ג'רמי סוארד, מנכ"ל חברת Exodigo: לא מביאים פתרונות הייטק בבנייה

סוארד דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של גלובס והראה מצגת לפיה "עתיד הגילוי התת-קרקעי לא צריך להיות פולשני" • לדבריו, "אנחנו מנסים לשפר את התמונה הדיגיטלית הלא פולשנית בכדי שכל פגיעה בקרקע לא תפגע שם במשאבים"

"השיטה שלנו היא מיפוי לתת-הקרקע, ואנחנו רוצים לעשות את זה נגיש לכל העולם" - כך אמר היום (א') ג'רמי סוארד, מנכ"ל חברת Exodigo, בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס. במצגת שהציג בנושא "עתיד הגילוי התת-קרקעי לא צריך להיות פולשני", הסביר סוארד כי הבעיה היא שבכל שנה מושקעים כ-100 מיליארד דולר בחפירות ובקידוחים לטובת מיפוי תת-הקרקע.

"בדיוק הבוקר קראתי שכלי הנדסה פגע בתשתית תקשורת באחד הפרויקטים, והסיבה, לא רק בישראל, אלא בעולם היא שאין תיעוד למה שקורה מתחת לקרקע. במיוחד בהיקף שמתאים לבנייה", אמר בוועידה, לדבריו הסיבה שדברים כאלה קורים היא כי "בשוק הבנייה לא מביאים את פתרונות ההייטק האלה, וזה מה שאנחנו בעצם עושים: אנחנו מנסים לעשות זה. לשפר את הכלים לזיהוי מה שקורה מתחת לקרקע לפני שמתחילים את החפירות. אנחנו מנסים לשפר את התמונה הדיגיטלית הלא פולשנית בכדי שכל פגיעה בקרקע לא תפגע שם במשאבים. השיטה שלנו היא מיפוי לתת-הקרקע, ואנחנו רוצים לעשות את זה נגיש לכל העולם".

Exodigo היא פלטפורמת הדמיה תת-קרקעית לא חודרנית המספקת מפה תלת-ממדית דיגיטלית של נכסים מתחת לקרקע. הסטארט-אפ מתבסס על חיישנים, שסורקים משטח קרקעי וסורקים את כל התשתיות שמתחתיו, כגון, צינורות גז, מקורות מים, נפט וסכנות אחרות. מבין לקוחות החברה: קבוצת תדהר וישראל-קנדה. החברה גייסה לאחרונה כ-30 מיליון דולר.

לפי השיטה של חברת Exodigo, אפשר לגלות את התשתיות תת-קרקעיות, דליפות ותקלות, באמצעות סריקה של המשטח, וזה מה שאמור לזרז את תהליכי הבנייה ולחסוך הרבה כסף, לדבריו, "זה כמו ה-CT בעולם הרפואה, וזה רלוונטי לכל שטח שאנחנו עוסקים בו".

"כיום עבור השווקים הפתרון הוא דומה - אותם טכנולוגיות ואותם שיטות. כששואלים איך פותרים את הבעיה צריך בעצם לשאול מה הכלי הנכון, חלק מהכלים נגישים לעולמות הבנייה וחלק מהקלים שמורים למוסדות ולמומחים הגדולים. מה שמיוחד אצלנו שאנחנו מחברים את כל השיטות, ובונים תובנה אחת מכל מה שאפשר בכדי לייצר את התמונה הכי טובה", לדבריו.

איך אפשר לעשות את המיפוי?
"הסנסורים צריכים לנוע מעל המשטח הקרקעי, וצריך שיהיה מה שיניע אותם, כלי גלגלי, רחפנים לצוקך מידע מדויק ולוויינים שהם השיטה שהיא מעין מידע מקדים. השלב הראשון הוא למדוד את המידע בצורה מדויקת. אנחנו מסנכרנים את המידע עם מידע מקומי ובסוף מייצרים קובץ שהוא מפת 4D".

לסיכום, הוסיף סוארד, שהחברה הצליחה בעזרת שיתוף-פעולה עם הרבה גופים ממשלתיים ופרטיים, לעשות מיפוי תת-קרקעי לשטחים רבים. "אנחנו מאמינים שזה אמור להוריד את הזמנים ואת העלויות של פרויקטים, שעיקר העיכובים בהם הוא בשל מחסור בידע ובכלים בהם נדרש לבצע את הפרויקט". 

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות הפניקס, אורון נדל"ן, חניוני הצלחה, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ונת"ע