"המיינקרפט כבר לא שייך רק לילדים: מבוגרים יוצרים בו את המטאוורס"

מתי רובוטים ידברו עם בני האדם, כיצד מאמנים מכוניות אוטונומיות בנסיעה במטא-וורס ושנת השיא בתעשיית החלל הישראלית • אלה חלק מהנושאים שעלו בפאנל "מה יהיו הטכנולוגיות שישלטו בחיינו? ממטאוורס ועד בינה מלאכותית" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס

"אתם מכירים את מיינקראפט כעולם תלת מימדי שבו משחקים ילדים, אבל למעשה הוא הפך לשער למטא-וורס, ויותר ויותר מבוגרים מייצרים בו עולמות וירטואלים שונים", כך אמר תומר סיימון, המדען הראשי של מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, בפאנל "מה יהיו הטכנולוגיות שישלטו בחיינו? ממטאוורס ועד בינה מלאכותית" בועידת ישראל לעסקים.

מיקרוסופט הנחשבת כיום לחברת המטא-וורס הגדולה בעולם, בענף שהולך ומצטופף, לצד חברות כמו מטא (לשעבר פייסבוק), אנבידיה ורובלוקס. סיימון ממשיך ואומר ש"מיקרוסופט כיום נמצאת תחת האתגר של יצירת עולם מקביל שמחבר בין כולנו ומאפשר תקשורת במרחב הוירטואלי. מרכז הפיתוח של החברה בישראל הוא המתאים ביותר להוביל את התחום, עם ארבעים צוותים העוסקים בכל תחומי החיים של המטא-וורס, החל מתחומי החיישנים, משקפי המציאות הרבודה, ערוצי התקשורת והאינטרנט של הדברים".

פרופ' גל צ'צ'יק, מי שמנהל את מרכז המחקר של אנבידיה - חברה שיש לה רגל בעולם הוירטואלי של המטא-וורס, במקביל לשליטה בענף מחשוב הבינה המלאכותית מספר כיצד שילוב בין שני התחומים - מאפשר לחברה לפנות לשוק הסימולטורים: "סביבת המטא-וורס שלנו מצויה על פלטפורמה שאנחנו מכנים אותה "אומני וורס", מעין מציאות וירטואלית המאפשרת לחברות לבנות דברים ולנסות אותם בתוכה. למשל, עם ב.מ.וו אנחנו בונים מפעל שלם במרחב הוירטואלי - אנחנו בונים מכונות ופסי ייצור ומפעילים אותם שם. בצורה זו, אפשר לזהות מראש את כל הבעיות ורק לאחר מכן לבנות את המפעל בעולם האמיתי. בהמשך, זה יכול לסייע "לאמן" רכבים אוטונומיים. במקום שרכבים ייסעו מיליוני קילומטרים בעולם האמיתי ובמשך זמן רב, דמיינו מכוניות וירטואליות שנוסעות במרחב הוירטואלי, באינספור תסריטים שונים, ו"מתאמנות" לקראת נסיעה בעולם האמיתי".

השלב הבא של הבינה המלאכותית, יגיע לדעתו של צ'צ'יק כאשר מכונות ובני אדם יוכלו לתקשר אלה עם אלה: "אחת ההתפתחויות המדעיות המסעירות הוא מערכות שמשלבות אנשים ומכונות - כאשר רובוטים יוכלו לדבר עם בני האדם, יהיה להם גם קל יותר ללמוד ולהפוך אוטונומיים יותר. דמיינו שתוכלו לבקש מהרכב שלכם לחנות באור מוצל או מהרובוט הביתי לנקות מתחת לספה".

"ישראל איננה מהמובילות בעולם בבינה מלאכותית"

״ישראל איננה מהמובילות בעולם בתחום הבינה המלאכותית - זו תעשייה שנשלטת כיום במירוץ צמוד בין סין לארה״ב, זו תעשייה של מיליארדים שתהפוך לתעשייה של טריליונים עד 2038", אמרה יהלי אדמתי, חוקרת עתיד ויועצת אסטרטגית. "בסין, מתחילים ללמוד את יסודות הבינה המלאכותית בגן הילדים וממשיכים בבית הספר היסודי, אין לנו כרגע יכולת להתחרות עם זה. ישראל צריכה להחליט איזה סוג של שחקנית היא רוצה להיות בשוק הזה. האם אנחנו רוצים לעסוק בבניית פלטפורמות לבינה מלאכותית או האם נעסוק בעולמות הממשק בין מכונות לבני אדם".

ענבל קרייס, מנהלת החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית, שיתפה לגבי תכנית החלל הישראלית שתמריא בחודש הבא באמצעות חללית של ספייס אקס לתחנת החלל הבינלאומית. "מעולם לא התקיימו בתחנת החלל כמות כה גדולה של ניסויים ישראלים כפי שתתקיים במשימה הישראלית. במהלך השבוע שבו ישהה שם איתן סטיבה, יתקיימו שם עשרות ניסויים עבור חברות הייטק ישראליות ותעשיית החלל הישראלית".

***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות