צינור הגז הערבי יוארך מסוריה לטורקיה ולמרכז אירופה

מדינות ערב הגיעו להסכמה בדבר הארכת צינור הגז הערבי ממצרים לטורקיה, במטרה לייצא גז למדינות מרכז אירופה. שרי האנרגיה של מצרים, סוריה, ירדן וטורקיה נפגשו בראשית השבוע בקהיר, וסיכמו על ביצוע השלב השלישי של הארכת צינור הגז הערבי, במטרה לספק גז לטורקיה ולמדינות מרכז אירופה החל משנת 2007.

השלב הראשון של הפרויקט כלל בניית צינור מאל-עריש שבמצרים אל העיר עקבה שבירדן, באמצעות צינור תת מימי עוקף ישראל. כיום מפעילה ירדן באמצעות הגז המצרי את תחנת הכוח בעקבה (המייצרת 650 מגוואט) ומתכננת בעתיד להרחיב את השימוש בגז גם לבתים פרטיים ולמכוניות.

עד סוף השנה צפוי להסתיים השלב השני של הקו, מאזור עקבה לגבול ירדן סוריה. מדובר בקו באורך 390 קילומטר והשקעה של כ-300 מיליון דולר, ועד כה נבנה מעל 90% ממנו.

בפגישה בראשית השבוע הסכימו השרים על הקמת חברה משותפת מצרית-סורית-טורקית לביצוע החלק השלישי של הקו, מגבול ירדן-סוריה עד לגבול סוריה-טורקיה. במקביל, טורקיה תבצע הכנות להנחת התשתית הנדרשת לייצוא הגז הטבעי המצרי למדינות אירופה. טורקיה מעוניינת לגוון את מקורות האנרגיה שלה ולהפיק תועלת הן מהגז המצרי, והן להפוך לצומת דרכים בעל השפעה גיאו אסטרטגית על שיווק הגז הערבי.

כאמור, מדובר ביוזמה שביצועה החל בשנת 2001 לספק למדינות ערב גז טבעי ממצרים, תוך עקיפת ישראל. עם זאת, ביוני השנה חתמו מצרים וישראל על הסכם למכירת גז טבעי בהיקף של 2.5 מיליארד דולר.