חשש משנה קשה בענף היהלומים עקב ירידה בלתי צפויה בייצוא ובייבוא בינואר

מוטי גנץ: "צפוי שהרבעון הראשון השנה יהיה קשה מאוד גם אם בהמשך השנה תהיה התאוששות"

במהלך ינואר נרשמה ירידה בכל תחומי הייצוא והייבוא של יהלומים לענף הישראלי, הנחשב אחד המובילים בעולם בתחום.

יצוא יהלומים מלוטשים נטו, בניכוי החזרות, ירד ב-6.5%, להיקף 614 מיליון דולר. יצוא יהלומים גולמיים ירד ב-18.4% והסתכם ב-274 מיליון דולר והייבוא נטו של יהלומי גלם ירד בחדות גדולה עוד יותר, בשיעור של 19.2%, והסתכם ב-350 מיליון דולר.

לעומת זאת בייבוא יהלומים מלוטשים נטו חלה עלייה של 10.1%, להיקף 256 מיליון דולר.

המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, מסרב להתחייב לגבי ההמשך ולומר, כי הירידה הבלתי צפויה בתחילת השנה, אמנם מעידה על חששות מפני שנה קשה לענף. לדברי מרדכי, "אנו מצויים בפתחה של שנה חדשה ומוקדם מאוד להעריך את תוצאות הייבוא והייצוא של 2006".

התפלגות יעדי ייצוא היהלומים ב-2005, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2004, מעידה על גידול של 3% לארה"ב, 11% לבלגיה, 3% לשוויץ, גידול של 17% לאנגליה וירידה של 117% בייצוא להונג-קונג. ייצוא היהלומים להונג-קונג משמש כשער לייצוא לרוב מדינות המזרח הרחוק.

גם בינואר השנה, המשיכה ארה"ב להוות את השוק העיקרי לייצוא יהלומים מלוטשים, עת שתפסה 65% מהייצוא. שווקים חשובים אחרים היו בלגיה 9%, הונג קונג 7%, שוויץ 4% ואנגליה 3%.

יו"ר התאחדות תעשייני היהלומים, מוטי גנץ, אמר בעקבות הנתונים, כי "צפוי שהרבעון הראשון השנה יהיה קשה מאוד גם אם בהמשך השנה תהיה התאוששות". גנץ הסביר את הירידה התלולה בירידה בביקושים העולמיים, עליית הריבית וכן עליית מחירי חומרי הגלם.