בעל סוכנות רכבי יד שנייה שמנסה להתחרות בשחקנים הגדולים בתחום: "המדינה לא מבינה שבסופו של דבר המחיר הסופי משורשר לצרכן"

אדי ברונשטיין, בן 52 מאזור, נשוי+3 • הבעלים של סנטר קאר • "המדינה מצד אחד נותנת ומצד שני לוקחת. מצד אחד משרדי התחבורה והכלכלה מעודדים את הענף, ומצד שני רשות המסים מערימה קשיים ונוקטת קו ניצי בקשר לתחום" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אדי ברונשטיין, הבעלים של סנטר קאר / צילום: תמונה פרטית
אדי ברונשטיין, הבעלים של סנטר קאר / צילום: תמונה פרטית

כבר 22 שנים שאדי ברונשטיין מתעסק בתחום המכוניות יד שנייה. "את המגרש הראשון פתחנו באזור עם 10 מכוניות, והיום אנחנו מחזיקים מלאי של למעלה מ-300 כלי רכב בטווח מחירים מגוון, ואנחנו גם מחזיקים ברישיון יבואן מקביל לתוצרים כגון מרצדס, סמארט, אאודי, סקודה, פיאט ןפולקסווגן", מספר ברונשטיין.

"העסק שלנו מורכב מאנשי מקצוע שנותנים מענה של one stop shop - החל מחברות קטנות שצריכות להפעיל צי רכבים קטן וצריכות לחכור רכבים, המשך בלקוח שמבקש לייבא רכב בהתאמה אישית ועד לאזרחים ותיקים שמבקשים להחליף את הרכב הישן ברכב חדש יותר".

"כיום יש יותר ביקוש למכוניות יד שנייה, בשילוב העובדה שיש יותר מכוניות על הכביש", אומר ברונשטיין. "אם פעם משק בית היה מסתפק ברכב אחד, הרי שהיום יש לפחות שני רכבים בכל משק בית משותף. גם אפשרויות המימון דרכנו הפכו את החוויה לקלה יותר, וכשמחליפים אצלנו רכב, לא צריך לרוץ למשרד הרישוי להחליף בעלות, לבדיקת רכב וכו' - הכול מתבצע דרכנו".

"הקורונה שהגיעה אלינו לפני שנתיים פגעה בייצור השבבים העולמי", הוא מספר. "מה שפגע בייצור הרכבים בכלל ורכבי הליסינג בפרט, הקפאה זו של רכבים חדשים גרמה לעלייה משמעותית במחירי הרכבים יד שנייה - חברות הליסינג הקפיאו את ההחלפות של הרכבים, פחות רכבים יצאו לשוק, והיום אפשר למכור רכב יד שנייה במחיר מחירון. כך שמבחינת רכבים יד שנייה, היום מגיעים אליי בעיקר רכבים שלא מצליחים להימכר באופן פרטי במחיר מחירון או במחיר גבוה מהשוק, ואז הם מבצעים החלפה דרכי. מצד אחד זה טוב, כי מבחינתי יש עלייה משמעותית במחירים לצרכן בעסקה של יד שנייה. מצד שני זה חיסרון מבחינתי, כי יש פחות יכולת לעסקאות החלפה יד שנייה, ואני משלם יותר על הרכבים שאני קונה".

"המדינה לא מבינה שבסופו של דבר המחיר הסופי משורשר לצרכן", מסביר ברונשטיין. "אם אני קונה יקר יותר, אני מוכר יקר יותר - אין דרך אחרת אני עסק לא מלכ"ר".

"גם הנושא של היבוא חייב להשתנות", הוא מוסיף "יש מונופולים חזקים מאוד שקונים ישירות מהמפעלים ויכולים לשרשר את המחיר לצרכן. קיים פוטנציאל עצום ליבוא המקביל לכלי רכב, שיוכל 'לחלק עוגה' שמתחלקת כיום בין 10-15 יבואנים בלבד בצורה הרבה יותר רחבה, ובכך להביא להוזלת מחירים לצרכנים. לצערי, המדינה מצד אחד נותנת ומצד שני לוקחת. מצד אחד משרדי התחבורה והכלכלה מעודדים את הענף, ומצד שני רשות המסים מערימה קשיים ונוקטת קו ניצי בקשר לתחום הזה.

"לכן אני, כיבואן מקביל, מעדיף להתמקד במכוניות יוקרה, מכוניות מיוחדות, משום שבסגמנט הזה אני יכול להיות תחרותי מול היבואנים הוותיקים. לדוגמה, יבואן רשמי שקונה ישירות מהמפעל, מקבל הנחות והטבות, והוא מקבל את האישורים הנדרשים ישירות מהמפעל. אני כיבואן מקביל מביא ללא האישורים מהמפעל ומדובר בסביבות 10% יותר במחיר עם הכניסה לישראל - מחיר שמשורשר באופן טבעי ישר לצרכן. גם בנושא של רכבים ירוקים, חשמליים, לפני שלוש שנים המדינה עודדה כניסת רכבים ירוקים ונתנה הטבות מס.

"ראו ברשות המסים שצרכנים מתחילים לרכוש רכבים כאלה בכמויות גדולות יותר, וכהרגלה, רשות המסים מיד באה בשיטות שמבטלות את ההנחות לרכבים לא מזהמים ובעצם מנציחה את המשך היבוא של רכבים מזהמים, שכן הרכבים שהם חשמליים/פלאג-אין/הייברי  בבסיסם הם יקרים יותר מרכבי בנזין וגם מבוקשים יותר באיחוד האירופי, ולכן יותר קשר לקבל את הרכבים האלה בכמויות גדולות. לצערי רשות המסים פוגעת באופן ישיר בתחרות בענף הרכב מתוך ראייה צרה וחוסר רצון של המערכת להתחדש ולהתאים את עצמה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il