אורנה בן דור: "פריפריה זה לא עניין גיאוגרפי, אלא מה שמרגישים"

"פגשתי נשים נהדרות, יפהפיות, מצחיקות, שלא באמת מאמינות שהן יכולות לקחת מקום במרכזי הכוח של החברה הישראלית", סיפרה הבמאית אורנה בן דור, יוצרת הסדרה "פריפריה אימפריה", בכנס "50 הנשים המשפיעות" של גלובס • "החיבור בין סוציו לאקונומי הוא מתעתע, כי גם אם יש אנשים מאוד עשירים בפריפריה, אם הם לא חצבו את דרכם דרך מרכזי הכוח שמשפיעים על חיינו - הם עדיין פריפריה"

הבמאית אורנה בן דור / צילום: תמר מצפי
הבמאית אורנה בן דור / צילום: תמר מצפי

הבמאית אורנה בן דור, יוצרת הסדרה "פריפריה אימפריה" המשודרת ב-yes, אמרה בכנס "50 הנשים המשפיעות" של גלובס כי "פריפריה זה לא עניין גיאוגרפי, זה מה שמרגישים מבפנים. הרבה אנשים מהפריפריה הצליחו כי הם הגיעו ממקום שהרגישו שמגיע להם לקחת חלק בחיים האמיתיים, אבל יש בפריפריה גם אנשים מצליחים רבים, שהמדינה לא הצליחה לייצר אצלם את תחושת השייכות, וזה ניכר בחברה הישראלית".

הסדרה שיצרה בן דור מציגה נשים מהפריפריה שהצליחו כלכלית ומנהלות חברות בתחום האופנה והיופי, אך למרות זאת, אמרה, "הן לא מרגישות שוות לכולנו. גיליתי שסוציו ואקונומי הם שני דברים נפרדים שאין ביניהם קשר. מבחינה כלכלית הן כל-כך עשירות, בזכות עצמן, ומנהלות חברות ביד רמה. אבל מבחינה סוציולוגית, במקום שבו הן גדלו, כדור שלישי לפריפריה, המדינה לא הצליחה לייצר עבורן את האפשרות להרגיש שוות לכולנו, כי הן מנוכרות.

"ניכור קורה כאשר אנשים חיים בחברה ולא מרגישים חלק ממנה ולא מאמינים שהם יכולים לשנות אותה. פגשתי נשים נהדרות, יפהפיות, מצחיקות, שלא באמת מאמינות שהן יכולות לקחת מקום במרכזי הכוח של החברה הישראלית. הן לא מאמינות שמגיע להן, ולכן זה לא מעניין אותן. פוליטיקה לא מעניינת אותן, כי הן מנוכרות. זו לא אחת ולא שתיים, ואנחנו פשוט מפסידים אותן, כי הן לא רוצות לקחת חלק בסצנה המרכזית של הקיום שלנו".

"החיבור בין סוציו לאקונומי הוא מתעתע"

"הסבא והסבתא שלהן הגיעו הנה ורוסקו, ההורים הפכו לצווארון כחול, והן הדור השלישי, דור שיודע לעבוד, לעשות כסף, ליהנות ולבלות. אם אני אומרת להן שאני רוצה לדבר איתן על פוליטיקה, הן אומרות: 'זה משעמם אותי. זה של זקנים'. אני לא מאמינה שזה באמת משעמם אותן, אלא יש להן פחד מלהתעסק בזה, כי כל-כך הרבה שנים לימדו אותן שזה לא קשור אליהן, ושהן לא יכולות לשנות את המצב.

"לכן אני חושבת שהחיבור בין סוציו לאקונומי הוא מתעתע, כי גם אם נוצרה שכבה של אנשים מאוד עשירים בפריפריה, אם הם לא חצבו את דרכם דרך השכלה, הצבא, מוסדות שיש בהם מרכזי כוח שמשפיעים על חיינו - הם עדיין פריפריה".

בן דור התייחסה גם לאחד הפרקים בסדרה שיצרה, שבו רואים את הגיבורות מארגנות תצוגת אופנה בפריפריה, בה הסבתות שלהן היו אורחות הכבוד. "מבלי להרגיש, הן עשו מחווה לסבתות. אלה משפחות שבהן הסבתות גידלו את הנכדות, כי האימהות יצאו לעבוד בכמה עבודות, וזה מדהים לראות עד היום שהן מנשקות לסבתא את הרגליים. זה היה אחד הדברים המרגשים, המפעימים ומעוררי הקנאה ביותר".

גילוי מלא: כנס הנשים המשפיעות של גלובס נערך בשיתוף פלאפון, yes ובזק בינלאומי