טרי נחוש להדיח את רביד ואת יתר הנאשמים בפרשת הקרנות בלאומי

(עדכון) - טרי: "אותו דין יחול על כולם" * צו מניעה ארעי אוסר על רשות ני"ע להתנות את האישור ליורק בהדחת רביד וסגנה

רשות ניירות ערך נחושה בדעתה לגרום להדחתה של גבי רביד מתפקיד מנכ"לית פסגות-אופק. בעיני הרשות "דחיפת קרנות נאמנות ללקוחות" היא בעיה ערכית קשה שאינה מאפשרת למנהלים עם בעיית "מהימנות" להמשיך ולנהל "כספם של אנשים אחרים", זאת ללא קשר להליכים משפטיים כמו הגשת כתב אישום או הרשעה.

ברשות מתכוונים לפעול עפ"י עקרון השוויון ולגרום בהמשך לסיום תפקידם של כל 14 נושאי המשרה, בכירים בבנק לאומי והחברות-הבנות קה"ל, פיא ופסגות, שהוזהרו בפרשת טובות ההנאה ליועצי השקעות בבנק לאומי. טרי אמר היום ל"גלובס", כי "כל החלטה שאנו עושים היא מבוססת, היא לתכלית ראויה, מידתית ושוויונית. לא נפלה אף אחד ואותו דין יחול על כולם".

בין בעלי התפקידים שנגדם תפעל הרשות, מיקי צבייר, מנכ"ל פיא, שנמכרה להראל; רבקה אליסקו, מנכ"ל קה"ל; צבי איצקוביץ ודב גלבוע, סמנכ"לים בבנק לאומי. אם תחליט כך הרשות, יישלחו לכל בעלי התפקידים מכתבי אזהרה. בידי הרשות סמכות לא רק לסרב לתת רישיון לניהול קרן, אלא גם לשלול רישיון קיים ולהציב מגבלות לגבי המשך כהונתם של מנהלים המואשמים בעבירה.

צו מניעה ארעי אוסר על הרשות להתנות אישור ליורק בהדחת רביד וסגנה

בתוך כך, נשיא בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, אורי גורן, הוציא היום (ה') צו מניעה ארעי, במעמד צד אחד, האוסר על רשות ניירות ערך להתנות את מתן האישור ליורק לנהל את פסגות-אופק, בהדחתם של רביד וסגנה, דני זילביגר. הצו יהיה בתוקף עד לדיון במעמד הצדדים, שיתקיים ביום רביעי הקרוב. הצו הוצא לבקשת עוה"ד ניר כהן ודוד לשם, המייצגים את רביד וזילביגר.

הצו קובע, כי "אין להתנות את מתן האישור ליורק לניהול קרן בהתחייבותה של יורק להדיח את רביד וזילביגר, בתוך שלושה חודשים, מכל תפקיד או מעורבות ניהולית ישירה או עקיפה".

יו"ר הרשות, משה טרי, אמור לתת היום את החלטתו בעניין לאחר שקיים שימוע ליורק, רביד וזילביגר. ההערכות הן כי טרי לא ישנה את החלטתו וידרוש את פרישתה של רביד, כתנאי למתן היתר לניהול קרן, ליורק, שרכשה את פסגות. כך העריכו היום גם גורמים מקורבים לעסקת יורק-פסגות. הגורמים סבורים כי טרי יאפשר לרביד להמשיך בתפקידה שלושה חודשים כתקופת מעבר. עם סגירת הגיליון, טרי עדיין לא פרסם את החלטתו.

ההערכה היא, כי החלטתו של טרי תתייחס גם לשאר נושאי המשרה, שלגביהם התקבלה החלטה להגיש כתב אישום בפרשה. כך שעקרון השוויוניות שצפויה רשות ניירות ערך לנקוט יביא לסיום תפקידם של כל ה-14. באשר לאנשי בנק לאומי, ההערכות הן כי המהלך שתוביל רשות ניירות ערך יחייב את המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יואב להמן, לנקוט צעד דומה ולגרום לסיום תפקיד של בעלי התפקידים בלאומי.

החלטתו של טרי תתקבל בין היתר על בסיס הרצון שלא לפגוע בעסקת יורק, אך להפגין הרתעה ו"להרים דגל" המסמן כי לא ניתן להבליג על המעשים שנחקרו בפרשת קרנות הנאמנות בלאומי. ההערכות הן כי טרי ישאף למידתיות, כלומר בהתקיים נסיבות משתנות כמו אי-הגשת כתב אישום או לאחר השעיה של ארבע-חמש שנים - יוכלו נושאי המשרה לחזור לפעילות בשוק ההון.

המחיר עדיין לא סגור

בינתיים נמשכים המגעים בין בנק לאומי לבין יורק על מחיר עסקת פסגות. כפי שפרסמנו, בנק לאומי אינו מוכן להפחתה במחיר העסקה, ואילו יורק לא מסכימה לביצוע העסקה במחיר המקורי ודורשת הפחתה של 50 מיליון שקל.

גורמים משפטיים העריכו היום, כי בעסקאות מסוג זה, התלויות בהיתר, נהוג לציין כי היתר בתנאים קשים מאפשר נסיגה מהעסקה. כך שלא מן הנמנע כי יורק תטען, כי ההיתר האמור, כלומר מותנה בהדחת רביד וזילביגר, נופל להגדרת היתר בתנאים קשים, מה שמאפשר לה לסגת מהעסקה במסגרת ההסכם. בבנק לאומי נשענים על חוות דעת משפטית של עו"ד דליה טל, הטוענת כי אין ליורק עילה לעשות כן. בבנק וגם מאיימים לתבוע את יורק אם ההסכם יופר.