיע אלי ולהזמין ממני - בקורונה לא הייתה לו ברירה כי השמיים והים היו סגורים - והוא היה חייב להגיע אלי - היום פחות". לסיכום, חגי וחבריו לשוק הסלולר היו מעדיפים ש"כל זן חדש של קורונה יביא איתו סגר נוסף בזמן שחברות השבבים יספיקו להדביק את קצת הייצור".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il