בכירים עונים: כך ננצל את ההזדמנות שנוצרה בתיירות לאחר המגפה

בפאנל בנושא השפעות הקורונה על תחום התיירות בוועידת התיירות של ישראל, בכירי הענף דנו עם כתבת התיירות של גלובס, מיכל רז-חיימוביץ', בטלטלה שיצרה הקורונה, באסטרטגיות החדשות ששינו לחלוטין את העולם הזה ובהזדמנויות שנוצרו בעקבות המגפה

פאנל יש לנו ארץ נהדרת, ועידת התיירות של גלובס / צילום: איל יצהר
פאנל יש לנו ארץ נהדרת, ועידת התיירות של גלובס / צילום: איל יצהר

מגפת הקורונה ששינתה את חיינו עוד ב-2019, טלטלה את ענף התיירות. הנגיף הוביל לשינויי ההרגלים גם של התיירים וכפועל יוצא גם של העוסקים בענף. כתוצאה מכך נוצרו הזדמנויות ואסטרטגיות חדשות ששינו לחלוטין את עולם התיירות. בפאנל "יש לנו ארץ נהדרת: הזדמנויות חדשות בעקבות משבר הקורונה" שהנחתה מיכל רז-חיימוביץ', כתבת התיירות והתעופה של גלובס, בוועידת התיירות של ישראל, הסבירו חלק מבכירי הענף על השינויים וההזדמנויות הללו.

"בכל משבר יש בו סוג של הזדמנות", אמר פיני שני, סמנכ"ל בכיר וראש מינהל השיווק במשרד התיירות. "עצירת תנועת התיירות והפתיחה מחדש מאפשרת לנו לאזן יותר נכון בין איכות לכמות. לצד זה שצריך להחזיר את תנועת התיירות, צריך לוודא שהתייר שמגיע לכאן משאיר הרבה כסף. את זה אפשר לעשות על ידי פניה למדינות וקהלים מסוימים. על זה אנחנו עמלים".

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל התייחס גם הוא לסוג התיירים שאליהם ישראל צריכה לכוון. "חלק ניכר מתקציב השיווק צריך להיות על תיירים שמגיעים לכאן ויהדהדו את החוויה שלהם, ולהתייחס אליהם כאל אנשי המכירות שלנו". פתאל טען שהביקושים לחופשות בישראל נמצאות בעלייה תלולה והדגיש: "ההבנה הזאת של מה זה באמת לדאוג לחוויית תייר משמעותית שתהפוך אותו לאיש מכירות זה דבר שמצופה. האם אנחנו מספקים לו רגע שהוא מחסיר פעימה? לא תמיד".

בחודשים האחרונים, בעקבות החתימה על הסכמי אברהם, אנשי התיירות בארץ מתכוננים לבואם גם של תיירים ממדינות המפרץ. ג'עפר עפיפי, מנכ"ל נזארין טורס, התייחס לאתגרים בעיצוב חוויית התייר שלהם פה בישראל: "זה מתחיל משדה תעופה והביטחון שם, אי אפשר להביא תיירים ולתסכל אותם בדרך לפה - זה חסם גדול".

יצירת חווית תיירות היא אינה עניין של מה בכך, במיוחד לאור העלייה הגבוהה בביקושים לחופשות, וגם בשל המחסור החמור בכוח אדם. "זה לא מפתיע", אמרה טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות. "בכל זאת שרי האוצר והתחבורה שלחו את העובדים שלנו להחליף מקצוע. אנחנו מטפלים במחסור, ומתחילים גל הכשרות מאוד אינטנסיבי לתיירות איכותית, וטיפול בנסיעות. אנחנו גם מנהלים שיתופי פעולה מאוד מעניינים עם מכללות וגם עם משרד החינוך".

שחף אוחנה, מנכ"ל סלינה ישראל סיפר גם הוא על הצורך ליצור חוויה זכירה לתיירים - במיוחד הצעירים שבהם. "אנחנו מוצאים היום שהצריכה של הקהל הצעיר היא באמת מאוד חווייתית, היא פחות לוקיישן מטורף על הים, הם מחפשים חוויות שאפשר להצטלם ולקחת הבייתה", אמר. "פחות מעניין אותם הכרית והמיטה, אלא איזו חוויה הם חוו".

***גילוי מלא. בשיתוף עיריית עכו, החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת בע"מ ומשרד התיירות