אי.בי.אי: "קשה להעריך את השפעת הפרטת בז"ן אשדוד על משק הדלק בישראל"

מעריכים כי במשק יווצרו שלושה או ארבעה שחקנים גדולים * מעריכים כי סיכוייה של דור-אלון לזכות במכרז בית הזיקוק בחיפה נמוכים

אתמול זכתה פז, חברת הדלק הגדולה בארץ, במכרז בז"ן אשדוד, כאשר הסכימה לשלם סכום חסר תקדים של 3.5 מיליארד שקל, הגבוה בכמעט מיליארד שקל מהתחזיות במשק. פז גברה על דלק ודור-אלון , שהגיעו יחד עימה לקו הסיום במכרז על בית הזיקוק באשדוד.

בעקבות זכיית פז, טוען היום בית ההשקעות אי.בי.אי בסקירתו על דור-אלון, כי מחיר היעד של 80 שקל למניה, אותו פרסם בהערכת השווי לפני כחודשיים, נגזר ממודל תזרים המזומנים הנובע מפעילות החברה הקיימת, ללא קשר לתוצאות המכרז. לכן, הפסדה של דור אלון במרכז אינו מהווה השפעה שלילית על המודל.

הכלכלנים מעריכים כי בשוק יווצרו שלושה או ארבעה שחקני דלק גדולים: פז, שרכשה את בית הזיקוק באשדוד, חברה נוספת שתרכוש את בית הזיקוק בחיפה, וחברה אחת או שתיים נוספות אשר יקנו משני בתי הזיקוק וייבאו דלקים במידת הצורך.

בהסתמך על הערכה זו, לדור-אלון נותרו שלוש אפשרויות פעולה, במידה וברצונה לשמור על מעמדה כאחת החברות החשובות במשק. האחת, להמשיך ולנסות להשתתף במכרז על בית הזיקוק בחיפה, אשר יפתח בפניה הזדמנות מעניינת. עם זאת, מציינים האנליסטים כי הסיכוי של דור-אלון לזכות במכרז נמוך.

אופציה שניה הינה המשך פיתוח מואץ, הן של תחנותיה (בקצב של 6-8 תחנות בשנה), הן בהקמת תחנות דלק זעירות במרכזי הערים הגדולות והן מבחינת המשך המאבק על מקטע ציי הרכב. כמו כן, באי.בי.אי מאמינים כי החברה תמשיך למנף את חנויות ה"אלונית" שברשותה, התורמות רבות לרווחיותה. במקביל, החברה צפויה לפתח את רשת תחנות הדלק שלה לרמה של 200-210 תחנות דלק (לעומת 165 כיום), באם לא תזכה במכרזים הנוספים.

אופציה נוספת שעומדת לרשות החברה היא חזרה לדיונים על מיזוג עם סונול. המיזוג נכשל בעבר עקב התנגדותו של שופט בית המשפט העליון, אהרון ברק, בטענה כי לא ניתן להסתמך על הפרטת בתי הזיקוק, אותה כינה "הפרטה וירטואלית". כעת, כאשר ההפרטה היא עובדה קיימת, מאמינים באי.בי.אי כי קיים סיכוי לחזרה לשולחן המשא ומתן על מיזוג אפשרי בין דור-אלון לסונול.

בבית ההשקעות מסכמים ואומרים כי קשה להעריך כיצד ישפיעו הרפורמות האחרונות על משק הדלק בישראל, אך בהינתן המבנה הניהולי ומבנה הבעלות הנוכחי, החברה צפויה להמשיך ולצמוח גם בסביבה העסקית החדשה שתיווצר בעקבות הפרטת בתי הזיקוק, ולכן מותירים את מחיר היעד למניה על 80 שקל.