טל גרנות גולדשטיין: "הרגולציה בישראל תקועה 30 שנה מאחור"

"בשלה העת להעמיד את השוק על הרגליים. אנחנו צומחים בתוצר ובסופו של דבר ההכנסות של שוק התקשורת התכווצו בעשרות אחוזים. זה אמור להיות הפוך": כך אמרה מנכ"לית הוט בוועידת ישראל לעסקים • עוד התייחסה לשאלת הרגולציה, לסטרימינג ולעתיד הדור החמישי

"אנחנו נפגשים אחרי אחת השנים הסוערות והדרמטיות בשוק. מצד אחד אנחנו בהשקעה מאד מסיבית בדור החמישי ובסיבים, ואנחנו רואים את חברות התקשורת בקושי מרוויחות ורגולציה שתקועה 30 שנה מאחור. אז יש אתגר מאד גדול. ומצד שני כלכלה שלא פוגשת את המציאות שלנו". כך אמרה טל גרנות גולדשטיין בוועידת ישראל לעסקים של גלובס במסגרת שיחה שערכה עם עורך האתר בר לביא.

איך את רואה את השוק בשנים הקרובות?
"אני 6 שנים בהוט, ואני רואה את השוק בכמה אזורים. אנחנו במדינה מאד מיוחדת ולא כולם צורכים תקשורת, אבל בסופו של דבר אנחנו 9 מיליון איש עם הרבה מאד שחקנים ביחס למה שקורה בעולם. יש כאן ארבע קבוצות תקשורת גדולות ובמדינות כמו בריטניה היחס הוא גדול בהרבה בין מספר השחקנים למספר התושבים. לא מעט חברות החליפו ידיים, ואנחנו רואים את המצוקה והפערים וצריך מיליארדים להשקעות, והוט תעשה את זה בפריסת סיבים ובדור חמישי. מדובר בהשקעות עתק והשוק צריך להסתדר ממקום של יציבות".

את אומרת שהשוק יתכווץ?
"בעולם במדינות הרבה יותר גדולות יש ירידה במספר השחקנים לשלושה שחקנים בלבד. יש לנו אתגרים וכולנו יושבים פה עם מסכות, אנחנו נמצאים בסיטואציה שיש אינטרנט כמו מים בבית וחשמל ולכן צריך שינוי רגולטורי".

הרגולטור לא נתן לזה לקרות בעבר, למה שיתן עכשיו?
"בשלה העת להעמיד את השוק על הרגליים. אנחנו צומחים בתוצר ובסופו של דבר ההכנסות של שוק התקשורת התכווצו בעשרות אחוזים. זה אמור להיות הפוך. אם הכל צומח גם השוק צריך ואני חושבת שיהיו שינויים".

בטלוויזיה רואים את ענקיות הסטרימינג אבל הרגולציה לא שווה.
"אנחנו מתמודדים איתן והיום אנחנו מספקים ליותר ממיליון בתי אב שירות. אנחנו נמצאים בסיטואציה לא שיוויונית. הוט משקיעה 150 מיליון שקל בהפקות מקור. לא ריאליטי. זו הזהות הישראלית. יש הרבה מקום לשיח בדבר הזה אבל המגרש חייב להשתנות ואם כולם נמצאים באותו מגרש אז שכולם ישחקו באותם כללים. המגרש הזה צריך להתיישר והמשרד מטפל בכך.

אתם מרגישים את הסטרימינג על התשתיות שלכם?
"אני מתייחסת להפקות מקור כנכס, לא כנטל. כשאנחנו מדברים על צפיות, את הפרק הראשון של שבאבניקים ראו יותר מ-60% מלקוחות הוט. כשמגיעות נטפליקס ואמזון יכולים לראות אותם, אבל זה מכביד על הרשת. הסיטואציה היא שאנחנו בקיבולות גדולות מאד בהשוואה לטרום הקורונה. גם היום אנחנו רואים עלייה בצריכה ולכן הסיבים מאפשרים לעשות את זה. היום אנחנו יותר מ-700 אלף בתי אב".

לגבי הסיבים, השאלה היא האם זה נגיש לכולם ומה המצב ביחס לעולם?
"העולם הולך לטכנולוגיות חדשות, יש רכבים חשמליים ויש אייפון חדש ויש עניין של אבולוציה. עד 2025 נהיה בכמעט כל בית. אנחנו נמצאים מאחור מבחינת מנויים, לא מבחינת פריסה. זה תופס תאוצה אבל ביחס לעולם אנחנו לא במקום גבוה. יש לנו לאן ללכת ותוך חמש שנים רוב האנשים יגלשו בסיבים.

דור חמש יש בישראל? והאם זה יהיה פתח להעלאה של מחירי הסלולר?
"אנחנו פרוסים ב-35% מהמדינה ונהיה מעל 70 %בתוך 3 שנים בדור החמישי. הרשתות במדינת ישראל עמוסות. כשאתה נכנס לאיצטדיון אתה רואה שאי אפשר לקבל קליטה. צריך לרווח אותן. זה מהיר יותר ויאפשר לשירותים חדשים לפעול בצורה שלא הכרנו. כל המכשירים שנמכרים היום תומכי דור חמישי".

ולגבי מחירים?
"אני לא חושבת שהמחירים יקרים מאד אבל לא רוצה להיכנס למחיר. אנחנו משקיעים מיליארדים בתשתיות שהן לא פחות חשובות מביוב או מים כחברות פרטיות ואנחנו נמשיך לעשות את זה. אנחנו דורשים מחיר הוגן ונמשיך לעשות טוב".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות