משרד השיכון לא הצליח לצנן את התלהבות הבורסה ממניות הנדל"ן

חברות הבנייה למגורים הגדולות רשמו עליות שערים חדות על רקע העלאת מחירי הדירות * משרד השיכון הגיב בביטול מוחלט והאשים את הקבלנים בהטעיה

האם סקטור הנדל"ן עשוי להיות הדבר החם הבא בבורסה? עפ"י התגובה המהירה היום של המשקיעים לכותרות העיתונים יתכן מאוד שכן, עפ"י משרד השיכון התשובה, ככל הנראה, שלילית. מנתוני הלמ"ס, שפורסמו אתמול (א'), עולה כי מחודש פברואר ועד חודש יוני נרשם גידול של כ-6% בקצב מכירות הדירות החדשות, כשמלאי הדירות ממשיך לרדת. בנוסף, חברות הבנייה למגורים המובילות הפועלות בשוק המקומי דיווחו לאחרונה על העלאת מחירי הדירות, בעיקר על רקע עליית מחירי התשומות, אך גם בעקבות התעוררות מסוימת בביקושים.

סקטור הנדל"ן המקומי היה שרוי בשנים האחרונות במשבר חריף, על רקע המיתון, כשהחברות המקומיות סיפקו מדי רבעון אינדיקציות פסימיות לגבי מצב הענף. עם זאת, במקביל להתאוששות הכלכלית המורגשת במשק בשנתיים האחרונות, החלו גם חברות הבנייה למגורים להביע ניצנים של אופטימיות לקראת המשך השנה. הערכה היא, כי התאוששות הסקטור תתרחש כתגובת 'מעגל שני' להתאוששות המשק, עם המשך ירידת שיעור האבטלה ועליית הביטחון התעסוקתי וכוח הקנייה של הציבור.

על רקע האינדיקציות שפורסמו אתמול, רשמו היום מרבית מניות הנדל"ן המקומיות עליות שערים חדות ומדד הנדל"ן 15 ננעל בעלייה של 2.2%. בין היתר, נרשמו עליות חדות בקרב החברות העוסקות בתחום הבנייה למגורים. אפריקה ישראל ב-3.3%, החברה-הבת דניה סיבוס ב-4.4%, אזורים 3.8%, שיכון ובינוי ב-3.7% ונכסים ובניין עלתה 4%.

ראוי לציון, כי משרד השיכון הגיב היום בביטול מוחלט לכותרות העיתונים וציין, כי התאוששות ענף הנדל"ן היא בבחינת "פאטה מורגנה" שאין לה קשר למציאות. במשרד ציינו, כי הענף עדיין מצוי במשבר עמוק, וכי העלאת מחירי הדירות האחרונה, היא בבחינת ניסיון של הקבלנים לבשר ב'כוח' על סיום המשבר בענף. *