הערכות פסימיות באוצר: ההצעות הכספיות במכרז בז"ן אשדוד עלולות לצנוח בעשרות אחוזים

זאת בשל הסדר נכסים שלא מאפשר העברה מלאה של נכסי בז"ן לרוכש העתידי

ההצעות הכספיות במיכרז לרכישת בית הזיקוק באשדוד יופחתו בעשרות אחוזים, בשל הסדר נכסים שלא מאפשר העברה מלאה של נכסי בז"ן לרוכש העתידי. ההסכם הקיים והתקף בין המדינה לבז"ן קובע, כי נכסי בז"ן יחזרו לבעלות המדינה בתוך 50 שנים.

משמעות ההסכם הוא הפחתה בשיעור של עשרות אחוזים בהצעות הכספיות במיכרז לרכישת בית הזיקוק באשדוד. המתמודדים, באופן טבעי, יתמחרו את שאלת אי הוודאות בנכסים, והדבר יתבטא בהצעות נמוכות בהרבה.

ישנה מחלוקת משפטית בין משרד האוצר למשרד המשפטים בעניין הסכם הנכסים. בעוד משרד האוצר סבור כי יש לקבוע באופן מפורש את הזכות בנכסים לרוכש משרד המשפטים, ככל הנראה משיקולים טקטיים, כחלק מהמהלך המשפטי שמנהל בעניין הסכם בז"ן מול האחים עופר לא מוכן להעביר את נכסי המדינה לצד ג'.

גורם בכיר בממשלה אמר ל"גלובס", כי המתמודדים לאור סוגייה זו ישלמו הרבה פחות. עמדת משרד המשפטים מפתיעה ואינה אלא טקטיקה משפטית. נודע כי אייל גבאי, מנהל רשות החברות הממשלתיות, פנה היום (ד') ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד מני מזוז בבקשה לקיים דיון דחוף בשאלת הסכם הנכסים.

המכרז למכירת בית הזיקוק באשדוד נמצא בעיצומו ואת ההצעות הכספיות נדרשות הקבוצות להגיש ב-15 ביולי. נציגי רשות החברות הממשלתיות מבקשים לנטרל את ההשפעה של הפחתת המחיר על רקע הסכם הנכסים הקיים. הגורמים המנהלים את הפרטת בז"ן משדרים אווירה פסימית לגבי מספר המתמודדים בסוף המהלך.

לדברי גורם בכיר בהפרטה אנו נמצאים בזמן קריטי שבו המתמודדים צפויים ליפול כמו זבובים. במקרה הטוב נגמור עם שני מתחרים במידה ותהיה הצעה בודדת יהיה מאוד קשה להשלים את ההפרטה. גורמים נוספים הדגישו כי דחיית ההפרטה בשנה בעיקר בשל התנגדותו של שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, היא קריטית מבחינת התמורה הכספית.

ההערכות במשק האנרגיה הן כי סונול תפרוש מן המכרז, הקבוצה הרוסית תיפסל משיקולים בטחוניים. התמודדותה של קבוצת פז נראית בשלב זה כוודאית וישנם סימני שאלה לגבי התמודדותם של דור אלון ודלק . נציין, כי דלק נדרשת לבצע שינויים באחזקותיה בים תטיס ודור אלון צריכה לבצע שורה של החלטות בעניין המיזוג עם סונול, התמודדות על בז"ן חיפה ועל בז"ן אשדוד. לגבי שווי החברה ישנן דיעות מנוגדות הנעות בין 300 ל-600 מיליון דולר. ברשות החברות הבהירו למתמודדים כי לא תהיינה דחיות דרמטיות נוספות במיכרז.