תשובה הופך עוד שכיר למיליונר: עוזי ימין, מנכ"ל דלק USA, יקבל מניות בהטבה של כ-150 מיליון שקל

לדלק USA 349 תחנות דלק ברחבי ארה"ב ובית זיקוק בטקסס; הרוויחה בתשעת החודשים הראשונים של 2005 כ-39.5 מיליון דולר

יצחק תשובה הולך בעקבות דודי וייסמן. חצי שנה לאחר שווייסמן הנפיק בהצלחה את אלון USA בבורסת ניו-יורק, מכין תשובה את דלק USA לקראת הנפקה ראשונית של מניותיה באותה הבורסה. דלק USA, המרכזת את פעילות האנרגיה של קבוצת דלק בארה"ב, הגישה אתמול טיוטת תשקיף ראשונה לרשות ני"ע האמריקנית, לפיה היא מתכננת לגייס 230 מיליון דולר. דלק USA לא פרסמה את השווי בהנפקה, אך ההערכות הן כי הוא ינוע סביב רמה של כמיליארד דולר, אחרי הכסף. חתמי ההנפקה הם ליהמן ברדרס וסיטיגרופ. ליהמן ברדרס, אגב, נמנה גם עם חתמי הנפקת אלון USA, שנסחרת כיום לפי שווי של כ-960 מיליון דולר.

ההנפקה של דלק USA צפויה להפוך לאחת משלוש ההנפקות הראשוניות הגדולות של חברה ישראלית בשוק ההון האמריקני. קדמו לה ההנפקה של זכיינית הסלולר פרטנר באוקטובר 99' (גיוס של כ-605 מיליון דולר לחברה ולבעלי המניות) וההנפקה של אמדוקס ביוני 98' (גיוס של כ-252 מיליון דולר רק לחברה).

אם כוללים בדירוג גם את הנפקות הראשוניות של חברות ישראליות בשוק ההון הבריטי, הנפקת דלק USA היא הרביעית בגודלה, כשקדמה לה גם ההנפקה של 888, מפעילת אתר הקזינו המקוון הגדול בעולם של האחים שקד ובן-יצחק, שבוצעה בספטמבר האחרון. 888, נזכיר, ביצעה הצעת-מכר בהיקף של כ-261 מיליון דולר לפי שווי חברה של כמיליארד דולר.

דלק USA מציינת בתשקיף כי באמצעות ההון שתגייס, צפויה החברה לפרוע חוב של 52.5 מיליון לחברה-האם, קבוצת דלק, כמו גם להגדיל את ההון החוזר ולאתר יעדי רכישה נוספים.

דלק USA פועלת כיום בשני תחומים עיקריים. הראשון, זיקוק נפט גולמי - מתבצע באמצעות בית-הזיקוק של החברה הממוקם בעיירה טיילר במדינת טקסס. השני, אספקת דלק ושירותי קמעונאות, מתבצע באמצעות רשת של 349 תחנות-דלק וחנויות מכולת הפזורות במדינות שונות, כגון, אלבמה, ארקנסו, ג'ורג'יה, קנטאקי, לואיזיאנה, מיסיסיפי, טנסי ו-וירג'יניה.

בית-הזיקוק של החברה עלה באחרונה לכותרות בעקבות ההוריקן ריטה, שהיכה בחופי טקסס, אבל למזלה של דלק הוא לא פגע בו. מהתשקיף של דלק USA עולה כי בית-הזיקוק הוא היחיד מסוגו ברדיוס של 115 מיילים והוא בעל קיבולת זיקוק של 60 אלף חביות ביום.

דלק USA מנוהלת על-ידי עוזי ימין, המכהן כנשיא וכמנכ"ל. טרם הצטרפותו לחברה כיהן עוזי-ימין במשך כשנה כסמנכ"ל הכספים של קבוצת-דלק, החברה-האם. טרם חבר לקבוצת דלק, עבד עוזי-ימין במשך כשנתיים בכלל ביטוח. עוזי-ימין הוא אחד משני ישראלים המכהנים בהנהלת החברה. הישראלי השני הוא אסי גינזבורג, המכהן כסגן נשיא וכמנהל התכנון האסטרטגי של החברה. גינזבורג היה בעבר יועץ פיננסי למשרד רו"ח של יצחק סוארי וצבי יוכמן. בדירקטוריון החברה מכהנים, בין היתר, גבי לסט, יו"ר קבוצת דלק; אסי ברטפלד, נשיא ומנכ"ל קבוצת דלק; רונן בן-דב, סמנכ"ל הכספים של קבוצת דלק וצבי גרינפלד, נשיא דלק קידוחים.

