אלונה בר און: היעדר ביטוח על מדד תשומות הבנייה גורם לקבלנים לפשוט רגל ומתגלגל למחירי הדירות

מו"לית גלובס פתחה היום את ועידת הנדל"ן השנתית • "כאשת נדל"ן, ראיתי כל כך הרבה כשלים שלדעתי מאמירים את מחירי הדירות. לצערי, כאשת עיתונות, אני לא מספיק רואה את הטיפול בהם. ולצערי, כאזרחית, במהלך כל ה-11 שנים שאני בענף, ראיתי בעיקר ספינים"

אלונה בר און, המוציאה לאור של עיתון גלובס, פתחה את ועידת הנדל"ן השנתית של גלובס היום (א') שמתקיימת באולם שבע בתל אביב ואמרה: "כאשת נדל"ן, ראיתי כל כך הרבה כשלים שלדעתי מאמירים את מחירי הדירות, וחוויתי את הבעיות האלה על בשרי עשרות פעמים. לצערי, כאשת עיתונות, אני לא מספיק רואה את הטיפול בהם. ולצערי, כאזרחית, במהלך כל ה-11 שנים שאני בענף, ראיתי בעיקר ספינים. ולא ראיתי שהממשלה מתייעצת מספיק עם אנשי הענף, שבד"כ יודעים טוב מכולם מה צריך לעשות כדי לפתור את הכשלים".

לדבריה, הכשלים המשפיעים על מחירי הדירות נמצאים בלב האחריות הממשלתית: "התנגדויות מוגשות ללא כל תשלום - ההליך המשפטי היחיד בארץ שלא עולה דבר ושכבר פיתח ענף כלכלי משל עצמו". כמו כן, "אנשים שמתקשרים ליזם ומבקשים תשלום מראש כדי לא להתנגד, היעדר ביטוח על מדד תשומות הבנייה שמוביל קבלנים לפשיטות רגל, ועדות תכנון שאורכות זמנים מופרכים. היתרי חשמל, כיבוי אש ושאר פרוצדורות שמעכבות טופס 4 ואיכלוס חודשים ארוכים, מערכת משפטית שמאפשרת הגשת אינסוף תביעות ולא משנה על מה - כל אלה מתגלגלים למחיר הדירה. אפילו נתונים אחידים אין בענף הזה - וכשאין מידע טוב, בוודאי שאין פתרונות טובים".

בר און התייחסה לכך שהממשלה לא מתאמצת מספיק בכדי לפתור את משבר הדיור, ופתרון העלייה המתמשכת במחיר הדיור מצריך מאמץ בלתי מתפשר, "לליאו מסי יש משפט מדהים" אמרה, "אני מתחיל מוקדם ואני נשאר מאוחר, יום אחר יום, שנה אחרי שנה, לקח לי 17 שנים ו-114 ימים כדי להפוך להצלחה בן לילה. זה משפט שמתאר יזמות בכלל והתחדשות עירונית בפרט. וזה מתאר את הדרך של בית וגג, וגם של גלובס, אבל זה גם מתאר את התסכול שאנשי נדל"ן חווים מול הממשלה ונוכח מחירי הדיור".

"מקוה שהממשלה מודעת לכך שצריך להתחיל מוקדם ולסיים מאוחר"

בר און התייחסה לוועידה ואמרה: "עבורי זה יום מרגש במיוחד. לפני 4 שנים הפכתי למו"לית של עיתון גלובס, אבל לפני 11 שנים הפכתי ליזמית נדל"ן עת הקמתי, יחד עם שותפיי, את בית וגג - יזמית התחדשות עירונית שאיכלסה כבר כ-30 בניינים וביום חמישי הזה, אחרי 11 שנה של עבודה, בית וגג החלה להיסחר בבורסה של תל אביב במהלך הנפקה ייחודי, שכלל הפיכת קרן לחברה בהובלת המנכ"ל הכוכב שלנו רונן עקביה, שגם נמצא פה לדעתי. זה רגע מאוד נעים, ברכות מגיעות מכל עבר, פתאום לעבודה קשה יש תג מחיר, וזה רגע בו 11 שנים סיזיפיות נורא זוכות להכרה והערכה.

"אני מקוה שהממשלה הנוכחית מודעת לכך שצריך להתחיל מוקדם ולסיים מאוחר, ושלוקח 17 שנה ו-114 ימים כדי להפוך להצלחה בן לילה. ואני מקוה שבמקום או לפחות לצד הספינים, אנחנו כבר נמצאים איפשהו בתוך ה-17 שנה האלה, כדי שישראל תחזור להיות מקום שצעירים יכולים לחיות בו, יכולים לרכוש בו דירה או לפחות לשכור אותה לטווח ארוך ולגדל בה משפחה".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות הפניקס, אורון נדל"ן, חניוני הצלחה, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ונת"ע