יובל אלבשן בוועידת ישראל לעסקים:"שלושה מכל ארבעה אזרחים לא מביעים אמון בערכאה השיפוטית הגבוהה מכולם"

בוועידת ישראל לעסקים אמר פרופ' יובל אלבשן כי שבעבר כ-80% מהישראלים נתנו אמון בבתי המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט, אולם מצב זה כבר אינו קיים • אלבשן הסביר שבכל פעם ששופטים בדימוס מתבטאים זה יוצר נזק למערכת המשפט, כי הם מתבטאים בצורה שמוסיפה את הפער ואת חוסר האמון הזו

פרופ' יובל אלבשן, עו''ד קהילתי ודיקן הקמפוסים הרב תרבותיים בקריה האקדמית אונו / צילום: איל יצהר
פרופ' יובל אלבשן, עו''ד קהילתי ודיקן הקמפוסים הרב תרבותיים בקריה האקדמית אונו / צילום: איל יצהר

"ישנו מחקר של הפרופסורים שלמה מזרחי, ערן ויגודה-גזית וניסים כהן מאוניברסיטת חיפה, ממנו עולה שאמון הציבור הישראלי במערכת המשפט שלו נמצא ברמה הנמוכה ביותר מאז 2008. שלושה מכל ארבעה אזרחים לא מביעים אמון בערכאה השיפוטית הגבוהה מכולם", כך פתח את נאומו הפרופ' יובל אלבשן, עו"ד קהילתי ודיקן הקמפוסים הרב תרבותיים בקריה האקדמית אונו, בוועידת ישראל לעסקים של עיתון גלובס.

בדבריו, הוא האשים את המערכת שהמשיכה לטמון את הראש בקיר ולהאשים את כל הגורמים האפשריים, כמו התקשורת ושרי המשפטים לדוגמה, במקום לעשות חשבון נפש ולטפל במצב הזה. צריך להזכיר כי בעבר 80 אחוזים מהישראלים נתנו אמון בבתי המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט. כיום, המחקר מצביע על מצב עגום - 52% מהציבור הביעו אמון נמוך מאוד עד נמוך בבית המשפט העליון ורק רק 25% הביעו בו אמון גבוה או גבוה מאוד. הוא ציטט את אהרון ברק, כנשיא בית המשפט העליון דאז, שאמר "אין לנו, לשופטים, לא חרב ולא ארנק; כל שיש לנו הוא אמון הציבור בנו".

המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם מדדים שלימדו שהאמון הולך ונשחק - כל אזרח שני ויותר במדינת ישראל לא האמינו בבתי המשפט. הפרופ' אלבשן לא חוסך ביקורת. הוא אמר כי נכון היה שבכירי המערכת יבינו את המצב ושהם ינסו לשנות את המצב הקיים - אבל זו לא מה שקרה.

הוא הסביר שבכל פעם ששופטים בדימוס מתבטאים זה יוצר נזק למערכת המשפט, כי הם מתבטאים בצורה שמוסיפה את הפער ואת חוסר האמון הזו. אבל אלבשן הצביע על כך שבאחרונה התווספה טענה חדשה: "בכל העולם האמון של הציבור במערכות האלו הולך ופוחת. זו טענה נכונה. ובכל זאת - הירידה בישראל הרבה יותר חדה וזה מחייב הסתכלות פנימה וחשבון נפש", אמר.

אלבשן אמר כי היו מי שהזהירו מהנפולת הזו, בין היתר "הייתה את מורתי רות גביזון שגם היא הזהירה מהמצב הזה. לא בטוח שהצדק לא רק שם, בטוח שחייבים לתת הסבר ולהכיר בעובדה שחיים בחברה שפחות ופחות מאמינה בבתי המשפט. אנחנו צריכים את אמון הציבור. היום אנחנו מהלכים בחברה שפחות ופחות מאמינים בבתי המשפט", הוא חתם.

***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות