לינדנשטראוס נגד ג'קי מצא: דורש לפרסם שמות נישומים בהסדרי כופר

המבקר טוען שעקרון השקיפות צריך לגבור על עקרון היעילות, ואם יש צורך בשינויי חקיקה - על מזוז ליזום זאת

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, תומך בפרסום שמות נישומים ששילמו כופר במסגרת הגילוי שמתכננת רשות המיסים. כך נודע ל"גלובס".

לדברי לינדנשטראוס, "כל מניעת פרסום היא בגדר פגיעה בשלטון החוק, כי זו פגיעה בעקרון השקיפות. אם פרסום שמות נישומים צריך לעבור תיקון חקיקה, הייתי מאוד מאושר אם היועץ המשפטי היה עושה צעדים מתאימים כדי לעגן את זה".

לינדנשטראוס התבטא בנושא הכופר בדיונים שנערכו בנושא, והוא מתכוון להתייחס לכך בהרצאה בכנס של הפורום הפלילי בלשכת עוה"ד, שיתקיים בסוף השבוע בים המלח.

לדעת לינדנשטראוס, "צריך להפסיק להיות 'סניגוריה ציבורית' כלפי הנישומים. יש אינטרס ציבורי, והוא שאנשים שמעלימים מס מקבלים עונש חמור ביותר. העלמת מס היא פגיעה במרקם החברתי. ככל שהתופעה נפוצה יותר, כך הנזק גדול יותר".

לינדנשטראוס סבור, כי אין להפקיר את עקרון השקיפות לטובת עקרון היעילות. לדבריו, "צריך להוסיף שופטים, להוסיף תקציבים, אך לא על חשבון האינטרס המרכזי, שהוא פרסום שמות. אנשים שילמו כופר ובכך הודו במעשיהם. מי שמשלם כופר, זה לא אחד מל"ו צדיקים.

"בסופו של דבר, אדם משלם כופר על כך ששלח ידו לאוצר המדינה. בכך שהוא משלם כופר, הוא חוסך את הטירדה של העמדה לדין, את הפרסום הכרוך בכך, משך הזמן שמתנהל התיק בבית המשפט, שכר טירחת עו"ד, הרשעה וסיכון של הליכה לכלא.

"בתי המשפט קובעים נורמת ענישה גבוהה בנושאי מס, ומטילים קנסות ומאסרים. כל זה נחסך ממי שמשלם כופר. המדינה באה לקראתו ומאפשרת לו לשלם כופר, אז עוד לתת לו מתנה בכך שלא יפרסמו את שמו?

"נכון, התהליך לוקח זמן רב, כי לצערנו זה נדחק על ידי בתי המשפט. עבירות המס קיבלו תשומת לב נמוכה יותר, ואין מספיק כוח אדם לטפל בתיקים. התיקים נערמים בפרקליטות. למערכת המשפט קשה להתמודד, כי היא סובלת מחוסר בשופטים. יחד עם זאת, הרצון ליעילות לא צריך לבוא על חשבון השקיפות".

ברשות המיסים חוששים, כי פרסום שמות ייצור מוטיבציה שלילית לפנייה למסלול כופר ויגביר את העומס על הפרקליטויות ובתי המשפט.