המופע של סטיב

כנס מקוורלד אקספו, האירוע השנתי המרכזי של יצרנית המחשבים אפל, משמש במה מרכזית למנכ"ל סטיב ג'ובס לחשיפת מוצרים ושירותים חדשים, בלא להתחרות עם השקות של יצרנים אחרים בתערוכת האלקטרוניקה הצרכנית CES בלאס וגאס שהסתיימה אתמול (ב').

מקוורלד (או, אם תרצו, המופע של ג'ובס) מעורר עניין רב בשל מעמדה המיוחד של אפל כקובעת טרנדים בשוק המחשבים, האביזרים והתכנים הדיגיטלים. לאירוע צפויים להגיע 30 אלף מבקרים ובכללם 600 נציגי התקשורת, כמו גם קרוב ל-400 חברות התומכות במוצרים והטכנולוגיה של אפל.

ההשקה בשנה שעברה של iPod מיני ושרותי הורדת תכני הטלוויזיה (עם רשתות ABC וNBC-), מעמדם הדומיננטי של ה-iPod וספריית השירים iTunes, כמו גם דממת האלחוט באפל, יצרו חרושת שמועות ובאז שמפרנס אינספור אתרים ובלוגים.

פרשנים מעריכים כי ג'ובס עשוי להציג את המחשב הנייד או השולחני הראשון המבוסס על מעבד אינטל, לאחר ההודעה בשנה שעברה על החלפת מעבדי PowerPC באלו של אינטל. המחשב החדש עשוי לתמוך בחלק מהחידושים בחלונות ויסטה, מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט.

חרושת השמועות יצרה גם ציפייה לדגם משודרג של iPod Shuffle , הדגם הזול ביותר של נגני המוסיקה, שאולי יגיע בתוספת צג קטן לניהול טוב יותר של התכנים. עוד חשיפה אפשרית היא למערכת ההפעלה החדשה של אפל, Leopard, שדרוג אפשרי לתוכנת ניהול תמונות ווידאו שתקרא iLife06 ותוכנה נוספת שתקרא iWeb.

מדיווחים שונים עולה גם כי אפל שוקדת, כנראה, על פיתוח ממירים חכמים על בסיס מק מיני, המחשב הזול (ב-499 דולר) שחשפה במקוורלד הקודם. הממירים יאפשרו לחבר בין מחשבים לטלוויזיות דיגיטליות, כדי לצפות בתכני וידאו שמורדים מהאינטרנט, מעל גבי מסכים ביתיים גדולים.

לפי הניו יורק טיימס, ג'ובס יודיע גם על הסכם להורדת מערכונים קלאסיים של תכנית הסאטירה הפופלרית סאטרדיי נייט לייב, תמורת 1.99 דולר, אותה עלות של הורדת פרקים מסדרות הטלוויזיה הפופלריות אבודים ועקרות בית נואשות.

כך או כך, אפל בניהולו של ג'ובס מצליחה לחזק את מעמדה בשוק למרות שהיא מחזיקה בסך הכל ב-5% משוק המחשבים. ההישג נזקף לא מעט לזכות iPod החולש על 69% משוק נגני המוסיקה הדיגיטליים. חטיבת המחשבים של אפל רשמה ב-2005 הפיסקלית הכנסות בסך 6.3 מיליארד דולר בעוד iPod תרם 4.5 מיליארד דולר. נתונים אלה אינם כוללים את המכירות בחגים.

"אם מישהי יכולה לחלום על עיצוב חדש של מחשבי מחברת, זו אפל", אומר אנליסט בסאן-פרנסיסקו, שמדרג את מניות אפל כ"ביצועי-יתר לשוק" ואינו מחזיק אותן.