רונית קן הורתה לבטל את הסכמי הבלעדיות של שירותי בריאות כללית עם בתי מרקחת פרטיים

שירותי בריאות כללית ערכה הסכמים הכוללים התחייבות של בתי המרקחת לספק תרופות במחיר מלא, למבוטחי קופות החולים המתחרות

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, הורתה לאחרונה לשירותי בריאות כללית, לבטל הסדרי בלעדיות שערכה עם בתי מרקחת פרטיים ברחבי הארץ, לפיהם נאסר על בתי המרקחת למכור תרופות למי שאינם מבוטחי שירותי בריאות כללית.

בבדיקה שנערכה במחלקה המשפטית ברשות ההגבלים העסקיים, בעקבות תלונות שהגיעו לרשות, נמצא, כי בשנים האחרונות ערכה שירותי בריאות כללית הסכמים עם בתי מרקחת פרטיים ברחבי הארץ, הכוללים התחייבות של בעלי בתי המרקחת שלא לספק תרופות כלל, או לספק תרופות במחיר מלא, למבוטחי קופות החולים המתחרות בשירותי בריאות כללית.

מרבית ההסכמים נערכו עם בתי מרקחת פרטיים ביישובים בצפון הארץ, בהם פועל רק בית מרקחת אחד, המשרת את כל תושבי היישוב, ולשירותי בריאות כללית יש מעמד של מונופול ביישובים אלה. הסדרי הבלעדיות הקשו על כניסתן של קופות חולים מתחרות ליישובים, שכן בהיעדר בית מרקחת חלופי, לא יכלו המתחרות לנפק תרופות מרשם ולתת שירות ראוי למבוטחים.

המבוטחים של הקופות המתחרות נאלצו להגיע ליישובים מרוחקים שבהם בית מרקחת המשרת את הקופה שבה הם מבוטחים, או לשלם מחיר מלא עבור תרופות מרשם.

קן קובעת בהחלטתה, כי פרקטיקה אנטי-תחרותית זו, הביאה באופן ישיר לפגיעה משמעותית בתחרותיות ובאטרקטיביות של הקופות המתחרות, לביצור מעמדה המונופוליסטי של קופת חולים כללית, לצמצום ההיצע ולפגיעה ברווחת הציבור.

בעקבות התערבותה של קן, תיקנה שירותי בריאות כללית את ההסכמים וביטלה את התניות הבלעדיות הכלולות בהם.

משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה כי, "הכללית ככלל, פועלת בכל איזורי הארץ, מול בתי המרקחת הפרטיים, ללא הגבלתם. בבדיקה שקיימה הממונה על ההגבלים העסקיים, נמצאו הסכמים חריגים בודדים בלבד, שנקבעו בעיקר בחוסר תשומת לב. מקומות אלה תוקנו במהרה".