כשהכנסת והממשלה לא מתפקדות - האזרחים ממשיכים להיפגע
לפי אומדן ראשוני שפרסם החשכ"ל, העלייה ביחס החוב לתוצר נמוכה מהצפוי • בשל ההתמודדות עם משבר הקורונה, ב-2020 חל גידול של כ-78.8 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה בהשוואה לשנת 2019, לצד קיטון של כ-29.4 מיליארד שקל בסך הכנסות הממשלה
מה ניתן ללמוד מהמצגות שהציג משרד האוצר בפני הממשלה וקבינט הקורונה? • באוצר התמקדו בעלות הכלכלית, בניסיון לעבוד תחת אי סדר ובהכנת תחזיות מעכשיו לעכשיו
הישג חלקי לגלובס ולכלי תקשורת נוספים שביקשו להפוך את דיוני קבינט הקורונה לשקופים: שוחררו לפרסום המצגות מאחורי ההחלטות • עם זאת, נעשה מאמץ להקשות על הקריאה שלהן - המצגות סרוקות ופסקאות רבות נמחקו מהן, מה שמעלה תהיות אם שיקולים פוליטיים היו מעורבים במחיקות
הצעת החוק תאפשר לאוצר להמשיך ולממן את פעילות הממשלה שנה שנייה ברציפות ללא תקציב מדינה מאושר • מדובר בהישג לשר האוצר כ"ץ שמנסה למנוע בדרך זו עצירה כמעט מוחלטת של פעילות הממשלה החל מ-1 לינואר
הממשלה והכנסת טיפלו כמעט אך ורק בעניינים הקשורים לקורונה, ולא מילאו את תפקידיהן בתחומים האחרים - כך לפי בדיקה שנערכה במכון הישראלי לדמוקרטיה • קשה למצוא דבר חקיקה מהותי אחד שלא נובע מהקורונה או מהשלכותיה הכלכליות
מאז 2008, רוב מדינות המערב, כמו גם מוסדות בינלאומיים דוגמת קרן המטבע , מבינים בהדרגה שהשוק לבדו אינו מסוגל למנוע משברים או לנהל אותם בהצלחה • המשבר הנוכחי מהווה תזכורת לתפקיד הקריטי שממלאת המדינה בהגנה על היחיד ועל החברה כאחד
דווקא בתקופת הקורונה חשוב שהאזרחים ידעו על מה משרדי הממשלה מוציאים את כספם • אלא שרבים מהמשרדים לא משתפים את הציבור בפירוט הוצאותיהם
יכולת תמרונו של השירות הציבורי כולו תלוי ועומד בידיהם של פקידים דוגמת יועמ"שים במשרדי הממשלה השונים, תקציבאים, חשבי אוצר זוטרים ועוד, כולם מדרג ניהול בינוני ולא בכיר אך על פיהם יישק דבר
הפוליטיקאים הם קובעי המדיניות הטובים ביותר בשיטה הישראלית, אך הם אינם בהכרח המנהלים הטובים ביותר • הבה ניתן לכל אחד לפעול בתחום שבו הוא הטוב ביותר: לפוליטיקאים לקבוע את המדיניות הנכונה, ולאנשי המקצוע לבצעה בצורה המקצועית ביותר
לא חסרות קונסטרוקציות משפטיות להכרה בסמכות שיפוטית זו לבטל חוק יסוד או תיקון לו. השאלה החשובה היא כיצד הכרזה עליהן ושימוש בהן מקדמים אותנו כחברה. האם הגענו למצב הקיצוני בו כלו כל הקיצין, ויש צורך לשלוף את אותו נשק לא קונבנציונלי?
בהוראה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויחד עם שר המשפטים אבי ניסנקורן התקיימה ישיבה טלפונית של ועדת השרים לחקיקה שבמהלכה אושרו מספר הצעות חוק פרטיות באופן חריג לתקופה שנועדו לסייע לנשים הסובלות מאלימות
העתירה נגד ממשלת החילופין מציעה לבג"ץ לפעול ללא סמכות בחוק ולהפוך את עצמו לגורם עצמאי שבודה כללים מליבו - צעד שיעצים את המשבר החוקתי
יכולנו לספר לכם על דיל המינויים הפוליטיים שאושר בממשלה, על השרים שהחרימו את הישיבה או על הסקרים האחרונים • במקום זה החלטנו להביא שני מונולוגים של שני רגולטורים בכירים שמספרים לגלובס, בעילום שם ובגילוי לב, איך נראים משרדי ממשלה שלא מתפקדים
היועמ"ש דרש והליכוד וכחול לבן הצליחו להסכים בסוף - הממשלה תאשר סדרה של מינויים ביום ראשון, ביניהם יהלי רוטנברג לחשב הכללי במשרד האוצר והוד בצר למנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי • למרות הפשרות, בליכוד עדיין מסרבים למנות מנכ"ל למשרד המשפטים
חקיקה המיטיבה עם עצמאים ומובטלים, תוספת כספית למגזרים וקידום יוזמות סקטוריאליות • הממשלה שבה ומקדמת שורה של הטבות כספיות שחלקן אפיינו בעבר תקופות של טרום ההכרזה על בחירות
בנימין נתניהובצלאל סמוטריץ'גם זה קרה פההכנסתהמוניטורישראל במלחמהמשרד האוצרמשרדי הממשלהצה"לתקציב המדינה