מהתשקיף של דלק USA עולה כי עוזי ימין קיבל אשתקד שכר ובונוסים בסכום של כ-661 אלף דולר. הסכם ההעסקה של עוזי-ימיני קובע כי הוא זכאי לשכר חודשי של 24 אלף דולר, אבל זה הכסף הקטן של מנכ"ל החברה. מטיוטת התשקיף כולה כי תשובה הופך עוד שכיר שלו למיליונר.

לעוזי ימין אופציה לרכוש מהחברה עד 5% מהונה, טרם ההנפקה, כשהאופצייה תמומש עם השלמת ההנפקה. דלק USA מציינת כי מחיר הרכישה של המניות נקבע על בסיס שווי הון חברה בהיקף 80 מיליון דולר, כלומר ימין ישלם תמורתן כ-4 מיליון דולר בלבד. דלק USA צפויה להפוך לציבורית לפי שווי של כ-700-800 מיליון דולר לפני הכסף ולכן שווי אחזקתו של עוזי-ימיני יעמוד על כ-30-40 מיליון דולר, פי עשרה ממחיר הקצאתן. במילים אחרות, שווי ההטבה הגלומה במניות שיקבל עוזי-ימין עומדת על כ-26-36 מיליון דולר או כ-120-170 מיליון שקל. ימין מצטרף, למעשה, לשורה ארוכה של מנהלים בקבוצת דלק שזכו לתגמול נאה, ביניהם גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב ואיליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק נדל"ן.

עוד מציינת דלק USA כי עם השלמת ההנפקה היא צפויה לתת לחלק ממנהליה ועובדיה אופציות הניתנות להמרה למניות רגילות, לפי מחיר מימוש אשר יהיה זהה למחיר המניה בהנפקה.

דלק USA הוקמה בתחילת 2001 לאחר שקבוצת דלק רכשה 198 תחנות-דלק וחנויות מכולת בארה"ב מתאגיד Williams. מאז לא פסקה החברה מלבצע רכישות, שהאחרונה בהן היתה של בית-הזיקוק בטקסס. בית-הזיקוק נרכש על-ידי החברה באפריל אשתקד תמורת כ-68.1 מיליון דולר, כולל 25.9 מיליון דולר בגין מלאי ו-38.4 מיליון דולר בגין חובות. מהתשקיף של החברה עולה כי בין מאי 2001 לדצמבר 2005 הסתכמו הרכישות השונות של החברה בכ-366 מיליון דולר.

הרכישות המאסיביות שביצעה החברה במהלך חמש שנות קיומה באות לידי ביטוי בתוצאותיה הכספיות. את שנת 2002 סיימה עם הכנסות של כ-550 מיליון דולר, ב-2003 צמחו ההכנסות לרמה של כ-600 מיליון דולר, ב-2004 הן כבר כבשו פסגה של כ-860 מיליון דולר ואילו בתשעת החודשים הראשונים של 2005 (הודות לגיאות במחירי הנפט) הגיעה החברה לרף הכנסות של כ-1.4 מיליארד דולר.

רווחיה התפעוליים של החברה צמחו בהתאם לגידול בהכנסותיה. ב-2002 עמד הרווח התפעולי על כ-7.6 מיליון דולר בלבד, ב-2004 הוא נסק ל-20.5 מיליון דולר ואילו את תשעת החודשים הראשונים של 2005 היא מסכמת עם רווח תפעולי של כ-78 מיליון דולר. ה-EBITDA של החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2005 עמד על כ-98.5 מיליון דולר ואילו הרווח הנקי הסתכם בכ-39.5 מיליון דולר.

מדו"חות בית-הזיקוק לבדו עולה כי בשנת 2004 הוא ייצר הכנסות של כ-840 מיליון דולר, רווח תפעולי של כ-18 מיליון דולר ורווח נקי של כ-13.2 מיליון דולר. עוד עולה מהתשקיף כי דלק USA ייצרה בין החודשים ינואר-ספטמבר 2005 מזומנים בשווי של כ-139.2 מיליון דולר מפעילות שוטפת וכי בקופתה נחים מזומנים בשווי של כ-147 מיליון דולר.