קיזוז הפסד מני"ע מול שבח ממכירת מקרקעין

במקרים בהם נייר ערך טומן בחובו הפסד ולא מומש ב"מכירה הרעיונית", ניתן יהיה למכור את נייר הערך בשנת 2006, ולקזז את ההפסד כנגד שבח המקרקעין

סעיף 92 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש) התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), המצוי בפרק ה' לפקודה, מסדיר את נושא קיזוז הפסדי הון (היינו הפסדים שנוצרו ממכירת נכס הוני), מול רווחי הון (היינו רווחים שנוצרו ממכירת נכס הוני). סעיף 92(א) לפקודה, כנוסחו בטרם תיקון 147 לפקודה, קבע כי הפסד הון ממכירת נכס בשנת המס יקוזז תחילה כנגד רווח הון ריאלי ממכירת נכס אחר, והיתרה תקוזז כנגד "סכום אינפלציוני" (היינו, רווח הון הנובע מעליית המדד) חייב במס במכירת הנכס האחר, ביחס לפיו כל שקל של ההפסד יקוזז כנגד שלושה שקלים וחצי של סכום אינפלציוני. סעיף 92(ב) לחוק מאפשר להעביר הפסד הון (לרבות שבח מקרקעין) שלא ניתן היה לקזזו בשנת המס שבה נוצר, ולקזזו מול רווחי הון בשנים שלאחר אותה שנת מס.

סעיף 88 לפקודה קובע, כי מקרקעין אשר במכירתם חל מס שבח לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) התשכ"ג-1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין"), אינם מהווים "נכס" לעניין פרק ה' לפקודה. לפיכך, לכאורה, סעיף 92 אינו אמור לחול על שבח מקרקעין או הפסד ממכירת מקרקעין. אולם, הסעיף קובע, כי לעניין קיזוז ההפסדים ייחשב הפסד ממכירת מקרקעין כהפסד הון, ושבח מקרקעין ייחשב כרווח הון. משמעות הסעיף היא, כי ניתן לקזז הפסד ממכירת מקרקעין מול רווח הון ממכירת נכס אחר ולהיפך: הפסד ממכירת נכס הוני ניתן לקיזוז כנגד שבח ממכירת מקרקעין.

ההיגיון העומד מאחורי הוראה זו הוא, כי למרות שבאופן עקרוני על מכירת מקרקעין חלות הוראות חוק מיסוי מקרקעין, ועל מכירת נכסי הון שאינם מקרקעין חלות הוראות הפקודה, שבח מקרקעין מהווה למעשה סוג ספציפי של רווח הון, ועל כן, כפי שניתן לקזז הפסד הון כנגד רווח הון ניתן לקזז הפסד הון כנגד שבח ממכירת מקרקעין, ולהיפך.

במסגרת תיקון 147 לפקודה, שנחקק בעקבות המלצות ועדת קפוטא-מצא, אוחדו שיעורי המס החלים בשוק ההון. נקבע, כי ככלל יש להטיל מס בשוק ההון בשיעור של 20%, במקום שיעור המס שנקבע בעקבות רפורמת ועדת רבינוביץ' (תיקון 132 לפקודה), בגובה 25%. לפיכך נקבע, כי החל מ-1.1.2006 יחול מס רווח הון בשיעור 20%. מתוך המגמה האמורה (והמבורכת), של איחוד שיעורי המס בשוק ההון, בוטל חלק ה'3 לפקודה, שקבע, כי במכירת ניירות ערך הנסחרים בבורסה יחול מס רווח הון בשיעור 15%. הוועדה קבעה, כי מס רווח הון בשיעור 20% יחול על מכירת ניירות ערך בידי יחיד, בין אם הם נסחרים בבורסה ובין אם לאו. כמו כן, בוטלה ההבחנה בשיעורי המס בין מכירת ניירות ערך בבורסה בישראל למכירת ניירות ערך בבורסה בחו"ל, ונקבע כי בשני המקרים יחול מס בשיעור 20%. בנוסף נקבע, כי שיעור המס על ריבית ועל דיבידנד יופחת מ-25% ל-20%.

לעומת זאת, משיקולים פיסקליים ובשל ההדרגתיות ביישום מרכיבי תוכנית הרפורמה, נדחה איחוד שיעור מס השבח עם שיעור מס רווח ההון. שיעור מס השבח נותר על כנו, בגובה 25%, עד לשנת 2007, כאשר החל משנה זו יופחת שיעור המס על שבח מקרקעין אצל יחיד ל-20%, בגין שבח שנצבר לאחר 7.11.2001.

ביטול ההבחנה בין שיעורי המס החלים על ניירות ערך הנסחרים בבורסה לשיעורי המס החלים על מכירת ניירות ערך שאינם נסחרים בבורסה, וכן ביטול ההבחנה בין ניירות ערך הנסחרים בבורסה בישראל לבין חו"ל, והשוואת שיעורי המס על ריבית ועל דיבידנד לשיעור המס בגין רווח הון - אפשרו למחוקק להתיר קיזוז הפסדים ממכירת ניירות ערך, מול רווחי הון (לרבות שבח) ממכירת נכסים אחרים, או מול הכנסות מדיבידנד או ריבית. בטרם האחדת שיעורי המס, נקבע כי ניתן לקזז הפסד מניירות ערך סחירים בישראל רק מול הכנסה מניירות ערך סחירים בישראל, והפסד מניירות ערך סחירים בחו"ל רק מול ניירות ערך סחירים בחו"ל. לאחר תיקון 147 לחוק, והאחדת שיעורי המס כאמור, ניתן יהיה לקזז הפסד הון בידי יחיד או חברה, כנגד רווח הון ריאלי, או שבח מקרקעין. זאת, בין אם ההפסד או הרווח נוצר מנכס בחו"ל, לרבות נייר ערך נסחר בחו"ל, ובין אם ההפסד או הרווח נוצר מנכס בישראל, לרבות נייר ערך נסחר בישראל. כמו כן, הפסד ממכירת נייר ערך ניתן לקיזוז כנגד ריבית או דיבידנד (כל עוד שיעור המס על הריבית או הדיבידנד אינו עולה על 25%).

יחד עם זאת יצוין, כי הפסד הון ממכירת נכס מחוץ לישראל, יקוזז תחילה כנגד רווח הון ממכירת נכס מחוץ לישראל. ניתן יהיה לבצע קיזוז הפסדים מניירות ערך מול רווחי הון רק בנוגע להפסדים שנוצרו החל משנת המס 2006. לגבי הפסדים מועברים משנות המס שקדמו לתיקון 147 לפקודה (היינו משנים שקדמו לשנת 2006), ישנן הוראות מעבר.

לאור ביטול חלק ה'3 לפקודה, שהטיל מס בשיעור 15% על ניירות ערך נסחרים, והחלת מס בשיעור 20% על ניירות ערך כאמור החל מיום 1.1.2006, אפשר המחוקק לנישום לבצע "מכירה רעיונית" של ניירות הערך שבידו. כלומר, נישום המבצע מכירה רעיונית של ני"ע ישלם על הרווח שנצבר עליו עד תום שנת המס 2005 מס בשיעור 15% בלבד, ועל הרווח שנצבר לאחר מכן מס בשיעור 20%. לאור האפשרות לקזז הפסד ממכירת נייר ערך אל מול הכנסה משבח מקרקעין, הרי במקרים בהם נייר ערך טומן בחובו הפסד ולא מומש ב"מכירה הרעיונית", ניתן יהיה למכור את נייר הערך בשנת 2006 ולקזז את ההפסד כנגד שבח המקרקעין.