דיוני ארגון הסחר העולמי: ישראל והאיחוד האירופי ירחיבו הסחר בשירותים

בדיוני ארגון הסחר העולמי, ה-WTO, שנפתחו אתמול (ג') בהונג-קונג, סיכם שר האוצר והתמ"ת, אהוד אולמרט, עם נציב הסחר של האיחוד האירופי, פיטר מנדלסון, על פתיחת שיחות להרחבת הסחר הבילטראלי בין הצדדים, בתחומי השירותים.

מנדלסון הבטיח, כי ניתן יהיה להתקדם במו"מ זה על-פי מוכנותם של ישראל והאיחוד לקדם ליברליזציה בסחר בשירותים ביניהן, ללא קשר לקצב ההתקדמות במו"מ עם שאר מדינות האיזור.

בשיחה עם מנדלסון הציג אולמרט את חשיבותו של הסקטור החקלאי בישראל עבור המדינה. לדברי אולמרט, "אנחנו מחויבים להמשך הליברליזציה והסחר העולמי, אך עומדים על כך שתיקבע נוסחה גמישה ומתונה שתתאים לחקלאות הישראלית. יש לנו את החקלאים הטובים בעולם, שמקיימים חקלאות בתנאים קשים, ועלינו לאפשר להם להמשיך לתפקד".

סמנכ"ל משרד החקלאות, צבי אלון, חבר המשלחת הישראלית, אמר ל"גלובס", כי מנדלסון הוא דמות מפתח בכינוס. אלון ציין, כי ארה"ב, אירופה, קנדה ויפאן, נדרשות ע"י המדינות החקלאיות המתפתחות, בראשן הודו, ברזיל וארגנטינה, להפחית את הסובסידיות לחקלאות.

מדינות המערב העשירות טוענות, כי הן מוכנות לכך, רק בתמורה לפתיחת המדינות החקלאיות לשירותים, בנקאות וסחר מהמערב.

לטענת המדינות המתפתחות, שאינן מוכנות לחשיפה מלאה גם בתחומי שירותים ומוצרים לא חקלאיים, הפחתות התמיכה והסובסידיות לחקלאות אותן מציעות עד כה מדינות המערב העשירות, אינן מספיקות.

ראש מינהל המכס ברשות המיסים, עמי סגל, המשתתף בשיחות, אמר ל"גלובס", כי בעבר לחץ מנדלסון להקמת ועדה מטעמו שתפעל מול ישראל והפלשתינים, לתיאום בעיות המכס בסחר בין הצדדים, בהתאם להסכמי פריס. לפיכך, הוסיף, עידכן אולמרט את מנדלסון, כי ישראל רואה את המצב בדאגה, עקב כך שהפלשתינים אינם מקיימים הן את הסדרי הביטחון שנקבעו והן את הסדרי המכס.