התאחדות הסטודנטים הארצית שוקלת למכור את גרעין השליטה באיסתא

ההתאחדות מחזיקה ב-50.5% ממניות איסתא * שווי השוק של החברה עומד על כ-151 מיליון שקל * הערכות: ההתאחדות תדרוש סכום הגבוה בכ-40% משווי זה

התאחדות הסטודנטים הארצית בוחנת אפשרות להציע למכירה את גרעין השליטה בחברת הנסיעות איסתא ליינס הבורסאית, כך נודע ל"גלובס".

התאחדות הסטודנטים מחזיקה ב-50.5% מגרעין השליטה של החברה. שווי השוק של החברה עומד כיום על כ-151 מיליון שקל. על פי הערכה תדרוש ההתאחדות סכום הגבוה בכ-40% משווי זה.

לדברי יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אסף שגב, ההחלטה למכור את גרעין השליטה נובעת מהעובדה שאגודת הסטודנטים היא גוף פוליטי, שראשיו מתחלפים מדי כמה שנים ושאין להם כישורים לנהל חברה בורסאית.

עוד אמר שגב, שבכוונת האגודה לסגור את הכסף שיתקבל בעבור מכירת גרעין השליטה בקרן מיוחדת, שתנוהל על ידי גוף ציבורי שבראשה תעמוד דמות ציבורית, שופט או נשיא אוניברסיטה. כסף זה ישמש למימון אגודות הסטודנטים השונות, ולחלוקת מלגות לסטודנטים נזקקים, בהיקפים של מיליוני שקלים בשנה. כיום הדיבידנד שמקבלת האגודה מאיסתא ליינס הוא של כ-2.7 מיליון שקל בשנה, לפני מס.

להערכת ההתאחדות, הקרן תוכל להניב רווים גבוהים הרבה יותר. שגב מדגיש, שמדובר בצעד מהפכני, שכן בוויתור על גרעין השליטה מוותרת האגודה על אפשרות למנות דירקטורים באיסתא כל זאת למען רווחתם של הסטודנטים.

שגב מציין, שמבחינת האגודה מדובר בזמן מתאים למכירה, שכן בעקבות התאוששות התיירות העולמית ובעיקר התיירות לארץ, שווין של חברות התיירות עולה, ולכן העיתוי הנוכחי מבשר אפשרות למימוש רווח גבוה בעבור השליטה בחברה. לדעת שגב, בתום התהליך תשמור ההתאחדות ברשותה על חלק מהמניות, אך בכל מקרה תוותר על גרעין השליטה.

איסתא הוקמה ב-1956 על ידי אגודות הסטודנטים כעמותה שמטרתה להבטיח שירותי תיירות וטיסות במחירים נוחים לסטודנטים. ב-1989 הפכה איסתא מעמותה לחברה פרטית, ולרשת הנסיעות הגדולה בארץ. ב-1996 הונפקה איסתא בבורסה, ולראשונה חילקה דיבידנד. ב-1997 נכנסה כנפיים , בבעלות משפחת בורוביץ', כשותף עסקי וכבעלים של 25% מהון המניות. ב-2005 עם רכישת אל על , ובהוראת הממונה על ההגבלים העסקיים, מכרה כנפיים את חלקה באיסתא למנכ"ל פי גלילות, אבי דותן (13%) ואחישי גל (13%), המכהן כיום בתפקיד מנכ"ל החברה. אופיר טורס מחזיקה ב-6% מהחברה. הציבור מחזיק ב-15% נוספים.

כיום פועלת איסתא כסוכנות נסיעות קמעונאית וכמארגנת של טיסות שכר. הפעילות כוללת מכירת כרטיסי טיסה, חבילות תיור בארץ ובחו"ל ושירותי קרקע. לחברה 51 סניפים בארץ ושלוש חברות בנות בחו"ל. במקביל מחזיקה איסתא בחברהת היסטור אלטיב, המתמחה בנסיעות עסקיות ובחברת השטיח המעופף.