שרת הפנים שקד חתמה על צו שיחסוך 2.7 מיליון ימי המתנה בשנה לבעלי עסקים

שרת הפנים איילת שקד חתמה על צו רישוי עסקים, שיבצע דה-רגולציה והקלה ניכרת ברישוי עסקים • הצו ישפיע על כ-36 אלף עסקים במדינה ויחסוך מאות מיליוני שקלים בעלות רגולטורית

איילת שקד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
איילת שקד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היום (ד') שרת הפנים איילת שקד חתמה על צו רישוי עסקים, שיבצע דה-רגולציה והקלה ניכרת ברישוי עסקים, במטרה להקל על בעלי העסקים ולהגביר את התחרות במשק. התיקון ישפיע על כ-36,000 עסקים בישראל, וצפוי לחסוך 2.7 מיליון ימי המתנה בשנה, ומאות מיליוני שקלים בעלות רגולטורית.

כפי שפרסמנו בגלובס עם ההצהרה על הרפורמה, מעתה יידרשו בעלי העסקים האלו להוציא רישיון יצרן או יבואן בלבד ועל פי הנתונים שהוצגו, מדובר בחיסכון של 40 אלף שקל לכל בעל עסק. בנוסף, עבור מאפיות, יקבים ויצרני שוקולד ומזון קטנים שנדרשו עד כה לכפל רישיונות יצרן ועסק, מעכשיו כל יצרן מזון קטן לא יצטרך רישיון עסק. על פי הנתונים מדובר בחסכון של 45 אלף שקל לכל בעל עסק.

בנוסף, עבור מסעדות, בתי קפה ופאבים שמוכרים אלכוהול ונדרשו עד כה לאישורי משטרה - החובה תבוטל ומדובר יהיה בחיסכון של כ-10,000 שקל לעסק. עוד הוכרז על ביטול חובת רישיון לפנצ'ריות, הובלת חלב גולמי, הובלת רכבים ועסקים קטנים בקניונים. השרה שקד אמרה כי מדובר בחיסכון של חצי מיליארד שקל בשנה לכ-44 אלף בעלי עסקים ובימי עסקים רבים שהוקדשו לטיפול בבירוקרטיה העודפת. בנוסף הוחלט להאריך תוקף רישיונות לעסקים. לבתי אבות, פאבים, בריכות שחייה, קניונים, משחקיות, פארקים של מים ומקוואות מחמש שנים לעשר. עבור אטליזים יוארכו הרישיונות משנה לחמש ועבור מלונות מעשר ל-15 שנה.

סגן השר אביר קארה, האחראי על הרגולציה בממשלה, אמר כי "בעלי עסקים בישראל התרגלו לתהליך רישוי מנופח ויקר שאין לו אח ורע בעולם. מהיום התהליך יהיה קל, זול והגיוני יותר לעשרות אלפי עסקים. עם הקמת הממשלה החלטנו לרסק את הבירוקרטיה המיותרת ולאפשר לבעלי העסקים להשקיע בצמיחה ובעובדים במקום להשקיע בבירוקרטיה ובטפסים".

הממשלה מקדמת כמה מהלכי טיוב וייעול רגולציה במקביל, לרבות הרגולציה בכבאות האש, כדי לסנכרן אותה עם המלצות ה-FSRI, ארגון המומחים לבטיחות באש. בצורה כזאת, דרישות רגולטוריות ישנות, לא רלוונטיות ומכבידות מדי יפנו את מקומן לטובת רגולציה של ניהול סיכונים בהתאם להמלצות המומחים. בנוסף, השרה שקד פרסמה תיקון בתחילת השנה והוביל להקלה רגלטורית ב-8 פריטי רישוי נוספים.

שרת הפנים, איילת שקד מספרת ש"חתמתי היום בהתרגשות רבה על צו היסטורי המבטל באבחה אחת הרבה רשיונות עסק מיותרים. בזכות הצו הזה, הרבה מאוד רשיונות עסק קטנים ובינוניים יכולים לנשום היום לרווחה ולהפסיק להאנק תחת גלגלי הבירוקרטיה של הרשות המקומית. ביחד עם סגן השר, ח״כ אביר קארה עשינו את הבלתי יאמן והשלמנו את המהפכה ברישוי עסקים במהירות שיא. זו בשורה ענקית למגזר העסקי בישראל!".

בעיני סגן השר אביר קארה "השלמת הרפורמה היום היא ניצחון אדיר שגם תתרום רבות להורדת יוקר המחיה. אני מודה לחברתי שרת הפנים על העבודה המקצועית והמהירה ולראש הממשלה על הרוח הגבית לרפורמות חסרות התקדים אותן אנו מובילים בימים אלה לפתיחת השווקים לתחרות בריאה ולהורדת רגולציה מיותרת".